36|•Percaya❓•|👀

8.2K 516 33
                                    

"Amenda kau ni, Hamim." Aku tengok perpustakaan. Sebelah aku je perpustakaan tu. Yelah. Mana tahu, tetiba Hana keluar? Gilalah. Kena nanti.

"Erm, aku sebenarnya nak minta maaf." Alahai Hamim. Dah setahun kot. Masih tak boleh nak lupakan?

Cakap orang. Padahal aku masih marah-marah kat dia bila jumpa. Haih.

"Hamim. Benda tu dah setahun dah. Kenapa tak bagitahu awal-awal je nak minta maaf? Telefon kau tu, macam tak ada nombor aku nak chat." Aku ketawa. Nak marah lama-lama tak boleh. Serious tak boleh.

Ex crush kau suka kau balik. Sapa tak gembira. Tapi, dah jadi ex crush. Sooo. Hahahhaha. Kalau ex boyfreng aku memang tak bagi mukooooo.

"Eh, ada. Ada nombor kau. Tapi, setiap kali aku nak chat, aku jadi cuak. Bila ingat muka kau masa marah aku dulu." Dia garu pipi dia.

Alahai. Hamim.. Hamim..

"Postpone sampai setahun? Wah kamu." Aku geleng. Apa masalah dia ni? Garang sangat ke muka aku dulu tu? Otak aku belum cukup umur memanglah macam tu.😂

"So, kau dah tak marah aku?" Sijil SPM yang dia pegang lagi tadi tarik perhatianlah pulak. Berapa dia dapat agaknya ea?

"Alhamdulillah. Tak marah dah. Janganlah risau. Benda tu kecik je padahal." Lepastu, Hamim senyum.

"Yes, thanks, Riya."

"Welcome, Hamim." Lelaki depan aku ni. Lelaki yang aku suka paling lama dalam sejarah hidup aku. Kalau aku bagitahu dia, agaknya dia terkejut tak?

"Kau dapat berapa SPM?" Sambil dia tanya, sambil dia cuba nak curi-curi tengok sijil tu.

"Haish, sebok sangat kenapa?"

"Alah kau ni. Aku nak tahu je. Aku bagi kau tengok aku punya, kau bagi aku tengok kau punya. Boleh?" Meyakinkan.

"Erm, tak boleh."

"Alaaa, Riyanaaaa." Meleret nama aku dia sebut. Aku ketawa. Ya Allah. Asal dia ni?

"Kau apahal dooo. Sejak bila gini?"

"Sejak tadi." bahu dia aku tepuk pakai telefon yang aku pegang.

"Aduh, sakitlah gilaaaa." Aku ketawa.

"Weh, tadi bukan kau dari tempat Izwan duduk tu?" Haish. Dia nampak ke sia? Mampussssss.

"Sebelum aku tegur kau tadi. Asal reaksi muka kau macam tu?" Dangggggggg. Malu. Nak tanam diri buleh?

Aku tengok kasut aku. Memang nak kena basuhlah. Kotor sangat ni.

"Then, kau tengok aku kejap, Riya." Aku tengok Hamim. Dah pehal dia ni?

"Kau baru lepas nangis ke?" Aku terus tunduk baliklah siaaa. Ya Allah. Aku seperti mahu terbang jauhhhhh dari siniii. Tulunn. Sesapa tulun aqueeee.

Aku dengar Hamim mengeluh. Aku tengoklah dia. He give me that reaction. Muka simpati.😭

"Riyana.. Kau kena tolak ke? Dengan Izwan?" Hmm, nampak sangatlah kot. Hshshshshs.

"Yelah.. Apa lagi yang kau expect? Dia suka aku balik?" Sakitlah siot.

"Well, duhh. Aku memang expectlah dia suka kau balik. Tapi tak sangka pulak aku. Dia tolak kau." Hamim lepaskan nafas panjang.

Ni dah kenapa dia yang sedih macam rasa kehilangan? Aku cepuk kang nanti.

"Riyana, kau ok?" Dia duduk atas motor aku. Amboiii. Sesuka hati ea.

"Aku ok. Aku dah biasa pun. Peratus crush suka kita balik tu aku rasa sikit gila kot."

"Eh, bukan aku. Aku dah cakapkan yang aku suka kau. Tapi, mungkin aku lambat sangat kot nak realize." Aku angkat bahu. Maybe.

"Haih, lantaklah. Izwan kata dia dah tak suka. Tak sukalah maksudnya. Adalah tu orang yang dia dah suka. Maybe someone yang aku tak jangka langsung."

"Kau kenal ke siapa?"

"Maybe kak Sarah?" Ingat lagi kan sarah? Jangan lupa dia gais. Penting ni.

"Sarah? Sekelas dengan Izwan tu?" Aik? Hamim pun tahu? Bukan akak tu pengawas pun.

"Acane kau kenal?"

"Hmm, kau ni memang ketinggalan ke, Riyana?" Sudah. Hana yang geng mak jemah mesti tahulah kot. Tapi Hana tu kalau aku tak tanya, dia tak citer. Haaa.

"Ketinggalan? Pasal apa pulak ni?"

"Katanya, aku tak tahu betul ke tak tau. Jangan nilai dulu. Kau kena tanya tuan punya badan tu dulu."

"Iya, iya. Jadi pasal amenda?"

"Akak Sarah tu pernah cerita. Yang dia tu bakal tunang Izwan." Wtf? Sumpahlah? Aku tak pekak an? Akak Sarah tu? Ya Allah.

Tetiba rasa nak pitam pulak. Aku mampu melutut kat depan Hamim je weh. Sangking terkejutnya.

"Eh, Riyana. Kau ok tak?" Hamim cepat-cepat cangkung sebelah aku. Tapi dia tak pegang aku ea. Kena siku dengan aku manti.

Tetiba rasa nak muntahlah pulak. Tapi aku still dapat tahan. Alhamdulillah.

"Aku ok. Just, aku terkejut je. Kau tahu dari siapa ni, Hamim?"

"Dari akak Sarah sendiri. Tapi asal entah masa dia cerita tu, macam dia buat-buat. Macam dia sendiri yang beria pun ada. Bila aku tanya Izwan, tak ada pulak Izwan cakap apa-apa." Allahu. Amenda pulak yang aku dengar ni? Satu-satu nak serang aku.

Aku baru je lepas kena reject siot. Jantung ku mahu copot.

"Riyana, kau jangan caya dulu. Jangan cam ni weh. Aku tak nak tengok kau nangis lagi." Aku tengok dia. Dah kenapa?

"Bila masa pulak kau nampak aku nangis ni?"

"Well, sebenarnya, dah banyak kali. Kadang kat surau, kat kelas pun aku pernah ternampak tanpa sengaja." Haih, dia kat mana sebenarnya masa semua benda tu jadi? Bahaya betul. Aku kena hati-hati dengan Hamim ni.

"Aku dah serik buat kau nangis banyak kali." Dia pandang kanan. Halah.

"Hamim, senang je kata. Semua tu benda lama. Sekarang ni, aku rasa sakit kepala, kau tahu?" Dia berdiri.

"Sorry. Jom, duduk kat situ dulu." Hamim tunjuk pondok kat depan perpustakaan. Aku dah tak kisah. Aku just nak bersandar je sekarang.

Pelan-pelan aku bangun. Eh eh. Aku ngak ada keseimbangan. Lepas je aku rasa macam nak jatuh, ada tangan pegang lengan aku.

"Sorry. Tapi kalau kau macam ni, takkan aku nak temgok je." Hamim tak tengok aku pun masa dia cakap.

Slow-slow dia pimpin aku pergi pondok.

Duduk je, aku terus sandarkan diri aku kat tiang. Haih. Kepala aku sakit nangis banyak sangat tadi.💆🏻

"Kau ok? Nak aku amik air?" Aku geleng.

"Nak aku hantar kau balik? Aku bawak kereta. Motor esok amik." Aku geleng.

"Kau panggilkan Hana dalam library." Terus Hamim hilang kat sebalik pintu library tu.

Sambil tu, aku intai Izwan ada lagi ke tak kat tempat tadi.

"Hmm, tak ada. Buzylah tu..." Aku tunduk main jari aku.

"Riya. Kau ok?" Terkejut aku tetiba Hana sampai.

"Aku ok, just pening sikit."

"Jom-jom balik."

"Aku hantar korang. Nanti aku hantar kau balik sini lagi amik motor kau ea, Hana? Motor Riya tinggal dulu." Hana angguk je.

Wow, what a day. First, aku kena reject. Second, Hamim pulak. Third, aku dapat tahu yang kak Sarah tu bakal tunang Izwan.

Haih, apa nak jadi dengan aku harini. Poning otak den.💆🏻

Pasal kak Sarah tu, aku tak tahu sama ada aku nak percaya atau pun tak.

Haih.

TBC

So guys? Macam mana?

Crushku, Ketua Pengawas! •Completed•✔Where stories live. Discover now