نظرت له موده بصدمه........أيعقل أنه أصبحت زوجته فعلا.........
ليقف جاسم ..
جاسم :-يلا انا همشي....
روجينا بغضب:-تمشي تروح فين يا جاسم....
جاسم ببرود:-هروح بيتي......
روجينا وهي تنظر لموده:-هي الست هانم مش عايزاك تقعد في بيتك ولا أيه...
جاسم بثقه:-انا محدش يقدر يتحكم فيا.......والبيت ده بيتي ذي البيت يلي هناك ......واول ما هيجيلي المزاج اني اجي هنا هاجي....
ليمسك بيد موده ويخرج.....ليخرج وراءهم محمود.........
جاسم موجه كلامه لمحمود:-العربيه يلي هناك دي هي يلي هتوصلك......
محمود بأيماء وحزن :-حاضر...
لينظر محمود الي موده بأنكسار وذل ......ويرحل...
لتظل موده شارده .....ليترك جاسم يد موده الشارده......ويذهب الي سيارته ويأمر حراسه برحيل........
ليرجع لموده مره اخري.....
ليمسك بيدها ثانيتا ويتجه به الي السياره.......لتركب موده معه بهدوء تاام....ولم تجدي اي ردة فعل...
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في بيت موده...
رجع محمود والحزن ظاهر عليه....ليجلس علي الكرسي
(يا جماعه عايزه أوضح حاجه انا غلطت فاطمه تبقي اخت محمود مش مرات أخوه انا اسفه علي الغلط ده وانا عدلت الخطأ في باقي الفصول)لتأتي إليه فاطمه وهي حزينه أيضا....
فاطمه بحزن:-انت جيت....خلاص كل حاجه خلصت......
محمود بندم:-انا مش عارف اذاي سلمت بنت اخويا ليه......سلمتها ليه بكل سهوله...
فاطمه بشرود:-يلي حصل حصل يا محمود.......بس يا تري يلي اسمه جاسم اتجوزها ليه....كله عشان ضربته قلم......اكيد في سبب تاني....
محمود بحزن:-حتي لو كان في سبب تاني .... دلوقتي هو اتجوز موده و انا خايف يأذيها..
فاطمه بخوف:-انا خايفه اكتر منك.....ده لما شافها خانقها...
محمود:-ادي اخرت عنادك يا موده.....كان لازم تسفري معاكم......
فاطمه بحزن:-موده عنيده عشان كده سافرت معانا.........وأميره كان لازم تسافر معانا عشان تغير جو وتنسي...
محمود:-انا مش عارفه هي مش راضيه تنسي ليه....ده الموضوع عده عليه اربع سنين....وكل عريس يجليها ترفضه....بس للاسف انا ملحقتش اشوف خطيبها ده ......
فاطمه بحزن:-ما انت عارف .....عبد الله (ابو أميره)هو يلي اختار خطيبها ده.....
محمود:-بس كل حاجه عدت بسرعه....... لدرجه انهم خطبوا وسابوا بعض وانا معرفش حاجه......كل بسبب شغل جوزك يلي خلانا نتفرق ومنشفش بعض ومنعرفش حاجه عن بعض......
أنت تقرأ
زواج بالاجبار "مكتملة"
Mystery / Thriller"بالعاميه المصريه" للكاتبه :-ايمان عبدالمنصف #جاسم-موده