Demi segulung ijazah part 5 - another chapter

37.6K 191 5
                                    

Besok pagi aku masuk ke pejabat dalam keadaan yang amat keletihan. Mujur tidak banyak tugasan diberikan kepada aku. Jadi aku cuma menyiapkan tugasan yang tertangguh sahaja.

Aku mendapat sms dari pn shima yang dia hanya akan masuk petang kerana dia mengambil time off untuk sebelah pagi. Dia turut berterima kasih diatas keperihatinan aku bertanyakan keadaan dia, sangkanya aku akan meninggalkan dia begitu sahaja.

Waktu tengahari itu orang lain turun makan dibawah aku hanya minta tolong dibungkuskan makanan dan berehat sambil cuba tidor di meja aku.

Jam 3pm aku terima panggilan dr pa pn shima yang aku kena naik mengadap pn shima selaku penyelia aku. Aku semburkan minyak wangi ke tengkuk dan bajuku, persediaan sekiranya ada apa2 yang berlaku.

Aku ketuk bilik pn shima dan kelihatan dia sedang duduk sibuk dengan pelbagai urusan, ini berpunca kerana dia masuk lewat hari ini kataku dalam hati. Tersenýum manis pn shima, disuruhnya aku duduk kerana ada benda yang dia nak beritahu kepada aku.

Jangan risau katanya, ini adalah melibatkan hal praktikal aku di syarikat itu, pensyarah dari tempat aku menuntut akan membuat pemeriksaan pada besok hari. Pn shima telah menyemak semua buku laporan praktikal aku dan dia telah selesai menandatangani dan memberi ulasan yang baik terhadap aku.

Dia kenyitkan matanya kalau bukan perkara yang berlaku kelmarin boleh jadi markah aku lulus sahaja  katanya. Aku berterima kasih kepada pn shima kerana sudi memberikan markah yang  baik dan ulasan yang amat memberansangkan.

Pn shima memaklumkan kepada aku yang pensyarah yang datang melawat aku nanti adalah kenalan beliau juga, sama-sama study dalam bidang yang sama. Aku bertanyakan kepada pn shima siapa pensyarah tersebut. Aku tertelan air liur apabila pn shima menyebut nama Pn Ayu Zulaikah.

Rupa paras yang menarik, tinggi, aksesori mantap dan yang pastinya bertudung dan cool orangnya. Pn shima  bertanya kenal atau tidak Pn Ayu tu kepada aku, aku menjawab dalam hati kenal sangat zahir dan batin. Aku tersenyum dan menjawab "kenal pn Ayu zulaikah baik orangnya".

......................cerita lama.....................

Pn. Ayu Zulaikah...... manis orangnya, dia pensyarah aku pada tahun ketiga, masa itu aku hilang arah tuju, awek aku kena kebas dek senior aku, termenung aku sampai dalam kuliah. Markah aku menurun sama, umur masa tu kira nak beromen jerk, masuk plok pensyarah yang cantik mcm pn ayu zulaikah, aku apa lagi asyik mimpikan dia ajer lah.

Akhirnya aku kena marah sebab markah aku dah fail pada exam penggal pertama. So mana2 yg dapat fail akan kena kuliah dengan pn ayu zulaikah termasuklah aku. Giliran aku kena brainwash dengan pn Ayu, aku kena soal siasat macam orang bersalah dalam masa yang sama otak aku asyik dengan muka pn ayu yang cantik dan body dia yang aku selalu mimpikan.
 
Pammmm... melekat penampar Pn Ayu kat pipi aku, dia geram kerana sudah hampir 5 kali nama aku dipanggil tapi aku asyik tersenyum memandang wajah pn Ayu.

"Cantiknya puan kalau boleh saya  nak cium dan  peluk-peluk sekarang", perkataan itu terkeluar dari mulut aku sejurus pipi aku kena penampor dari Pn Ayu.

Terkejut Pn Ayu, mukanya merah aku tidak pasti marah atau malu. Aku redha, aku minta izin keluar dari Pn Ayu dan aku berjanji yang aku akan menumpukan perhatian dalam kuliahnya dan akan cuba mendapatkan markah A untuk subjek beliau.

Minggu depan berikutnya, aku masuk ke kuliah pn Ayu, dia memberikan tugasan kepada semua pelajarnya dan memberitahu bahawa akan ada test bagi menilai kefahaman semua. Aku bertekad akan mendapatkan markah lulus dalam subjek pm ayu. Jadi aku telah membuat ulangkaji dan fokus terhadap subjek pn ayu semasa dalam kuliah.

Aku dipanggil lagi oleh pn Ayu untuk ke pejabatnya, aku terpikir yang aku failed lagi test subjek pn Ayu walaupun semasa menjawab aku rasa aku boleh menjawab dengan baik tanpa keraguan.

Mahu atau tidak aku terpaksa berhadapan dengan Pn Ayu juga untuk mengelakkan masalah lain berlaku.

Klik vote n comment jika mahukan lagi. Tq

Praktikal TerlanjurWhere stories live. Discover now