"Kau lambat lagi ke?"
"......."
"YOU WHAT?!" Hampir semua mata-mata yang berada dalam cafe menghala kearah aku. Aku tampal sengih. Terjerit tak sengaja. Memang saja manusia sorang ni buat aku berapi. Kalau depan mata ni memang aku mandi dia dengan hot chocolate ni.
"..................." Buat alasan.
"Dah tak payah nak pujuk-pujuk aku. Pergilah kat awek kau." Phone diapit antara bahu dengan telinga. Tangan menghulurkan beberapa keping not pada cashier.
"............." Aku tolak daun pintu, keluar. Pada tangan ada dua gelas sederhana besar hot chocolate. Sekarang ni mana aku pergi?
"..........?" Tersedar.
"Ha? Em sokaay bro. Aku okay. Bye." Phone dibawa masuk kedalam poket. Kaki dihayun kearah taman yang bertentang dari cafe. Niat asal nak ajak Jimmy lepak sambil sambil boleh cari 'objek' baru untuk assignment. Dia boleh tak ingat?!
Dia keluar pergi date dengan Kay. Lagi kelakar aku tak pernah tahu pun budak dua orang ni dah pergi 'another stage'-- couple. Depan aku macam musuh antara benua. Tak boleh berselisih sah ada perang, macam teori magnet. Tak boleh sama kutub mesti berlawan punya. Dalam kes diorang, sama sama ego. Ni dah couple, aku tak tahu lah drama apa lepas ni diorang tayang.
Aku ambil tempat di sebuah bangku yang betul betul depan tasik. Ditarik turun sling bag. Tangan membawa keluar blok lukisan dan sebatang pensel. Dibuka terus ke halaman kosong.
Kosong.
Seperti kosongnya halaman blok lukisan tu, kosong juga kepala otak nak mengambar apa apa. Dengan angin beralun lembut, suasana kiri dan kanan semuanya bersama dengan kekasih hati.
Sumpah sekarang aku macam loner tahap loser.
"Sejuk..." Kepala berpusing kearah kanan. Ada seorang gadis duduk dihujung bangku dengan berambut paras bahu. Dia berpeluk tubuh, menahan sejuk dek angin yang dari tadi meniup lembut. Aku tak perasan sejak bila dia duduk situ. Ke sebab kepala otak dah selam dalam blok lukisan kosong sampai dunia sekeliling dah jadi bisu?
"Sejuk..." lagi sekali.
Ah, teringat!
Tangan dah mula menggali dalam sling bag.
"Nah." Aku hulur knit scarf pada dia. Dia merenung aku macam tak percaya bercampur muka blur. Aku letak scarf ditengah tengah antara kami berdua. Tak tunggu dia sambut.
"Scarf tu macam perempuan sangat. Not my style. Dah alang-alang nak buang, awak ambik jelah. No worries tak sihir apa pun kat situ."
"Awak boleh nampak saya?" Aku kembali pandang kearah dia. Pelik. Memang sahlah aku boleh nampak. Takkan aku cakap dengan tong sampah sebelah dia.
"Saya nampak awak solid je kat tepi tu. Tak transparent pun. Ha, nah hot chocolate. Package sekali. Bye." Aku bangun. Sling beg disangkut pada bahu.
"Kalau saya nak jadi kawan awak boleh?" Dia tampal senyum segaris.
"Boleh kalau kita jumpa balik."
YOU ARE READING
Lacuna
RomanceBahagian kosong yang disengajakan antara celahan buku atau manuskrip... 'fenomena' yang di namakan 'lacuna'. Kalau bahagian kosong yang tiba-tiba saja ada dalam celahan memori ini - harus dipanggil apa pula? -Haikal- Benda terakhir yang diingatnya...