5

24 0 1
                                    

Aku kembali merenung lukisan yang dah berjaya diselamatnya. Hanya sambung pakai transparent tape. Bersyukur sangat sebab tak masuk dalam paper shredder dan juga bernasib baik sebab masa tu aku hanya koyak menjadi 4 bahagian.

Yang menjadi persoalan besar sekarang macam mana aku boleh lukis seorang perempuan yang aku tak kenal langsung?

Okay. Backspace.

Kenal. Baru beberapa jam.

Aku tarik senyum segaris sambil mengeleng kepala. Memang harmless flirt sungguh.

"So?"

Aku tergelak kecil. Ada lah juga rasa nak jahit mulut sebab main sedap je cakap tadi. Dia masih lagi berpeluk tubuh, menunggu jawapan yang bakal keluar dari aku.

"So Fa Mi Ré Do?" Dia angkat kening.

"Sorry. Saya tak bercakap dengan stranger yang out of nowhere nak jadi kawan saya."

Giliran dia pula yang ketawa kecil, "At least bagitahu nama?"

"Haikal"

Dia tarik knit scarf sampai menutup separuh wajahnya, "Thanks for the scarf and hot chocolate, Haikal."

Aku tampal senyum segaris.

"Ah, nama?"

Dia angkat kening.

"Fair and square lah sebab awak dah tahu nama saya."

"Sorry. Saya tak bercakap dengan stranger yang out of nowhere tanya nama orang." Balas balik.

"At least bagitahu nama?" rasa nak tergelak pun ada. Main aci pass pass dialog.

"Hara"

Lukisan tadi aku simpan ditempat asal; dalam blok lukisan. Semua benda yang berlaku ada reasons dia yang tersendiri. Sama ada aku biar masa membawa aku kepada jawapan ataupun aku sendiri yang mencarinya.


- -

author note (ztra): hmmm should i make spotify playlist for lacuna?

LacunaWhere stories live. Discover now