Hari ini cuti, makanya hari untuk mengemas rumah. Dayana yang seharian mengemas rumah itu terhenti menyiram pokok bunganya apabila melihat rumah hadapannya dimasuki kereta besar.
"Uish besarnya kereta! Jiran barulah!" Ujarnya teruja sambil matanya membulat memandang kereta yang baru masuk ke rumah hadapannya itu.
"Kenapa mama?" Soal Dani, si anak kesayangannnya yang turut sama menyelit di sebelah pintu pagar itu. Dani juga tertinjau-tinjau keberadaan jiran barunya itu.
"Kita ada jiran baru Dani." Ujar Dayana memberitahu.
"Ouh..." Mata Dani terkebil-kebil lihat seorang kanak-kanak perempuan berusia linkungan 9 ke 11 tahun yang cantik bergaun pink itu keluar dari kereta.
"Aip! Mata tu. Mama korek nanti baru tahu. Kemain dia tenung anak dara orang ya?" Dayana mencuit bahu si anak. Bulat mata Dayana memandang si anak.
"Mana ada. Dani macam pernah tengok muka dia." Tungkas si anak, cuba menutupi rasa malunya.
"Amboi dia tu..."
"Mama ni... Dani cakap betullah."
"Yalah. Dani dah siap buat home work?" Soal Dayana sambil menutup paip. Getah siram pokok itu digulung ke tepi.
"Dah. Mama... Dani teringin nak makan burger." Dani dah tayang muka comel dia untuk meraih simpati si ibu.
"Tu dia... request kemain kan?"
"Boleh eh ma?" Mata dikelip-kelipkan sedaya upaya untuk si ibu cair. Dayana ketawa kecil. Kepala si anak diusapnya lembut.
"Yalah pergi siap." Dani terus berlari masuk ke dalam. Dayana geleng kepala melihat tingkah si anak. Dayana sempat memerhati jiran hadapannya. Kereta Ford Ranger hitam itu sangat menarik perhatiannya.
Bila dah sedap tengok jiran, tanpa sedar si jiran sana pun dah perasan. Bulat mata Dayana apabila jiran hadapannya itu angkat tangan dan senyum padanya. Terus dia bangun dan masuk ke dalam.
Aiyyy!! Malu skodeng orang!
🏠🏠🏠
"Baba..." Suara si anak dara itu membuatkan Hadee berpaling.
"Ya Hanee. Kenapa?"
"Baba pandang apa?" Hanee menjenguk ke luar rumah. Mencari apa yang mencuri perhatian si ayah.
"Err... tak ada apa." Garu kepala Hadee dibuatnya.
"Ya ke?" Hanee dah terjengah-jengah tengok jiran depan.
"Ya. Dah bawa barang-barang awak tu masuk dalam."
"Okay baba." Hanee terus angkat barang masuk ke dalam rumah barunya.
Hadee kembali melihat jiran hadapannya. Garu kepala dia dibuatnya. Dia kononlah nak beramah mesra dengan jiran tetangga baru, sekali kena jeling satu kali. Hadeehhh...
Apalah kau Hadee, mana tahu suami dia ada dekat dalam tu? Tak pasal pula dia nak sambut kau lambai dia tadi? Hadee tepuk dahi. Betul juga. Bebal betul kepala aku ni.
"Baba! Cepatlah tolong Hanee angkat! Baba geleng-geleng dekat situ buat apa?!" Hanee dah menjerit kuat. Geram lihat baba dia yang masih dalam dunia sendiri.
"Ish! Hanee! Janganlah jerit. Malu orang dengar."
"Baba yang termenung aje tadi."
YOU ARE READING
Jiran Partner Hati💛
Romance~Hanya Ghazawan yang melindungi Puterinya~ Hadee Ghazawan, sejak dia berpindah ke kawasan perumahan yang baru, hidup jadi tunggang terbalik. Hati dia sekali berterabur! Pertemuan dengan Puan Puteri Dayana yang garang macam nak cekik orang buat dia t...