11

13 2 5
                                    

Secara logik akal benda ni semua nampak sangat mustahil. Bukan normal kitaran manusia. Sampai satu tahap aku rasa mungkin betul apa yang dikhabar oleh Jimmy.

"Kau ada masalah wiring dalam otak." tampal muka serius.

Aku lempar sengih sambil geleng kepala. Aku mengambil duduk di bangku yang sama seperti pertemuan pertama antara aku dan Hara. Sedikit sebanyak aku mula percaya kepada Hara apabila mengingati mimpi aku semalam. Selama ini tidur aku diasak dengan kepingan-kepingan mimpi yang tidak jelas. Kini sedikit sebanyak lacuna dalam otaknya dah terisi dengan satu perkara baru.

--

Aku tak pasti aku kat mana tapi apa yang aku nampak sekeliling aku adalah suatu ruangan yang gelap. Aku berdiri di sisi radius cahaya yang seakan akan membentuk suatu pentas. Di tengahnya ada dua manusia. Kalau dulu aku sekadar berdiri disini tapi harini aku mampu bergerak kearah mereka. Seolah olah dipanggil kearah mereka.

"Awak janji bukan?" si gadis mula bersuara dengan nada bergetar. Menahan dari menangis. Si gadis tadi mula menarik kedua dua tangan manusia dia hadapannya. Dipegang dengan erat.

"Yang awak takkan tinggalkan saya." si gadis tadi masih lagi bersuara. Manusia di hadapannya tidak terkesan sekutik pun.

"Adakah sebab saya?" si gadis itu menangis terduduk. Yang peliknya kenapa manusia yang di hadapanya tak memberi apa apa tindak-balas. Seolah-oalah seperti tiang bendera yang berdiri lurus.

Aku tak tahu kenapa aku sudah berdiri di antara mereka. Aku lempar pandangan dia sebelah kiri. Manusia yang berhadapan dengan gadis tadi itu rupanya seorang jejaka berdasarkan struktur badannya. Wajahnya agak kabur. Apabila aku melemparkan pandangan kearah kanan aku, gadis tadi yang duduk berpeluk lutut mengangkat wajah. Jelas kelihatan kesan air mata. Lama aku perhati wajah itu dan aku yakin aku kenal dia. Wajah sembab itu langsung tak merubah kenyataan dia adalah Hara. Tapi kenapa dia muncul di sini?

"Saya tak akan maafkan diri sendiri atas apa yang jadi pada awak" Hara koyak senyum plastik. Aku yakin mereka dua tak perasan kehadiran aku tapi hati aku rasa sakit. Aku tak mampu lihat riak wajah dia sebegitu. Apa yang jadi dengan aku?

--

Tanpa sedar kaki aku dah melangkah ke dalam Sweet bakery, membawa diri ke arah kaunter pembayaran. Gadis di sebalik kaunter itu tampal senyum segaris.

"Apa saya boleh bantu?"

"Lili , right?" dia angkat kening. Mungkin tak menyangka aku boleh tahu nama dia. Aku pun tak yakin dia siapa tapi mengikut cerita Hara, Lili juga seperti dia. Sebelum aku boleh buat koklusi penuh aku kena jumpa Lili.

"Saya Haikal. Saya datang sebab Hara." dia tayang muka tenang. Seperti kehadiran aku memang di tunggu?

"Awak cari dia ke?" aku geleng.

"Saya memang nak jumpa dengan awak."

"Boleh tapi jangan kat sini." belum sempat aku buka mulut bertanya, jarinya menunjuk kearah satu sudut meja yang berada di hujung kedai. Hara.

---

aku cuit bahu dia. wow, betul cakap Lili, she basically 'solid' tapi tak semua nampak dia. Dia pusing muka kearah aku sambil tampal senyum lalu kembali lempar pandangan kearah tingkap. kerusi dihadapanya aku tarik.

"kenapa jumpa Lili?" tanpa pandang aku.

"oh nampak?" aku sengeh walaupun aku agak dia taknampak aku pun sebab mata dia masih ditala kearah luar. jasad je depan aku ni entah entah otak dah terbang pergi mana. aku tarik pingan yang berisi kek diahadapan. dipotong sedikit sebelum masuk kemulut.

"tu." tangan ditala kearah kerusi taman yang bertentangan dengan kedai. dari tempat duduk Hara sekarang memang boleh nampak jelas. hm tadi aku tengok dia tidur rupanya sempat lagi tengok aku tu.

"kenapa jumpa Lili?" ulang soalan dengan nada mendata. hm ni Hara yang baru. selama ni walau macam mana aku reject dia nada suara dia masih lagi pada oktaf yang tinggi. ni kemain macam nak tak nak cakap.

"sebab kau" aku suap lagi kek kedalam mulut.

"so kau dah tahu semuanya?" dia pusing muka kearah aku.

"yes and no." Hara angkat kening sebelah.

"yes sebab aku dah boleh connect the dot dengan logik akal" dia masih tayang muka sama.

"and no sebab aku masih tak kenal kau dan kau pun tak kenal diri sendiri. betul?" dia angguk.

"aku akan tolong kau." dia tanyang muka tak percaya. antara nak senyum dan menangis?

"bukan kau sendiri cakap aku ni tengah tengah? antara putih dan hitam. antara fantasi dan logik akal. kenapa tetibe?" 

"macam kau cakap. hanya aku sorang je boleh tolong kau." dan kau juga yang boleh tolong aku untuk selesaikan masalah aku.


/////

author:

aaaaaaaand that it! ofcrs 

terkejut dengan extra soucesss anggap jela masa aku tengah update ni tangan aku sangat gatal ye nak tambah pasal hara muehehehehe. see u guys next week!

LacunaWhere stories live. Discover now