TSL 4

37 3 0
                                    

Izzahlia merebahkan dirinya di atas katil. "Fuhh penat gila dho! Baru first time sekolah dah banyak benda yang jadi.",omel Izz sendirian.

"Tapi kan kenapa muka mamat tuh macam pernah aku nampak sebelum ni? Engku Iman Qhalid... hmmm siapa eh dia ni. Memang tak salah aku pernah terserempak dengan dia. Eh kenapa pulak kau fikir pasal dia pula nih!",kata Izz dalam hati.

Apabila jam menginjak ke angka 7 petang, Izzahlia turun ke bawah untuk makan malam.

"Assalamualaikum ya usrati",kata Izz kepada keluarganya.

"Waalaikumusalam baby!",kata Izham,Izlan dan Irash serentak.

Seperti biasa, Izzahlia akan melabuhkan pungunggunya di ats kerusi berhadapan ketiga-tiga abangnya. Bacaan doa diketuai oleh Izlan.

"Izlan, baby. Papa nak tanya macam mana hari pertama sekolah.ok?",tanya daddy.

"Everything ok pa cuma baby ni...". Belum sempat Izlan menghabiskan ayat yang tergantung tadi, Izzahlia menendang kaki abang kembarnya dan memberi pandangan amaran.

Izzahlia tidak mahu kejadian dia menengking senior tadi diketahui oleh ayahnya.

"Cuma baby tak sekelas dengan abang!",kata Izzahlia sambil memuncungkan bibirnya. Pandai ye kau berlakon.

"Ooh tak payah lah sedih-sedih lagipun baby boleh jer jumpa abang waktu rehat",kata mummy cuma memujuk Izzahlia yang pura-pura berlakon.

Selesai makan, Izzahlia naik ke atas untuk tidur.

Ada seseorang lelaki yang sedang memerhatikan Izzahlia dari luar pagar rumah iaitu Engku Iman Qhalid.

Dia memasuki perkarangan rumah Izz dengan memanjat pokok yang besar bersebelahan bilik gadis itu.

Iman memerhatikan setiap inci wajah gadis yang tengah nyenyak dibuai mimpi dari atas pokok.

"Akhirnya aku dah jumpa kau balik Izz.Aku janji, selagi aku hidup aku akan jaga kau. Aku tahu kau mesti dah lupakan kenangan kita 8 tahun yang lalu dan aku nak kau ingat balik kenangan kita dulu. I'm promise Izz sayang. Tak dinafikan lagi Im dari dulu lagi suka tengok muka Izz tidur. Ada iras-iras bayi",omel Im dalam hati.

Terkejut Im apabila mengetahui Izz terjaga daripada tidurnya. Dia bergegas turun dari pokok.

Namun malang tidak berbau, Im terjatuh dari atas pokok.

Bush!

Izzahlia tersedar dari tidurnya kerana berasa tidak sedap hati. Apabila dia melihat tiada apa-apa yang berlaku, Izzahlia memejamkan matanya untuk tidur semula. Selang beberapa saat Izzahlia terkejut mendengar sesuatu yang seakan-akan baru jatuh dari pokok.

Dia tidak menghiraukan bunyi tersebut lalu menyambung tidur.

Iman yang jatuh menggosok punggungnya yang selamat mendarat di atas rumput di luar rumah Izz.

"Adoii sakitnya punggung aku! Mujurlah ada rumput. Kalau aku terjatuh atas batu. Corfirm-corfirm patah tulang aku. Nanti tak ada sesiapa yang dapat tengok-tengokkan Izzahlia."

Keesokkan harinya...
"Selamat pagi murid-murid.",kata Cikgu Hafisah selaku guru matapelajaran Sains di kelas Izzahlia.

"Selamat pagi cikgu.",jawab semua murid serentak.

"Sebelum kita mulakan pembelajaran hari ni. Cikgu ada pengunguman penting tentang persembahan Seni dan Budaya. Seperti yang telah dimaklumkan kamu semua haruslah membuat sebarang persembahan bersama seorang senior daripada form 3. Nama senarai pasangan kamu semua ada tetampal di papan kenyataan. So, ada apa-apa soalan?."

The Silent LoveWhere stories live. Discover now