Hoofdstuk 7

8.8K 293 66
                                    

Wat vind je van dit jurkje?

Wat vind je van dat shirtje?

Wat vind je van die broek?

Wat vind je van die short?

En dat rokje dan?

Ik word hier cynisch van. Alles is zo opvallend. Steentjes, studjes, kraaltjes en neon-kleuren. Verschrikkelijk.

"Te opvallend"

"Te opvallend"

"Te opvallend"

"Te opvallend"

"Net als de rest te opvallend!"

"Waar koop jij in godsnaam je kleren?!"

"Bij de Perrie, Perrie Sport."

En nee, daar koop ik geen Nike Air. Mijn vesten en de bergschoenen zijn fantastisch.

"Kleren als..."

"Vesten en schoenen."

"Outdoor vesten en bergschoenen?"

"Je haalt me de woorden uit de mond."

De personal shopper slaakt een zucht. Romee heeft een griepje dus die is in het hotel.

De personal shopper is ongeveer 20 denk ik. Lang blond haar met aan de onderkant dip-dye. Nike Air aan, ik heb dezelfde bij Perrie gezien, een wollen vest die best op mijn vest lijkt en een skinny broek. Wat is haar probleem met mijn vest?

"Wat is het verschil tussen jouw vest en die van mij?"

Ze kijkt me beledigd aan.

"Dit is mode. Dit is lang. Niet uit de seniorencollectie."

Eigenlijk kan ik er wel om lachen, dus doe dat ook. Zelf begint ze ook te lachen.

"Vind je het wat dan?"

"Jawel..."

"Dat wordt Zara. Kom!"

•••

Ein-de-lijk heb ik outfit N°1. Een broeklegging, wit shirt en hetzelfde vest als Mieke, ja zo heet ze. Nu zijn we aan het zoeken naar een schoenenzaak. Mieke's plan was om Timberlands te gaan kopen.

"Size 39 please." zeg ik tegen de verkoopster. "Vind je dit niks?" vraagt Mieke die een paar pumps in de lucht houdt. "Als ik me been wil breken zou ik erover nadenken" antwoord ik.

"Deze lopen perfect!" roep ik door de zaak. "Dan worden die 'm!".

Ik en Mieke zitten allebei bij een Italiaans koffiebarretje. Natuurlijk met WIFI, want dan kan Mieke 'Insta checken'.

"Selfie!" zegt Mieke en houdt haar witte Iphone voor mijn neus. Zwakjes glimlach ik maar wat. Ze zet erbij 'Met mensje' en post het. Naar een minuut refresht ze het programma en de foto heeft al 15 vind-ik-leuks! Een paar reacties. Eentje valt me op.

timdejonge98 Whahaha Denise

"Klik die Tim is aan" vraag ik aan Mieke. Ze klikt op de naam. Ik klik een foto aan. 200 vind-ik-leuks? En ontelbaar veel slijmreacties.

"Ken je hem?" vraagt Mieke. "Ja, klasgenoot." Antwoord ik kortaf. "Je mag hem niet echt hè?" , "nee niet echt."

•••

"Number two is here! Who!" roep ik als we de winkel zijn uitgelopen. Ik heb een donkere jeans, lichte en een wijde trui. Ook heb ik een gewatteerde jas, voor de winter.

•••

We zitten nu bij een Italiaanse ijssalon. Genietend van een echt Italiaans ijsje. "Heb je eigenlijk een vriendje?" vraagt Mieke. "Nee"," verliefd?", "nee. "O-kee", "jij dan?", "ja, relatie. Al heel wat jaartjes." "Leuk" antwoord ik droog.

Oja, er staan 24 uur per dag camera's op me gericht. Tijdens het shoppen wel, maar nu gelukkig even niet. Soms word je er echt helemaal fucked up van.

•••

De verkoopster van Boutique la Rope laat me een paar jurken zien.

- Rood, lang, strapless, en met steentjes aan de bovenkant.

- Paarse rok, tijger bovenstuk, kort, hoog decolleté.

- Oranje, strapless, plooien bij het decolleté, gouden riem net onder het decolleté.

- Zwarte rok, leren en strak bovenstuk, aan de voorkant gekruiste bandjes, bij de taille loopt het bovenstuk over in een plooiende rok.

- Zilver, spaghettibandjes, korte en strakke rok, diep decolleté. Er zit een wit jasje bij.

- Wit, lange mouwen, normaal decolleté, lang, split in de rok en open rug.

De verkoopster wijst naar de oranje jurk. "Die zal mooi staan" vertaal ik van haar Spaans. Ik knik twijfelend en loop het kleedhokje in.

"Wauw die staat je mooi!" roept Mieke als ik het hokje uitwandel. "Die staat mooi" zegt de verkoopster in het Italiaans. "Thanks!" antwoord ik.

In de rode jurk leek ik net een wannabe tomaat, in de paarse een mislukte Violetta-lookalike, in de zwarte een asbak, in de zilveren leek ik wel een tien-euro-per-uur-hoer en in de witte zie je werkelijk elk pontje meer of minder. "Dit wordt hem in ieder geval" zegt Mieke over de oranje jurk. Ik knik en trek mijn dagelijkse schoffie weer aan. Als ik snel op het prijskaartje krijg schrik ik me rot; €499,-. Maar ja, het programma betaalt het.

•••

Alweer zit ik in een schoenenwinkel. Te balanceren op een paar veel te hoge hakken. Mooi staat het wel, die gouden stiletto's. "Probeer deze is" zegt een verkoopster. Ik knik en pak een stel gouden ballerina's aan.

Perfect.

"Ik krijg een SMS van het hoofd. Je moet straks nog even naar het kantoor" verteld Mieke. "Okay" antwoord ik.

•••

"Zo! Leuk dat je weer bent. Er waren wat andere activiteiten die bij het rooster moeten worden ingepland. Naar de presentatie van het resultaat van je make-over, komt er een gala. Daar heb je kleren voor gekocht met Mieke." "Oké, ik moet weer gaan. Romee..." , "oké dag mevrouw van der Kot!". "Dag!" zegt de man.

•••

"ROOM!" roep ik terwijl ik de deur opengooi. Ze kreunt geïrriteerd. "Ik-ben-moe", "ik-ben-hypeeer" schreeuw ik zowat. "Een nog nooit eerder vertoont beeld; Denise van der Kot is hyper en Romee de Ploeg voelt zich Furby" zegt Romee.

Populair after Nerd 》J.J. #1 [✔]Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu