"Kereta siapa tu Yana?" Mata Dayana mengecil. Kemudian matanya membulat. Kereta Saga FLX berwarna emas itu sudah terparkir di hadapan pagar rumahnya.
"Alamak!" Dayana dah tutup mulut dengan tangan. Ah sudah apa nak jawab kejap lagi ni.
"Kenapa?" Kereta Hadee sudah berhenti depan rumah Hadee. Hadee menoleh ke arah Dayana yang tayang wajah cuak itu.
"Mak saya! Aduh! Habislah saya macam ni." Dayana dah cemas. Dia malas nak bersoal jawab dengan mak dia kejap lagi. Banyak dia kena korek rahsia nanti. Apa nak buat ni? Silap-silap kena bebel sebab tak pernah bercerita tentang Hadee pada dia.
"Laa kenapa?" Hadee tertawa kecil. Kelakar dia melihat wajah Dayana yang cuak dan pucat itu. Macamlah mereka berdua pergi date secara haram. Padahal mereka keluar luang masa saja dengan anak-anak.
"Bebel lah mak saya tengok saya keluar dengan lelaki." Dayana garu kepala. Dia memandang Hajah Roshdina yang sedang duduk di batu penghadang di hadapan rumahnya itu.
"Ya?" Dayana angguk.
"Tak sangka awak dah 30 tahun pun masih dikawal." Ujar Hadee tak sangka. Ada lagi eh yang takut kantoi keluar dengan lelaki.
"Bukan macam tu. Mak saya tak suka saya keluar dengan lelaki yang dia tak kenal."
"Kalau macam tu jom saya nak berkenalan." Ujar Hadee selamba dan pintu kereta dibuka. Hadee keluar dan melangkah ke arah ibu Dayana yang sedang mengipas wajahnya yang kepanasan itu.
"Hadee!" Dayana ketap bibir. Dani dan Hanee masih lelap. Terus Dayana keluar ikut langkah Hadee.
"Makcik tunggu anak ke?" Soal Hadee apabila wajah tua itu berkerut memandangnya dari dia melangkah tadi.
"Ha'ah, kereta ada. Tapi bagi salam, tekan loceng tak keluar pula." Dayana dah rasa macam nak tutup muka aje bila dengar suara mak dia.
Hadee hanya senyum mendengar mak Dayana merungut.
"Mak." Suara Dayana buatkan maknya berpaling.
"Hah! Ini pun dia. Kamu pergi mana? Mak panggil banyak kali tahu tak?"
"Err... Yana..." Dayana dah garu kepala. Dia memandang Hadee. Hadee angkat kening dan terus menjawab bagi pihak Dayana. Kesian pula lihat wajah cuak itu. Jarang dia dapat lihat Mak Rimau ni takutkan sesuatu. Nampaknya ada yang boleh tundukkan Mak Rimau. Hurm mungkin ini nenek rimau?
"Saya keluar dengan Yana makcik." Berpusing kepala mak Dayana memandang Hadee. Bulat matanya memandang mereka silih berganti.
"Kamu? Dengan anak makcik?" Soal Hajah Roshdina sambil menuding jarinya ke arah mereka berdua. Tak percaya. Sebab anaknya itu tak pernah sebut langsung nama lelaki depan dia.
"Ya. Bawa anak-anak keluar." Jawab Hadee lagi.
"Anak-anak?" Berkerut dahi Hajah Roshdina.
"Ya. Anak saya dan Dani."
"Ouh. Duda ke?"
"Ya makcik." Mak Dayana dah jeling Dayana tajam. Ada hal yang perlu diselesaikan ya wahai anakku. Dayana hanya mampu tunduk. Matilanak...
"Mati bini ke bercerai hidup?"
"Cerai hidup makcik." Tenang saja Hadee menjawab. Biasalah mak mak kan, mesti risaukan anaknya lagi pula anak dia perempuan.
"Kenapa bercerai?" Soal Hajah Roshdina lagi. Dah macam polis pencen dah rupa dia.
"Mak... sudahlah tu." Dayana memotong persoalan itu. Hadee juga garu kepala dibuatnya. Macam dalam bilik siasatan dah ni. Tak sangka pula mak Dayana dah serupa polis pencen.
YOU ARE READING
Jiran Partner Hati💛
Romance~Hanya Ghazawan yang melindungi Puterinya~ Hadee Ghazawan, sejak dia berpindah ke kawasan perumahan yang baru, hidup jadi tunggang terbalik. Hati dia sekali berterabur! Pertemuan dengan Puan Puteri Dayana yang garang macam nak cekik orang buat dia t...