SEORANG gadis manis berselendang biru duduk di bangku di Penjara Kuala Lumpur. Jari si gadis bermain sesama sendiri. Raut mukanya terlakar riak resah menunggu maklum balas dari anggota polis yang bertugas.
"Cik Maya," panggil satu suara lunak merdu dari arah kaunter. Pantas kepala Maya berpaling ke arah pegawai polis wanita di kaunter itu.
Mata Maya tersinar segunung harapan namun terselit juga sejuta keraguan. Maya terus bangun dan bergegas menuju ke hadapan kaunter itu.
Tihani yang melihat kesungguhan si gadis rasa tidak sampai hati untuk memberitahu perkara sebenar. Melihatkan kekecewaan Maya setiap kali tiba ke sini meruntun hati perempuannya.
Maya, tidak pernah tinggal walau sehari untuk datang ke Penjara Kuala Lumpur demi melawat Jack, yang dikatakan abang angkatnya itu. Gadis itu cukup kental dengan tidak pernah berputus asa walau sudah tiga bulan Jack menolak untuk berjumpa.
"Dia nak jumpa saya tak?" soal Maya, tak sabar-sabar. Matanya merenung tepat ke anak mata Tihani, mencari sedikit harapan walaupun apa yang dia lihat adalah sebaliknya. Tanpa sedar, Maya cuba untuk menipu dirinya sendiri untuk kesekian kalinya.
Lambat-lambat, kepala pegawai polis muda itu menggeleng. Anak matanya sedaya upaya dilarikan ke arah lain. Tak sanggup rasanya mahu memandang kesedihan Maya.
"Oh. Tak apalah. Terima kasih," ucap Maya. Gadis manis itu cuba menghadiahkan senyum buat Tihani. Senyum kelat, senyum yang tiada perisanya.
Maya berlalu pergi dengan hati yang kecewa. Bukan sekali, tapi saban hari dia menanggung rasa itu. Dia cuba menjadi yang terbaik jadi mengapa lelaki itu semakin menjauh?
Mungkin silapnya selama ini terlalu besar untuk dimaafkan. Mukanya terlalu jijik untuk dipandang. Kata-katanya juga mungkin terlalu hina untuk didengari oleh halwa telinga lelaki itu.
Pelbagai andaian mengasak mindanya. Hatinya sesak dengan sangkaan-sangkaan yang entahkan betul atau tidak.
Maya ingin menumpahkan air mata yang sudah sekian lama dia tahan. Dia ingin melempiaskan segala apa yang terbuku di hati yang selama ini dia pendam. Namun, dirinya masih ingin menghukum. Menghukum betapa hinanya Maya yang dulu.
Akalnya berkata, untuk apa dia menangis, untuk apa dia meratap, sedangkan dia tidak layak untuk semua itu. Dia manusia berhati busuk, kejam. Dan bodoh juga.
Bibir diketap. Nafasnya ditarik dalam-dalam dan dihembus kuat. Berkali-kali dia menghukum dirinya agar tidak menumpahkan walau setitik air mata. Dan kerana keazamannya, dia berjaya.
Namun, sampai bila? Bilakah masanya yang tepat untuk dia memaafkan dirinya yang dulu? Mungkin masa itu takkan pernah tiba.
"Jack, aku tak ada siapa selain kau. Dan sekarang, kenapa kau pula yang nak pergi?" bisik Maya sepanjang perjalanan menuju ke keretanya. Hiba menghimpit jiwa mengenangkan kenyataan pahit itu.
Ya, seorang Maya Karmila dah tiada siapa-siapa untuk dianggap keluarga mahupun kawan. Dari dulu lagi, yang setia ada di sisinya ialah Jack Raymond. Dan kini, lelaki itu pula membuat keputusan untuk meninggalkannya.
"Ya Allah, kenapalah aku bodoh? Kalau boleh aku kembali pada waktu dulu, mungkin bukan ini pengakhiran jalan cerita akukan?" getus gadis itu dengan suara yang bergetar.
Walau hatinya meronta sakit, namun Maya nekad untuk mengikat ketat jiwanya supaya tidak menumpahkan sedikit pun kekecewaan melalui air matanya.
Kerana memang itu hukuman sepatutnya untuk seorang Maya, si pendosa.
▶️▶️▶️
"Saya kesianlah dengan Cik Maya tu. Hari-hari datang nak jenguk abang angkat dia. Tapi abang dia buat bodoh je. Hish, dasar ketua mafia! Tak berperasaan langsung!" rungut Tihani dengan dahi berkerut-kerut kepada rakan sekerjanya, Adham.
YOU ARE READING
Lelaki Bertopeng Putih (HIATUS)
Acción[KARYA KEDUA - REWRITE VERSION AVAILABLE] Tajuk : Lelaki Bertopeng Putih Previously known as : The After Story Genre : Romance Action Status : Hiatus Maklumat tambahan : Sequel Hacker 426 Cover by : @azleyanaaa ×××× HARIES NAIM. D...