Bab 3

41 4 0
                                    

"Dayana!"

"Apa kak?" Dayana menoleh ke meja sebelah. Wajah rakan sekerjanya dipandang sekilas sebelum sambung semula kerjanya.

"Kau tahu tak kita ada bos baru?" Soal Kak Zan, dengan gaya gosip tu, sah ada lah tu berita hangatnya.

"Jadinya?" Dayana menyoal tanpa perasaan. Tangan masih ligat menaip.

"Orang kata handsome!" Ujar Kak Zan, memuji dengan wajah teruja.

Dayana geleng kepala. Tak habis. Itu aje point dia. Kak Zan... Kak Zan... Anak dah 3 tapi mata masih nak mencuci. Heh!

"Kau palau Akak kan Yana." Kak Zan dah cekak pinggang pandang Dayana. Geram betul cakap dengan seketul Dayana ni. Hati kering sikit.

"Bukan apa kak... bosanlah. Lelaki handsome. So? Apa nak buat?" Soal Dayana selamba. Yalah kalau dengan handsome dia tu boleh bagi dia gaji lebih, nak juga dia ampu hari-hari. Ini sama aje kerjanya. Makin berlambak ada lah kerjanya.

"Handsome lah bagus! At least dia marah, dapat tengok muka helok sikit. Tak ada lah tengok yang botak tengah manjang." Ujar Kak Zan dengan sengih gatalnya.

"Kak, kalau dengan handsome tu boleh kenyangkan perut, sedap lah juga nak menatap. Kalau dengan muka handsome boleh bagi duit lebih, saya tatap sambil meniarap tengok dia kak. Ini sama aje. Kerja tetap berlambak juga. Tu meja akak tu bertimbun kerja tak siap. Bila nak buat? Rasa deadline dah nak dekat kan?" Balas Dayana tegas, sengaja ingin mematikan perbualan itu. Penat ya! Kerja banyak lagi ni.

"Hisy kau ni. Memang heartless betul lah!" Terus Kak Zanita duduk di kerusi meja dia. Sakit hati cakap dengan seketul Dayana ni.

Dayana angkat bahu. So, what? Dia sambung buat kerja kembali.

"Yana." Dayana mengeluh perlahan. Siapa lagi yang mengacau ni.

"Ya?" Matanya memandang ke arah Gee, selaku PA bos itu.

"Bos nak jumpa."

"Ha? Apa pasal?" Tercengang Dayana mendengar arahan itu.

"Mana aku tahu. Cepatlah."

Dayana bangun. Dia ikut langkah PA bos tu. Dalam kekeliruan memikirkan hal apa yang bos akan bangkitkan, risau pula. Rasa kerja bahagian jabatan dia semua dalam keadaan baik lagi.

"Gee. Bos baru kan?" Soal Dayana, inginkan kepastian.

"Ha'ah. Don't worry. Dia okay. Lagipun handsome." Dayana tepuk dahi. Lagi sorang. Handsome... handsome... Haih! Handsome tak semestinya baik! Uhuk! Kang ada lagi yang kena sembur macam Kak Zan ni karang.

Gee ketuk pintu dulu.

"Masuk!"

"Uish suara macam harimau." Ujar Dayana membuatkan Gee tergelak.

"Otak kau. Dengar dia karang." Pintu dibuka. Mereka masuk ke dalam.

"Encik Haizan. Ini dia Head of HR company kita."

"Bahagian HQ?"

"Yep encik Haizan." Orang yang duduk di kerusi itu hanya mengangguk sambil meneliti Dayana atas bawah.

Halamak dia ni karang ada kena bantai ni kang. Pandang orang macam pandang makanan ni apehal?! Dayana hanya merungut dalam hati. Senyum senget  dia terpamer.

"Awak boleh keluar Gee." Ujar Encik Haizan. Dayana dah telan air liur. Ah siot!

Dayana pandang Gee. Beri pandangan 'jangan'.

'Kau rilek je' Ujar Gee tanpa suara. Dayana ketap bibir. Haishhh

"Awak boleh duduk." Encik Haizan senyum. Dayana ter agak-agak nak duduk. Apesal rasa macam nak kena interview ni?

Jiran Partner Hati💛Where stories live. Discover now