"Naura duduk jauh jauh ni, berkorban lah sikit untuk umi dengan abi, ya?" soalan umi membuatkan aku tersentap seketika. Bibir aku kelu. Seolah olah membiarkan soalan itu dibawa bayu.
"errm.. Insyallah umi.Baiklah umi,Naura ada kerja ni, Assalamualaikum.""waalaikumsalam"
Kemudian aku menamatkan talian.
Aku mendengus perlahan. Bukannya apa, aku ok je kalau nak berkorban bagai. Tapi aku tak faham kenapa aku perlu berkorban kalau takdir aku akan tetap sama. Dan aku sendiri tahu, itu cuma alasan supaya aku dapat bermalas malasan."Naura!"
Suara Insyirah membuatkan aku tersentak seketika. Gadis yang mengenakan baju jubah Dan tudung labuh itu aku pandang. Kenapa lah aku tak boleh jadi macam dia? Dahla rajin, cantik, ayu, pandai, argghh.. Macam macam lah! Aku? Adooii...
"Kenapa?"
Kedua dua belah kening aku angkat. Langkah aku perlahan lahan menuju kearahnya.
"kelas ada 5 minit lagi."
Balasnya agak kelam kabut. Biasalah, taknak lambatkaan..
"takpa lah, kau pergi lah dulu."balasku selamba.
"errm.. Ok, jangan lambat masuk kelas tau!"
Pesannya sambil dia melangkah keluar daripada bilik tersebut. Mataku tidak terkalih daripada
memandangnya sehingga kelibatnya hilang. Perlahan lahan senyuman terbit dibibirku. 'she is the best woman ever in my life' , bisik hatiku."habislah..."degusku perlahan setelah menyedari yang aku telah lambat ke kelas 10 minit yang lalu. Tulah engko.. Tadi Insyirah ajak kau tak nak pergi sekali.. Kan dah tertido! Dah lah lecturer lepasni garang nak mampos! Lantas aku mengambil file dan buku aku lalu meletakkannya ke dalam dakapanku sebelum aku memecut laju menuju ke kelas dan..
BAM!!
"adooii.." punggungku ku usap perlahan. Kemudian tudung bawalku aku betul kan sedikit dibahagian awningnya. Siapalah pulak yang langgar aku di saat aku amat tidak memerlukannya? Kemudian aku mendongakkan kepalaku dan.....
Aku tergamam.
Setiap inci wajahnya aku pandang. . Mata Hazelnya yang sedikit gelap itu manghasilkan satu daya tarikan di mataku. Rambutnya yang agak maroon semakin kelihatan apabila disimbah dengan cahaya matahari. Kulitnya yang putih itu seolah olah bermain dengan angin bayu yang kini semakin dingin. Ya, dingin dengan renungannya yang tajam kearahku.
"do you walk using your eyes or knees, hah?!"
Tengkingnya sambil membetulkan sedikit baju hoodie nya yang agak senget pada tubuhnya. Lamunanku mati. Harap muka je hensem tapi perangai macam singa. Renungannya aku balas kembali."I didn't use both because I was walking with my feet"
Balasku selamba. Lelaki itu tergelak kecil tetapi kedengaran sinis di telingaku."why?!"
Soalku dengan menaikkan sedikit nada suaraku. Tawanya terhenti tetapi senyuman sinisnya masih tidak lekang daripada bibir merah nya.
"you're not smart, apparently"
Balasnya sinis lalu melangkah pergi daripada situ. Darah dalam badanku mula menggelegak tetapi masih cuba ku tahan."besar kecik besar keciiik je aku tengok kau. "aku bermonolog sendiri. Langkah lelaki itu terhenti. Alamak! Takkan lah dia dengar..
"sorry lah tapi yang besar tu aku yang kecik tu kau" Balasnya sinis. Aku terkedu seketika. Dia boleh cakap melayu rupanya!! Satu jelingan maut dihadiahkan kepadaku sebelum dia beredar daripada situ.
"kenapa awak lambat masuk tadi?"
Soal Insyirah sambil mencubit pipiku."sakit lah.."degusku sambil mencebik bibir. Pipiku aku usap perlahan. Insyirah yang memandangku hanya tergelak kecil.
" yelah..yelah.."kemudian jemarinya turut mengusap pipiku sekali. Aku pula hanya tersengih macam kera busuk.
" macam ni.. Tadi aku tertido kat bilik...lepastu aku pun cepat cepatlah nak pergi kelas.. Tiba tiba terlanggar pulak dengan mamat poyo ni.. Dahla tak minta maaf.."
Insyirah tergelak kecil. Apa yang lawaknya? Betul lah kan? Kan, kan?
"Habistu awak tu minta maaf ke tak?"
Aku tersengih lagi. Perlahan lahan kepala aku geleng.
Sedang rancak kami berbual, aku dapat rasakan ada sesuatu yang tidak kena. Lantas aku melihat sekeliling sehingga aku dapat menangkap sepasang mata Hazel yang Sedang merenung kearah kami.Tak..lebih tepatnya Insyirah.
Aku tersenyum sinis. Hek eleh.. Nak kawan aku yang baik ni,tapi perangai macam singa!"Naura, awak dengar tak ni?"
Soal Insyirah sambil bahuku ditepuk membuatkan aku berpaling kearahnya semua.
"Ha, dengar dengar... "
Ting!
Satu mesej masuk ke dalam telefonku.
'Naura, nanti kirim salam kat mak dengan ayah awak tau!' - insyirahAku hanya tersenyum melihat mesej tersebut. Beg roda empat tayar itu aku tarik. Sekarang ni aku tak sabar nak jumpa umi dengan abi!!
Langkah aku tiba tiba terhenti apabila aku dapat rasakan yang tangan aku dipegang.
"hai, milady.."
Nafas aku terhenti. Suaranya yang bernada romantis itu membuatkan bulu romaku menegak. Lantas aku menepis tangannya dan berpaling ke arahnya. Lelaki yang berdarah campuran German itu aku pandang. Mata Sapphirenya itu tidak lekang daripada menatap wajahku. Dalam..
" kau nak apa, Isyraf?"
Soalku sambil bercekak pinggang. Kedua belah kening aku angkat. Dia hanya tersenyum sambil tangannya perlahan lahan melingkar pada pinggangku. Nafas aku mula sesak.
"I just want you.."
Bisiknya di hadapan wajahku bernada romantis. Orang di sekeliling kami hanya memandang kami tetapi tidak dihiraukan oleh Isyraf.
"kau gila, Isyraf!!"
Tengkingku lalu menepis tangannya beberapa kali. Tetapi semakin aku berharap dia akan melepaskan aku, semakin erat rangkulannya pada pinggang aku sehingga membuat nafasku semakin sesak.
Tiba-tiba tangan aku ditarik dan sekarang tubuh kecilku beralih kedalam dakapan seorang yang tidak ku kenali.Wajahku yang kini sangat rapat dengan dadanya membuatkan aku dapat menghirup bauannya...
Apple..
"what is your problem?"
Suara Isyraf yang tadi bernada romantis sekarang bertukar tegang.
"I just want to keep the eyes of the public awake from looking at evil "
Balas lelaki tersebut selamba. Isyraf tidak membalas apa apa. Bunyi tapak kaki Isyraf yang semakin menjauh membuatkan aku lega. Perlahan aku menolak dada lelaki tadi bagi memastikan ada ruang di antara kami. Aku menunduk malu.
"thank.."
Belum sempat aku menghabiskan ayat, mata aku sudah mula terbeliak melihat wajah lelaki tersebut.
"You?!!"
YOU ARE READING
Love Sacrifice
Romance"kenapa aku perlu berkorban kalau takdir aku akan tetap sama?" - Naura' Kisah seorang gadis yang masih mencari erti pengorbanan. Dia telah jatuh hati kepada seorang lelaki yang menyukai sahabatnya sendiri. Adakah Naura akan korbankan rasa cintanya...