الفصل الرابع

36 7 8
                                    

"صباح يوم جديد في منزل نور سليم"
صحيت نور و اخذت شاور و أتوضت و أدت فرضها و لبست و نزلت فطرت و راحت الكلية..

************
(في الكلية )

وصلت نور و ندي و روزيتا الي الكلية و دخلوا الي السكشن لان المحاضرة بدأت ...
و بعد انتهاء المحاضرة .. ذهبوا الي كافتريا الكلية ..و جلسوا علي طاولة و اتي اليهم الجارسون ليأخذ الطلبات ثم ذهب ..

ندي : بنات عملتوا ايه في موضوع التدريب؟؟

نور : يمني كلمتني امبارح و قالت إن صاحب باباها كلم دكتور محمد صاحب مستشفي الصياد و قال نروح ليه بكره ايه رأيكوا !؟

روزيتا : اه فكرة حلوة بجد انا حابة اتدرب و اتعلم حاجات كتير.. انا هقول لماما بقا اني هتاخر شوية و نروح نشتري اللبس بتاع التدريب تمام بعد الكلية .

ندي : اه و الله انا نفسي اتعلم انا كمان علشان اساعد اللي يحتاجني لاني اللي اعرفه بسيط جدا ..تمام يا روز قوليلها و انا كمان هتصل عليها اهو .

نور : تمام كده اتفقنا ...

و اتصل كل منهم علي والدتهم و اخبروها بشأن المستشفي و أنهم هينزلوا يجيبوا اللازم للتدريب بعد الكلية ثم انتهوا من مكالمتهم و عادوا علي المحاضرات.

*****************

(في ڤلة الصياد)

صحي أدهم من نومه و اخذ شاور و اده فريضته و ذهب إلي غرفة والدته ..

أدهم : صباح الخير يا امي عاملة ايه دلوقتي؟

سهام ( والدة أدهم ) : الحمدلله احسن و بخير علشان شايفاك قدامي يا حبيبي .. نمت كويس امبارح ؟

أدهم : يارب دايما بخير يا حبيبتي و تقومي لينا بالسلامة يارب .. ثم تذكر ما حدث الليلة الماضية و أنه اخذ يفكر طول الليل فيما حدث معه من سنوات و لم يستطيع أن ينام .. ثم قال الحمدلله يا امي نمت كويس متقلقيش عليا خدتي ادويتك فطرتي ولا لسه يا ست الكل ؟

سهام : ربنا يسعدك ويريح بالك يا أدهم .. ايوا يا حبيبي فطرت واخدت ادويتي باباك كان هنا من شوية و أخدتها.. انت فطرت ؟

أدهم : الحمدلله يكون بالشفاء يارب .. لا والله انا قومت خدت شاور و صليت و جيت ليكي علطول .

سهام : طيب انزل دلوقتي هتلاقي ام محمد عاملة الفطار افطر مع أسر و محمد و صح ابوك كان عايز يتكلم معاك في موضوع ابقي شوفه كده .

أدهم : حاضر يا امي .. ارتاحي و هبعتلك الممرضة .
و نزل ادهم حيث يوجد أسر ووالداه محمد للفطار و بعد انتهاء الفطار أخذ محمد أدهم الي غرفة المكتب ليتحدثوا .

**************
بعد انتهاء نور وندي و روزيتا من الكلية ذهبوا للتسوق و أشتراء ما يلزمهم ...
في المول :

"لقائنا روحي"حيث تعيش القصص. اكتشف الآن