001

163 29 11
                                    

Mannequins

Chapter 1
_______________

written by yourfayries


November 2020

Your attention please! Passengers of Korean Air on flight number KA003 to Italy destination, please boarding from door A14. Thank you

Wajah kedua dua eomma dan appa yang dihiasi senyuman sayu, aku tatap sepuasnya sebelum menghamburkan pelukan kepada mereka, lama. Sebak mula menyerbu diri apatahlagi mengenangkan air mata kedua dua orang tua yang hampir gugur, membasahi pipi.

Eomma, tahun depan Yoo balik nae? Jaga diri eomma baik baik.” Pelukan masih lagi dieratkan. “Jangan lupa makan ubat, nanti eomma sakit. Appa jugak yang susah. Appa tak sekuat macam dulu lagi dah”

Aku melepaskan pelukan sembari mencebik menahan tangis, mengerling kearah appa.

Appa jaga eomma baik baik tau! Jangan lupa nasihatkan eomma yang degil makan ubat. Kalau jadi apa apa dekat eomma, appa orang pertama Yoon cari!”

Lelaki separa abad itu mengangguk pelan. Tidak dilupakan senyuman tipis dihulurkan khusus kepadaku. Mungkin sudah masak sangat dengan sikap aku yang manja melebihi segalanya dan suka cari gaduh.

“Sampai sana nanti jangan lupa call eomma eo?”

Aku beralih menghadap eomma pula sambil mengangguk. Satu pelukan hinggap lagi pada tubuh eomma dan sudah tentunya disambut hangat olehnya.

Attention again! Passengers of... ”

Saat pengumuman penerbangan ke Itali mula  berkumandang ke udara sekali lagi, sempat aku mencium pipi appa sejenak dan memeluknya buat kali terakhir.

“Jaga diri kamu elok elok.” Appa tersenyum. “Entah kenapa appa rasa tak sampai hati nak lepaskan kamu pergi,” sambung appa, masih lagi dengan senyumannya.

Aku dengan cepat tersenyum, membalas senyuman appa.

“Yoo pergi dulu, eomma, appa. Yoo janji Yoo akan jaga diri Yoo baik baik”

Bergegas aku menarik roda bagasi berwarna merah jambu milikku untuk bergerak balai pelepasan. Aku menoleh ke belakang, lambaian kecil aku hadiahkan pada kedua-dua orang tua ku bersama senyuman manis buat kali terakhir.

Aku menghela nafas panjang setelah selesai menyerahkan passport beserta tiket kepada pihak yang bertugas.

Kerusi di sebelah tingkap sesuai dengan nombor kerusi ku, aku cari sebelum sedikit tersenyum nipis setelah menjumpainya. Lantas aku melabuhkan punggung di kerusi itu dan memasang earphone di telinga, berlagak seolah olah aku tidak menyedari—

aku diperhatikan sejak dari tadi dari arah belakang.

_____

Rome! Aku telah selamat berjaya mendarat di negara yang selama ini aku idamkan. Aku tidak mempunyai saudara atau kawan terdekat di negara ini, tapi percayalah aku memang sengaja menurunkan diri aku sendiri di sini. Jangan fikir aku menyesal dengan keputusan ini. Aku malah tidak sabar, apatah lagi memikirkan percutian di tempat baharu.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: May 01, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

MANNEQUINSWhere stories live. Discover now