Part 28

171 11 0
                                    

sori guys a bit not feelin well..mayb sa type pun x ketentuan sda ni
anyway sa htr jacob p airport pagi bsk tu. kunci apartment, kereta semua kena bg balik owner sda. si jacob bg sa jacket dia time di airport..jacket yg sama time dia kasi pinjam sa dlu.. kmi berpeluk di airport pastu berlambai2 smpai dia masuk sda immigration area..kmi bermesej2 smpai dia kna tutup hp. sa tngu ja smpai kapal dia terbang.
sa drive balik direct p college.. sa ada bebrapa ari lg tu mo blk pgi kk.. sa lepak2 ngan si sophie..kmi sempat p shopping.. kmi terlimpas ni kedai jual baju baby2.. trus sa trpkir si baby nicholas.. sa pigang2 ni tu kasut kecil.. tu baju2 semua.. mcm cute pula.. sa trus p angkat ja ni.. sa tau jga sa mungkin x akan tgk dia membesar ni trus sa p beli size baju yg newborn, 3-6 months smpai 1 tahun ni n yg umur 2-3 tahun.. mix2 la.. .. sa bli dia beberapa kasut.. mainan.. skali last2 shopping bag sa baby stuff la pula.. tp tak pala.. sekali sekala...
sa jarang btul pigang baby.. plg last si aaliyah dlu time dia baby.. tp tu pun lupa2 sda... sa takut2 ni kalau npk urg pigang baby pastu mo suru sa pigang.... x tau apa reaksi mau bg.. bg sa baby mcm x cute..and so fragile.. ntah napa ni sa gni.. si bobby ja sa rasa cute..haha.. jaat..
ok bila time mo blk kk.. tau jga sa claustrophobic sa plg benci naik flight ni ngan org yg x dikenali duduk d kiri kanan sa.. apa lg yg berjam2....smpai KK sa ambil taxi ja ni p rumah... sa trlimpas lg rumah Andrew mmg sa tipu la kalau sa bilang sa x cubuk2.. mmg sa tingu jga....automatik ni pandai pusing tingu.. mcm tda sesepa di ruma.. but tu feelin lain sda sa x brapa curious sda.. sa sibuk2 msg2 n bg gmbr ngan si Jacob.. smpai ruma ada si angela.. kmi crita2 la tu.. sa bg dia satu kotak.. penuh barang baby.. happy btul dia.. dia p cium pipi sa..
kmi lepak2 tu sebelum sa masuk blik...sa trus p video call si Jacob.. dia bilang welcome home.. wat ur gonna do.. sa bilang jst lepak2 d ruma ja la sepanjang cuti ni.. tda jga kawan sa mo lepak sma2 kecuali si angela.. sa bilang mungkin sa p jogging kali etc2..time sa crita ngan dia pun sa rasa busan sda x tau pa mo buat. sa rasa mcm mo testing p berenang sna di manukan pula.
Kmu expect sa trjmpa si andrew ni kan.. duina.. .haha.. bt honestly sa x trpkir psal andrew sda. Sa lupakan sda dia tu.. bagi sa dia ada family n life sndri sda.. tp kan 1 ja yg masi di pkiran sa..
si bobby ni. .
dlm 1-2 tahun tu sebenarnya sa trpkir mo tnya Andrew kalau sa buli ambik blk si bobby...sa trpkir mo bwa dia p gold coast.. sa tau jga byk ni proses..tp si damien bilang ok.. and dia mmg suka anjing.. jd at least family sa sndri yg jaga si bobby n senang sa mo tingu dia.. Tp mana fair dia family dog andrew sda.. lgpun si bobby pun tua sda ni... x tau ni kalau dia ok kalu naik kapal trbang.. its okla.. at least bobby found his home la kan.. ?
tp kan mo dkat 1 minggu sa di ruma n limpas2 ruma si Andrew sa tingu di pagar walupun tda kreta dia tda ni si bobby... btul2 tda ni ba..
sa rsa si bobby mati sda ni..
sa mcm mo marah jga si andrew x mo inform sa tp yala I deserve it sebab sa p cut off ngan dia jga...sa p delete number dia.. block fb dia segala.. its oklah..so sa btul2 tda sda kena mengena ngan si Andrew ni.. mcm tu beban di hati yg balik2 tringat si bobby pun tda sda..
so time tu mo dkat Christmas sda si angela p bwa kmi p sembahyang Christmas eve di st simon.. kmi dtg lewat jd tda sda tmpt duduk dlm tu gereja.. kena suru duduk di luar ja.. byk kerusi kena sedia.. sa tingu si angela bsar tullll perut ni... yg bila2 buli beranak ni... sa pula yg pandai panik2 ni kalau dia mo naik or turun kreta.. dia standby sda bag dia ngan baju2 dia semua ksi msk dlm kreta.. time preggy2 ni dia x pena lg pakai makeup, tp baju fit tu x lari.. 9 months preggy pun masi sexy2 sna...urg tingu2 jak kmi d church sa rasa urg pkir kmi adik bradik ja ni.. tp dahi sa pandai berkerut ni bila bapa sa p letak tangan dia d pinggang si angela.. trus dia p cium lg dahi si angela...si angela p pigang lg lengan bapa sa.. .. sa pura2 ni x kenal durang..
sa x buli tahan ni tau duduk lama2 di church.. sdala x dgr apa2 dr luar.. sa trus bisik ngan si angela ni sa bilang sa mo p tandas.. jd sa p la melarikan diri ni sna dkat kereta.. sa p sandar di bumper kereta bapa sa pastu p mesej2 si Jacob .. kmi ada beza masa dlm 3 jam gitu.. si jacob trus call sa n kmi crita2.. dia bilang napa sa x p sembahyang... sa bilang di luar jga x dgr apa2.. Jacob bilang ambil gmbr.. sa bgla selfie.. dia bilang u look beautiful.. klau kmu ari tu di st simon n trnpk prempuan berselfie di kegelapan siap ngan flash light fham2 la sepa tu..
sa tgh pakai dress warna merah tu.. skema kan ikut christmas theme.. si angela yg tiba2 p beli tuk sa n paksa sa pakai.. skater dress tp long sleeve ni .tp whatverla kan sda kena bli pakai jak la.
sa mesej2 ngan si jacob.. dia bilang cant wait to meet me.. family dia pun x sabar.. kena sedia sda bilik utk saya... trus sa imagine ni kmi pura2 kunun tidur di bilik lain trus tu mlm si Jacob msk bilk sa.. trus sa sngaja kunun naked.. pnya sandi.. di gereja lg tu sa tgh fkir yg bukan2..
ok anyway KK is so small right? Tu yg sa plg x suka..
and maybe this time most of u guys akan tersenyum n trlumpat bilang yesssssssss.
Time sa tgh2 mesej2 senyum lebar tingu hp tiba2 sa trnpk si andrew p tandas.. dia pigang tngan sma daughter dia...besar sda si jenny.. pnya cepat. tp dia x npk sa sbab dia tgk n crita2 ngan si jenny .. dia limpas ja sa pastu masuk tandas yg sebelah bangunan tu.
Tp Sa mcm trnpk hantu ni. lutut sa lemah ni smpai sa skit lg mo trduduk. Sa mmg trtunduk2 sda tu pastu cpat2 pgi area dkat tu gate depan. Sa bilang shit! Shit! Shit! smpai tu urg yg berdiri2 p tingu sa. Berdegup2 tu jantung mcm mo kena heart attack sbab btul2 tekejut.
Ok fyi si Andrew mmg masi maintain. Dia cam kurus skit tp badan dia masi fit. Dia simpan lg sideburn dia sma skit janggut.. entah napa muka dia mcm x pandai tua ni.
Sa heran jga napa dia x sedar sa dpan2 dia.. x jga sa berubah, mungkin rambut jak la yg panjang sda n sa ikat tinggi... sa dye dark brown sda tu. .Mgkin baju merah sa x menarik. Kejap napa sa mo peduli jga kan?? Gila oh.
Sa mmg x tenang sda ni. sa cubuk2 durang angela sma bapa sa di depan.. berdiri sda semua.. sa p la join jak.. si angela bilang lama jga mana ko pgi.. sa bilang sa brdiri2 sna blakang2.. trjmpa kawan.. 'kawan' la sgt kan..
And entah napa mata sa pandai mencari jga durang si andrew ah dlm gereja. tp dr tmpt sa buli npk yg hujung2 ja yg duduk dkat tu jendela.. tda ni sa tingu si andrew.. nasib jga la at least x jga dia sedar sa sni.. si angela heran sda ni sebab sa mcm x tenang sda.. sa berpeluh sejuk ni.. nervous kn.. sa brabis sembahyang tu spaya x bertembung ngan si Andrew n family.. pnya akward.. what if lg bini dia kenal muka sa? Pnya bida tu
Sekali time mo receive holy communion.. sa stress sda ni.. sbab semua mo berdiri n berbaris ni.. kalau sa duduk2 sni saturang n durang p berbaris sna what if si Andrew tiba2 trnpk sa.... mata sa scan lg tu kerusi2 di depan dlm tu gereja..mmg tda si Andrew.. dlm hati sa pgi ja la berbaris ikut si angela.
Time turn kami tu sa berdiri n tunduk kepala.. sa ikut si angela dr blkang.. time smpai sda depan tu kan sa p la trima tu bread.. pastu masuk mulut n pusing mo p tmpt duduk sa balik...sekali mo dkat2 kerusi sa balik sa tingu dlm tu barisan yg sa p berbaris td awal ada si andrew ni!! di depan dia si jenny!ada satu prempuan cina di blakang dia tp sa x npk tu muka. Tp mcm bentuk badan bini dia.
tu roti masi lg trsangkut2 di kerongkong sa tu sa trus mcm x buli telan ni. sa jalan pun x pandang lg di depan sa trlanggar lg si angela. matilaaa selepas si andrew receive tu bread dia kena pusing jga n confirm dia akan trnpk sa ni...atau mungkin dia trnpk sda sa td sebab sa berbaris di depan ja.. adeh..
sa tarik nafas pjg2 ni sda ni.. sna luar bkan semua mo kneel down sebab cement kan tapi sa x peduli ni sa trus pgi berlutut ni .. sa rasa si angela pun heran.. napa tiba2 sa jd alim kali smpai sanggup berlutut. Sa tunduk kepala sa pastu tapuk p dkat kerusi di depan..
Sa tutup lg mata tu. X mo tingu si andrew or wife dia or anyone.
Ntah brapa lama sa tutup mata n berlutut sna. Tda jga sa sembahyang. (jan kmu ikut style sa ah mmg sa rusak ni)
Bila sa bangun n duduk balik mo abis sda mass tu.. sa tgh fkir sda jln2 mo keluar . sa mesti trus direct p kreta ni. biarla kasi tinggal durang angela kalau durang mo crita2 lg ngan kawan durang. Sebab td awal2 si angela hi sana hi sni. Pedulila sa x mo ckp merry Christmas ngan sesepa. Sa mo direct p kreta ni.
"dady" sa bilang. "can u give me the car keys?"
For what dia bilang.. sa bilang mo masuk kreta. .dia bilang tngu la.. got ur auntie nancy here.. long time u didn't see her.. say hi first.. duiiiii..........
Sa x berani ni pandang belakang .. ni la urg bilang btul2 seram.. trnaik ba bulu roma sa semua.. sa buli rasa si andrew di blakang n tingu sa ni.. dlm hati sa .. do I look good la pula.. trlampau ketat ka ni sa ikat rambut p blakang.. astaga sempat lg..
"the mass has ended , go in peace to love and serve the lord" tu father bilang.
Semua urg berdiri sda tu n bersalam2 merry Christmas.. sa mcm robot sda.. semua sa bilang merry Christmas..urg yg x kenal limpas2 pun sa p salam2.. keep myself busy.. sa tngu2 auntie sa.. dia masi di dlaam gereja.. br mo keluar.. alaaa.. lama lg ni mo tngu sni.. si angela sma bapa sa tgh salam2 ngan kawan2 durang.. n crita2.. sa trus pelan2 p blakang bapa sa ni..sa kasi kuar kepala sa skit mo tingu blakang.
Zap!!!
Mata sa sma si andrew bertembung ni mcm tu magnet ja.. kasi kuar ja kepala trus mata kmi lock ni. adui..... dia tingu ja sa. dia tgh berdiri sndri2 ni...ntah di mana sda bini sma anak dia. si andrew pnya muka mcm ceria ni. bibir dia mcm mo trsenyum. Sa trus kasi masuk kepala sa balik ni di belakang bapa sa. Pnya budu kedapatan meninguk.
Sa trus facepalm ni pastu tersenyum sndri. sekali bapa sa pusing blakang n tingu sa. Trus dia bilang "heres the key". Dia expect sa kasi kuar tu kreta p depan. Sa p la ambik tu kunci n cpat2 ni p tu tmpt kreta. Sa unlock tu kreta pastu masuk dlm. Tp kmu tau la mcm mana jam sna tu. Kena tngu giliran lg mo keluar. Dlm kereta terkabak2 hati sa.. sa btul2 risau ni tiba2 kalau si andrew muncul dkat tu kreta ketuk2 tu tingkap.
whatever it is si Andrew tau sda sa balik kk ni.
n kan mulut sa mmg masin. dr jauh lg sa trnpk si andrew p joggin p dkat kreta sa. sa trus kasi turun badan sa masuk p bwa tu kerusi kereta ni. sa kasi off lg tu enjin kreta.
si andrew lambai2 di luar pintu ni.
sa tingu dia lama2 pastu p buka tu pintu pelan2.... . "umm.. hi?" sa bilang. tp sa cam x buli tahan ni sa trus tersenyum ngan dia. si andrew pun trsenyum ni.
"you didnt have to hide. we're neighbours, remember?" dia bilang. "when did u came back?"
"umm about 2 weeks over." sa bilang. "im not hiding. im jst avoiding"
"oh. i didnt notice." andrew bilang. "why would you need to avoid me?"
"duh for obvious reasons" sa bilang. "hows the WIFE?"
"shes great."
"great to hear that. say hi to her for me." sa bilang ni n senyum sinis.
"i will." dia bilang n tersenyum. "how are you? oh and merry christmas" dia bilang lg pastu kasi kuar tangan dia mo shake hand sa.. sa p la pelan2 pigang tangan dia.. tp bila kami berpigang tangan kuat ni genggaman dia astaga.. sa rasa sa pnya jantung pun mo terlepas ni.. sa trus cpat2 ni tarik tangan sa.
"umm andrew im jst wondering. did bobby died?" sa tnya dia.
"no"
"then where is he?"
"at home. i made some changes at the back, u didnt notice?" dia bilang. sa x sedar ni di renovate blakang ruma. mungkin dia letak gate supaya si bobby buli keluar.
"no.. how is he?"
"hes old."
"ok..." sa rsa sedih jg ni. "could u bring him over to my house? i mean i jst wnt to hang out wt him for awhile." sa bilang.
si andrew mcm tekejut ni sa tnya gitu. trus dia bilang "ok. shouldnt be a problem. when do u need to see him?"
"after christmas maybe? i will only be here for a few more days before leaving for melbourne."
"melbourne? u moved to melbourne?"
"no im jst meeting my -----" sa mo ckp boyfriend tp ntah napa mcm susa mo ckp ni tiba2.
si andrew pnya mata trus mcm sedih ni. "i see" dia bilang. "well, i will bring bobby over. if thats ok with ur dad knowing that bobby's been living right under his nose all these years. "
"its ok , i will take responsibility. it will be a long explaination bt im sure he understands"
"ok" dia bilang. kmi trdiam kijap ni tingu ja sesama sndri. trus sa bilang sa jln dlu la..dia bilang ok pastu pusing pgi gate area.. x npk sda dia p mana selepas tu kreta block pandangan sa.. tp sa masi trpkir ni napa dia p kejar sa sni.. kasi tgl anak bini dia..ndk pala malas mo pkr byk.. sa start blk tu enjin kreta pastu tngu giliran sa kuar.. bapa sa sma si angela masi crita2 ni sna.. sa p call durang bilang sa mo kuar sda suru durang tngu di gate..
sa btul2 x fokus sda jga sebenarnya.. ntah napa hati sa masi lg berdegup2 gila ni... sa tgk hp sa pastu mesej ngan si jacob "i miss you."

Faith With Love By KellyWhere stories live. Discover now