Demi Segulung Ijazah - Kembali Ke Pangkal Jalan

20.9K 248 22
                                    

Malam itu, sambil aku menyiapkan pakaian untuk menghadiri majlis graduasi aku yang akan berlangsung pada minggu hadapan. Aku menerima panggilan dari Pn Ayu. Dalam masa kami sedang berhubung tiba-tiba timbul soalan yang agak rumit untuk aku jawab.

"Siapa Ayu pada zahrul sebenarnya?", kata Pn Ayu.

Dengan terang dan tenang aku menjawab yang aku amat meminatinya dan andaikata kami berjumpa kembali di lain masa yang dia belum berkahwin, aku akan cuba memikat hatinya untuk dijadikan isteri dan jika dia menjadi janda pun aku masih sanggup menjadi suaminya, perbezaan umur dalam 6 tahun itu bukan masalah, terang aku lagi.

Pn Ayu ingin berkongsi sesuatu dan dia mohon aku tenang menerima dan jangan menyalahkan diri aku atas apa yang telah berlaku, aku berdebar-debar ingin tahu hal apakah yang mahu dikongsikan olehnya.

"Zahrul, saya dah berpisah dengan suami saya dekat setahun, awak tiada kene mengena dengan penceraian saya ini, saya berpisah dengan suami atas faktor dia tidak dapat membahagikan masa dengan saya lagi dan dia mahu berkahwin dengan kekasihnya yang baru". Terang Pn Ayu. 

Terlopong mulut aku mendengarnya, rasa sedih turut ada diatas apa yang telah menimpa Pn Ayu dan dalam masa yang sama aku hampir mahu menjerit kegembiraan.

"Whattttt... Pn Ayu biar betul, jangan mainkan perasaan saya Pn, nanti saya datang dengan rombongan ker rumah Pn nanti", kata aku lagi.

"Persoalannya selepas awak tahu berita ini apa awak rasa?", kata Pn Ayu.

"Rasa apalagi Pn, rasa nak cari tok kadi n terbang cari Pn Ayu dan kita nikah malam nie jugak", kata aku lagi beria.

"Pn Ayu tak boleh tolak saya kali ini, saya sudah bekerja, gaji pun boleh tahan lumayan, tinggal kumpul duit untuk buat belanja kahwin saja", terang aku bersungguh.

"Zahrul!.. Walaupun awak boleh terima saya seadanya, keluarga awak bagaimana pula tambahan dengan status saya?", terang Pn Ayu.

"Pn Ayu, itu bukan masalah, keluarga saya pasti akan menerimanya Pn Ayu, saya akan terangkan situasi Pn Ayu", kata aku.

"Zahrul awak memang gilakan saya sangat ker?", tanya Pn Ayu.

"Saya bukan saja gila tapi tergila-gilakan awak wahai Pn Ayu yang cantik menawan", kata aku lagi sambil ketawa dan aku menyoalnya semula.

"So sekarang macamana, Pn Ayu pulak sudi ker terima saya sebagai pasangan awak", soal aku kembali.

Terdiam kelu seribu bahasa Pn Ayu nak memikirkan ayat yang sesuai bagi mengambarkan betapa bersyukurnya kerana masih ada yang sudi menerimanya walaupun dia sudah berstatus "J".

"Saya... Saya... Saya pun sukakan awak juga Zahrul", jawab Pn Ayu malu-malu.

Malam itu dan seterusnya kami tak ubah seperti pasangan yang sedang hangat bercinta, kami berjanji akan bertemu nanti bila aku sampai dikampus. Seminggu lamanya menunggu seperti setahun lamanya untuk bertemu kekasihku Pn Ayu.

###########################

Selesai sahaja upacara konvo aku, aku terus mengambil kesempatan memperkenalkan Pn Ayu kepada ayah dan bondaku, penerimaan mereka agak baik dan Pn Ayu lebih bijak kerana telah menjemput keluarganya untuk bercuti di rumahnya.

Maka sesi perkenalan 2 keluarga terus berlangsung dan yang lebih mengejutkan aku, Pn Ayu dan keluarganya yang meminang aku terlebih dahulu kerana bagi Pn Ayu akulah yang telah bertahta dihatinya.

Keluarga aku tidak membuat sebarang bantahan dan memberi keputusan sepenuhnya kepada aku, tiada apa yang perlu difikirkan kerana memang aku sangat mencintai Pn Ayu dan aku terus mengatakan ya sebagai tanda setuju.

Genap 2 bulan selepas kejadian itu maka berlangsung sesi pernikahan kami dan majlis resepsi yang penuh gilang-gemilang.

Tidak aku sangka secepat ini hidup aku berubah, dari lecturer pujaan kepada kekasih gelap dan yang akhirnya kami bersatu.

Pn Shima turut hadir majlis pernikahan kami dan dia turut gembira serta mendoakan kebahagiaan kami, dan dia turut membisikkan kepada kami yang jangan disia-siakan tongkat kebesaran aku itu kepada Pn Ayu sambil tersenyum.

Selepas majlis kami telah berangkat honeymoon di bali, tiada setitik pun dibazirkan air keramat aku kali ini. Semuanya diterima dengan sebaiknya oleh Pn Ayu kerana dia teramat dahagakan dan mendambakannya.

Sambil kami berbaring keletihan, Pn Ayu membuat pertanyaan kepada aku tentang perancangan masa depan kami, aku hanya ingin mencintai dirinya dan memberi zuriat yang dia amat idam-idamkan.

"Tepat sungguh jawapan bie", balas Pn Ayu sambil tersenyum.

Hari berganti hari, kesibukkan aku dan Pn Ayu bekerja dapat kami seimbangkan dengan baik. Keharmonian dan kerukunan rumah tangga dijaga dengan baik. Kami kembali ke jalan yang benar dan diredhai illahi.

Berita yang amat  mengembirakan kami berdua apabila Pn Ayu telah disahkan mengandung 2 bulan. Aku amat bersyukur dan merasa sangat bahagia, aku panjatkan doa semoga keluarga kami akan sentiasa dirahmati.

Aku yakin yang aku adalah insan terpilih yang diuji dengan kesenangan, kemewahan dan kebahagiaan. Jadi tidaklah aku akan lalai lagi seperti masa lalu. Dan aku yakin pintu taubat sentiasa terbuka kepada hamba-hambanya. Semoga aku dipermudahkan segala urusan dalam membawa seluruh keluargaku ke syurga yang kekal abadi.

#########THE END###########

PLEASE LEAVE THE COMMENT BELOW N DONT FORGET TO CLICK VOTE BUTTON MAAFKAN EDITOR KERANA TERLAMPAU BANYAK KICAP DAN GARAM DALAM PENGOLAHAN CERITA IA SEKADAR PERINGATAN YANG PINTU TAUBAT SENTIASA TERBUKA WALAUPUN DULU KITA ADALAH SEORSNG PENDOSA.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Dec 03, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Praktikal TerlanjurWhere stories live. Discover now