Bab 4

42 7 0
                                    

"Baba..."

Hadee menoleh memandang Hanee yang monyok disebelahnya. Suara kalau dah panggil macam sendu tu macam sesuatu aje tu.

"Dah kenapa mulut macam paruh burung ni?"

"Hanee sedih lah." Hadee mengeluh. Dia kalau datang lepas tu buat ayat macam ni, memang Hadee faham pasal apa.

"Kenapa ni Hanee? Hanee tengok mak siapa pula sampai sedih ni?" Hadee sudah duduk menghadap si anak. Hanee menjeling Hadee geram.

"Hisy baba ni! Bukanlah!" Nafi Hanee, sambil menepuk paha si ayah itu.

"Habis tu pasal apa? Siapa yang kacau anak baba ni?"

"Kawan baru Hanee. Raysa. Dia kata Hanee tak ada mak. Ada ayah aje. Sebab tu Hanee perangai mengada." Wajah Hanee kembali sendu. Sedih hati apabila dituduh sebegitu.

"Kenapa pula dia cakap macam tu?" Berkerut dahi Hadee dibuatnya. Lain macam ek budak zaman sekarang punya bercakap. Straight tak ada kona dah.

"Dia kata Hanee gedik dengan cikgu-cikgu. Lagi-lagi cikgu Helmi."

"Pula? Kamu buat apa dengan cikgu-cikgu tu?"

"Mana ada buat apa. Hanee kan suka bercakap jadinya Hanee borak-borak dengan cikgu. Lepas tu Hanee tanya pasal pelajaran yang Hanee tak tahu. Tu ajelah." Hanee terangkan apa yang berlaku dan mengapa dia dikecam sebegitu dengan Si Raysa kekwat itu.

"Haa.. ini kes cemburu lah ni. Kawan awak tu jealous sebab awak rapat dengan cikgu. Cikgu Hilmi tu handsome ke?"

"Boleh lah. Dia single. Tak kahwin lagi."

"Tu dia. Memang panaih pungkoq lah kawan tu."

"Kalau dia nak rapat dengan cikgu tu pergilah borak-borak ke apa. Yang dia senyap aje kenapa? Lepas tu nak tuduh-tuduh Hanee pulak!" Hanee dah mendengus marah. Geram!

"Sabarlah sayang. Itu namanya dugaan. Baba dulu kat sekolah macam-macam baba kena tau. Kena denda dengan cikgu. Kena jumpa guru besar. Lagilah." Kepala di anak, diusapnya lembut.

"Eee Hanee benci betullah!" Hanee sudah hentak-hentak kaki melampiaskan rasa geramnya itu.

"Aip apa pula macam tu. Awak tu dahlah first day sekolah. No good. Anak baba kena steady. Kena cool. Baru betul anak Hadee Ghazawan." Kepala si anak digosoknya.

"Haish." Hanee jeling babanya sekilas. Ada aje babanya nak patahkan mood meluahnya.

"Dah jangan pening-pening. Apa-apa cakap ajelah dengan Baba. Nanti baba bantai sekor-sekor." Hanee pandang Hadee dengan pandangan menjengkelkan.

"Apa pandang baba macam tu?"

"Baba ingat kelakar ke?" Hanee jeling lagi Hadee. Geram betul dengan sikap baba yang main-main ni. Tak reti ambil serius sungguh!

"Laaa baba cakap benda betul. Kalau dorang buli Hanee, Hanee beritahu baba. Baba datang sekolah. Jumpa budak tu."

"Hisy baba ni." Hanee terus bangun dan masuk ke bilik. Kakinya dihentak-hentak sebelum pintu bilik kena hentak. Hadee hanya geleng kepala.

"Kenapalah awak ikut perangai mami awak Hanee?" Keluh Hadee perlahan. Apa lagi silap dia ya? Susah betul nak faham perempuan ni. Nasib seorang saja yang dia kena hadap. Kalau ramai-ramai boleh sakit kepala otak dia.

"Budak tu pun satu. Yang heboh nak ejek-ejek kenapa? Budak lagi pun nak jealous. Aku masa ni berhingus bodoh-bodoh aje. Jealous pun tak tahu tu apa. Bla bla bla..." Hadee membebel sorang-sorang.

🏠🏠🏠

"Dani..." Dayana memanggil Dani yang masih berada di dalam rumah itu. Kemudian kakinya melangkah ke arah van sekolah itu.

Jiran Partner Hati💛Where stories live. Discover now