Bab 5

428 17 0
                                    

  MALIK ketawa terbahak-bahak mendengar Sofia berumur 3 tahun , meminta Firdaus mengahwini Maira.  She's my fiance, you know?.

" Gelak lah!, gelak!.  Kalau aku tak kahwin dengan Aira,  Sofia merajuk dengan aku berbulan-bulan tau!" Daus menaip komputer riba tanpa melihat Malik yang berada di sebelah.  Pekerja lain pasang telinga mendengar perbualan dua jejaka kacak tersebut.

  " Biar betul?.  Sofi 3 tahun kot.  Dari mana dia belajar perkataan 'kahwin'? " Malik mengesat air mata sisa tawanya.

  " Sofi suka tengok drama melayu.  Lebih-lebih lagi Drama Akasia,  Lestari dan slot Dahlia " Kebanyakan drama ditonton Sofia,  semuanya drama TV3. Hebatnya Sofia.  Dah pandai cakap cara orang dewasa.

" Hai guys!.  Korang bincang apa ni? " Maira melihat kedua-dua sahabatnya.  Gelak semacam si Malik.  Wayar kepala dah putus ke?. 

" Sofia tu.  Dia nak tengok Aira dengan Daus kahwin! " Sambung Malik sambil ketawa.  Maira tersentak. 

" Ouh.  Biasalah. Budak-budak" Maira tunduk.  Daus tak ada apa-apa perasaan pada aku ke?. 

  ***

Latifah merotan Sofia menggunakan rotan buluh. Sofia mengerang sakit.  Kenapa Abang Daus ambik Mak Cik Durjana jadi pengasuh Sofi?!.

" Tahu buat nakal je!.  Habis beg berjenama aku kotor!.  Macam manalah Daus boleh bela kau?! " Tangan Latifah tidak berhenti membanting rotan atas tubuh Sofia.  Sofia ingin mengadu.  Tapi,  percaya kah Abang Daus?.

DING DONG!

Latifah campak rotan ke lantai.  Ada saja yang kacau!

" Kau tunggu!.  Jangan nak merengek! "

Pintu dibuka.  Mak Cik Nab,  jiran Daus menjinjit beg plastik berisi nasi bungkus.

" Eh eh. Kamu ni siapa?"

" Saya...  saya bakal isteri Daus.  Mak cik siapa? "

Mak cik Nab terangguk-angguk.  Ouhh... bakal isteri.  Budak ni tak cukup kain ke?.  Kain dia paras atas betis. Seksi!.  Bajunya separuh tertutup.  Rambutnya perang!.

" Tadi Mak cik dengar Sofi menangis.  Dia okey ke? "

Latifah menghalang Mak cik Nab hendap dalam rumah.

" Tak ada apa. Dia rindukan Daus agaknya"

Tak percayalah aku!.  Ada something wrong ni!

ENCIK PEGUAM DAN ADIK CHUBBYWhere stories live. Discover now