6

0 0 0
                                    

"Jasmin." Aku menegur Jasmin yang ralit tilik kuku dia. Sian dia duk sorang. Haha.

"Hah, dah habis dah borak?" Jasmin mengangkat kening lepastu dia tengok Dani dengan senyuman. Senyum ada makna!

"Ok saya serahkan balik awak pada kawan awak ni. Saya dah kasi nombor telefon jangan lupa call tau." Dani mempamerkan senyumannya yang 'charming'

Aku tersengih-sengih serupa tak betul melihat tangan aku. Sempat Dani bagi nombor telefon tadi. Tak ada kertas tangan aku pun jadilah bak kata Dani. Nasib dia ada pen kalau tak, melepaslah aku nak tangkap mamat Korea celup ni. Oh ya, cakap pasal muka, dia kata memang dia ni mix Korea  sebab nenek dia orang Korea. Untungnya aku kan!

"Woi." Jasmin menyiku aku.

Aku tersentak. Lah, aku berangan ke tadi. Adoi, dah angau kau ni Diya...

"Nak berangan lebih lagi kat rumah eh, cik kak oi." Jasmin berbisik di telinga.

Aku tersengih malu.

"Sorry, sorry... Terberangan sekejap." Aku bisik di telinga Jasmin.

"Err ni bisik apa ni? Ada masalah ke?" Kami pandang muka Dani yang dah berkerut macam atok.

"Tak ada apa-apa. Jangan risau pasal nombor tu nanti saya save dan kalau ada masa saya telefon awak." Aku senyum lebar. Aih, hari ni bibir aku tak lekang dengan senyuman. Amboi Diya, Bahagia lerr tu!

"Ok. Saya tunggu. Erm... Jasmin, right? Jas... Tolong jaga princess saya ni elok-elok. Kalau dia perlukan apa-apa tapi malu nak cakap, you just call me and I will coming."

Hati aku berbunga lagi. Dalam perut pulak dah tambah satu lagi butterfly. Memulas tapi bukan gaya nak pergi ke tandas. Muka jangan cakaplah merah macam tomato dah rasanya. Tomato yang masak ranum sehingga nak sorok dalam tong sampah yang berdekatan.

Jasmin pandang aku dengan pandangan nakal dan mengangguk-angguk.

"Don't worry. Kalau dia lapar je pun saya terus call awak."

Aku menyiku Jasmin. Lebih-lebih pulak dia ni...

"Ok then. Bye, Jas." Dani memandang aku sebentar.

Aku terkebil-kebil. Malu woi kalau lelaki pandang kita macam tu.

"Bye... Princess." Dani menghadiahkan satu kenyitan mata padaku. Lepastu dia terus pergi.

Lutut aku terasa longgar. Lembik macam agar-agar. Nasib baik Jasmin sempat sambut aku dari terjatuh. Aku cuba mengawal pernafasan yang jadi tidak teratur. Berdebar tak menentu sangat.

"Masyaallah, muka kau merahnya macam tomato. Dah boleh jual dah dekat pasar tani." Dengan selambanya Jasmin berkata tanpa riak. Dan dengan sekali lalu aku melibas Jasmin dengan geram. Main-mainlah dia ni. Jasmin hanya ketawa berdekah-dekah. Takguna punyer kawan!

Bersambung🍥

Part ni pendek je sebabkan ni short story jadi pendek-pendek macam nilah. Tapi ada je bahagian yang saya buat panjang. Sorry eh. Enjoy read~

Dream Book 1: First LoveWhere stories live. Discover now