Raya !

700 43 1
                                    

Harini ialah hari raya yang pertama ! Aku adalah makhluk yang paling lewat sekali bangun . Lepas subuh terus aku tidur semula . Mengantuk weh !!! Yelah , tidur pun lambat . Korang bayangkan , aku bangun time orang dah siap pakai baju raya apa semua . Apalagi , menggelabah aku pergi tandas .

Sesampai sahaja di tandas , tidak ku perasan lantainya licin ! Terus pipi aku mendapat ciuman mesra daripada lantai . Terima kasih lantai !

"Auchhh !!!!! Sakit muka aku !!!!" Jeritku

"Tu lah kau , padan muka ! Tidur lambat lagi" kata Is menambahkan sakit dihatiku

"Kau diam sebelum aku tumbuk mulut kau" kataku mendatar sambil mengaduh kesakitan

Namun , tiada respon yang menarik dari family aku HAHAHAHAHAH . Mereka meneruskan kegiatan di pagi raya macam biasa .

Lalu , aku bangun dengan gagahnya dan berjalan ke bilik air dengan berhati hati  .

Aku meraba2 bahagian atas pam air yang ada dalam bilik air aku tu .

'Eh mana pulak ni' getusku

Ha dapat pun ! Belum sempat aku mencapai berus gigi . Aku tak sedar yang berus gigi aku berada di hujung2 pam air menunggu masa untuk jatuh ke bawah .

Entah macam mana berus gigi tu terus 'terjun' ke dalam lubang jamban dan aku tak sempat nak capai ! Lalu aku memandang sayu ke arah arwah berus gigi aku yang berenang renang di tempat baru .

"Apalah malang sangat nasib aku harini" kataku perlahan

"Lia !!!! Tolong ambik berus gigi dalam almari tu . Yang tak bukak lagi tu . Warna hitam tu" laungku kepada Lia

"Jap" kata Lia pendek

Alhamdullilah pertolongan sampai !

Sememangnya aku ada berus gigi lebih . Aku akan beli setiap bulan . Dan aku akan tukar 3 bulan sekali . But , berus gigi tu aku baru pakai sebulan !!!

Selepas selesai mandi , aku bersiap2 . Aku menyarung baju raya ku yang berwarna hijau emerald dan bermanik di bahagian pinggang . Simple but cantik ! Setelah hampir 25 minit aku 'mengecat' muka dengan makeup lalu aku sarungkan shawl satin yang bewarna silver . Nasib baik tudung aku memberi kerjasama yang baik .

Aku mencari2 brooch di dalam almari . Sememangnya aku hanya letak brooch dekat situ semenjak seminggu yang lepas . Aku beli kat pasar malam je . 10 ketul 6 hinggit .

'Mana brooch aku?' Tanya hatiku

"Weh mana brooch aku?" Tanya aku kepada ahli keluarga aku

"Brooch tu apa?" Tanya adikku yang paling bongsu

"Brooch tu senduk . Nak letak dekat tudung ni" kiasku

"Oh , senduk kat dapur" balasnya lalu beredar dari ruang tamu dan pergi ke luar rumah

Ayah dan Is dah takde . Pergi masjid untuk sembahyang raya .

"Kau letak kat mana ?" Tanya Lia

"Letak dalam almari" balasku

"Budak2 ni pakai lah" kata Tiqa

"Weh tu kan aku punya . Yang korang pakai kenapa?" Tanyaku . Marah ? Sedikit . Sakit hati ? Banyak !!!!!!

"Ni ada lebih lagi 2 ketul . Cukup ke?" Tanya Lia

"Bagi lah sini" kataku sambil membuat muka masam

Mana tak nya . Aku dah lah bernasib malang harini . Dorang pulak menambah malang aku . Rasa nak hantar adik beradik aku dekat rumah kebajikan . Tapi tu lah . Keluarga kan .

Crush Aku Anak Raja ! Where stories live. Discover now