Aiskrim aku! Aku tengok dua aiskrim yang dah elok jatuh dan mencair dengan sayu. Sedihnya... Baru nak makan, jadi macam ni pula. Nak nangis T-T
"Sorry sangat-sangat. Macam ni apa kata saya gantikan yang lain?"
Aku memandang ke atas suara yang memohon maaf itu.
Zupp!
Aku terganga. Ya Allah, hensemnya! Mamat Korea mana pulak sesat kat sini? Serentak jantung aku berdegup laju.
"Err macam mana? Ok tak?"
Tanpa sedar aku mengangguk. Tiba-tiba macam kena pukau. Pukauan cinta. Kahkah.
Lelaki itu tersenyum manis.
Gosh!
Senyuman dia!
Aci tak nak terbang?
*****
"Nah. Sorry again pasal aiskrim awak tadi. Kesian awak nampak betul tak sabar nak makan tadi." Lelaki itu ketawa kecil.
Muka aku terus berona merah. Nampak sangat ke aku tak menyabar tadi?
Aish. Malunya. Jatuh saham aku macam ni. Tapi ketawa dia... Comellah^-^
"Nah, ambiklah." Lelaki itu angkat kening.
"Ouh, sorry." Aku ambil aiskrim di tanggannya dengan perasaan malu.
"Jom, duduk kat sana. Borak-borak dulu." Lelaki itu menunjuk ke satu bangku yang kosong.
"Err... Tak apa ke? Awak tak busy?" Terasa nak ketuk kepala sendiri bila terkeluar soalan skema.
"Tak adalah. Teringin nak kenal lebih dengan awak."
Aku melihat Jasmin dari jauh yang nampak sedang tersengih-sengih memandang aku. Dengan isyarat mata aku memberitahu Jasmin dan Jasmin hanya mengangguk-angguk dengan sengihan nakalnya. Eii dia ni. Lepas ni mesti aku kena bahan habis-habisan.
"Emm jomlah."
Kami berdua melabuhkan punggung. Aku menjilat aiskrim di tangan sebelum ia mencair. Angin sepoi-sepoi bahasa mendamaikan suasana. Ralit aku tengok kanak-kanak yang berlari-lari keriangan.
"Saya Danial Imran. But you can call me Dani. Awak?"
Aku memandang dia tanpa kelip. Nak kasi tau ke tak?
Bagi tahu jelah, Diya. Jangan jual mahal sangat kang melepas, kau jugak ternganga!
"Adiya Natasya. Panggil Diya je." Aku mempamerkan senyuman ikhlas.
"Nice name. Nama cantik macam tuan dia."
Aku terpaku memandang Dani yang ketawa lepastu dia gosok tengkuk dengan muka merah mungkin malu sebab terpuji aku. Comelnya kau. Jangan sampai aku gigit. Ish, Diya. Apa kau fikir ni!
"So, apa awak buat kat sini? Melukis?" Dani menghabiskan aiskrimnya. Cepatnya dia habis. Aku ni banyak lagi.
"Tak saya cari bakal suami..." Entah macam mana ayat tu meluncur laju keluar dari mulut aku.
"Hah?"
Aku memukul-mukul mulut aku dengan geram apabila melihat wajah tertanya-tanya Dani. Macam mana boleh terlepas pada orang yang first time jumpa pulak tu.
"Err... Err... Sebenarnya... Saya datang sini memang nak cari bakal suami bukan nak melukis. Atas arahan tok wan saya, saya kena cari bakal suami dalam masa terdekat ni dan kahwin.... So tempat nilah... Paling sesuai untuk cari sebab ramai orang kan mungkin boleh jumpa... Haha..." Aku hanya mampu ketawa menutup malu. Yang aku cerita habis dekat dia ni kenapa?
"Great. So... Saya boleh jadi bakal suami awak." Dani mencuit sedikit aiskrim yang melekat tepi bibir aku dan masukkan dalam mulutnya.
Mata aku serta-merta membulat.
WHAT?!!
Bersambung🍥
YOU ARE READING
Dream Book 1: First Love
Short StorySekadar mencurahkan cerita yang datang dari mimpi. Olahan semula mimpi menjadi sebuah cerita. Cerita pendek je jemput baca~ Sebelum Baca Mohon Faham: 1. Ayat tunggang langgang 2. BI tah pape 3. Jalan cerita mengarut&tak logik 4. Cliche 5. Vote&co...