Hari demi hari berlalu. Khalisya kini sudah hampir 3 bulan berada dihospital itu. Khalisya yang mengalami amnesia dan gangguan emosi itu masih tidak mampu menerima kenyataan.
Khalisya yang sering memberontak , menjerit dan meronta-ronta itu telah menjadikan asbab mengapa dia masih ditahan di ward.
Dia yang pernah mencederakan dirinya serta bertindak agresif dengan menoreh tangannya dengan pisau itu telah berjaya menyekat rancangan Faliq yang dari membawa Khalisya pulang ke pangkuannya.
Khalisya yang tidak mampu mengingati apa-apa hanya menghabiskan masanya dengan merenung keluar jendela.
Matanya yang merah terus menangis tanpa dia tahu mengapa. Wajahnya yang pucat , pipinya yang semakin cengkung tidak dihiraunya.
Keadaan Khalisya , semakin hari semakin merosot. Siang dan malamnya hanya diisi dengan melihat panorama indah diluar jendela itu.
Faliq yang masih setia pada Khalisya masih melawatnya dari hari ke hari. Namun dengan layanan Khalisya yang seakan-akan benci padanya mula membuatkan Faliq muak melayani kerenah Khalisya itu.
Doktor Yusof yang pada awalnya hanya kasihan itu mula jatuh hati pada Khalisya.
Melihat Khalisya yang seperti jasad tidak bernyawa itu perlahan-lahan menghampiri Khalisya dan menyapanya mesra.
" Khalisya , awak buat apa tu ? Khalisya dah makan ? "
Namun begitu , soalan Doktor Yusof hanya ditinggal sebagai persoalan tanpa sebarang jawapan.
Khalisya yang menangis terus membiarkan Doktor Yusof. Matanya hanya tertumpu pada panorama itu.
Doktor Yusof yang melihat Khalisya sekali lagi mencuba untuk berkomunikasi dengan Khalisya.
" Awak dah solat zohor ? "
Mendengarkan pertanyaan itu. Pandangan Khalisya mula beralih pada Doktor Yusof. Air matanya yang membasahi pipi itu diseka lembut.
Doktor Yusof yang sudah tersenyum melihat Khalisya semakin tersenyum lebar apabila persoalannya kali ini berjaya mengalihkan perhatian Khalisya.
Dengan wajah yang pucat dan mata yang merah itu Khalisya hanya menggeleng sebagai jawapan.
" Kalau macam tu , jom ke surau ? Saya imamkan awak okay ? "
Kata Doktor Yusof sambil tersenyum hingga menampakkan barisan giginya yang putih itu.
Khalisya yang melihat itu hanya mengangguk. Lalu dengan berhati-hati Khalisya berdiri dan mengikuti Doktor Yusof ke surau.
Usai solat zohor , Doktor Yusof yang menjadi imam kepada Khalisya itu ditenung lama oleh Khalisya sedang tangan ditadahkan doa. Khalisya yang merenung lama pada susuk tubuh Doktor Yusof itu tiba-tiba menghasilkan air matanya.
" Abang.. Abang.. "
Desis hati Khalisya sedang air matanya semakin laju membasahi pipinya. Doktor Yusof yang telah mengaminkan doanya itu perlahan-lahan memalingkan tubuh menghadap Khalisya dibelakangnya itu.
Khalisya yang masih merenung lama ke arah Doktor Yusof hanya mampu mengungkapkan sebuah perkataan bernada sebak.
" Abang.."
Lalu mata Khalisya dipejamkan dan wajahnya berkerut seolah-olah sedang menahan kesakitan. Doktor Yusof yang melihat Khalisya begitu dengan pantas menyambut Khalisya dan menaik Khalisya ke dakapannya.
YOU ARE READING
Ketentuan Tuhan
Romance[ COMPLETED STORY ] Terciptanya Kau Dan Aku atas izin Tuhan. Bersatunya Kita atas lakaran takdir. Segalanya , berlaku atas Ketentuan Tuhan. Dua jasad diikat menjadi satu. Bersama mereka menempuhi hari-hari bahagia. Bersama mereka menghadapi pahit ge...