Usai habis Haikal membuka cerita, daripada perkara pertama yang trigger lacuna dalam kepala dia sekarang sehinggalah kejadian malam Hara 'menyinggah'. Jimmy mengeluh nafas lemah, mencerna. Tangan kemudian menarik sebatang pen dari pensil case. Kertas tisu dicapai.
Jimmy melukis satu simbol bulat atas tisu kertas di hadapannya.
"Buruknya, kau sure ke tu bulat?" Haikal mengekek ketawa. Air mineral di teguk sekali dua.
"Jangan nak tunjuk tanduk kau sangat Haikal." Jimmy sambung melakar lagi satu bulatan di sebelah 'bulatan' di kritik Haikal tadi, bertindan. Macam subset dalam soalan Matematik.
"Okay ni kau." Anak panah di lakar sebelah bulatan pertama, nama Haikal ditulis. "Buruklah, sesuai dengan kau." Selamba.
"Oi."
Satu lagi bulatan di tag dengan nama Hara. "Whoever this might be."
"Kau percaya ke dengan aku sebenarnya?"
"Hm?" Jimmy angkat kening sebelah. Tangan dan mata masih melekat pada tisu kertas tadi, dia melorekkan bahagian yang bertindan antara dua bulatan tu. Kawasan tu dilabel dengan tiga tanda soal. The lacuna.
"Macam mana kalau ni sebenarnya halusinasi aku je."
"Possible." Jimmy menjawab.
"Tapi aku pun tak nak tolak probability apa yang kau cakap ni sebenarnya betul. Lagipun, that girl... Lili pun nampak benda yang sama kan?"
Haikal mengangguk lemah.
Jimmy sudah mula melukis kelopak bunga di keliling bulatan tadi, perkara yang dia akan buat apabila otak sedang memikirkan sesuatu, something to distract him.
"Apa yang kau akan buat kalau kat tempat aku?"
"Chase them." Jimmy tarik sengih, memeluk tubuh, kening double jerk.
Ditto.
///
author note:
hi reader(s). sorry sangat lupa update ahad lepas and also i think this story will be on hiatus. both writers quite busy dengan esaimens dan juga kelas online. kami berdua sangat berterima kasih kepada yang setia dengan 'lacuna'. in syaa allah lacuna will be back on track around august. stay safe everyone!
YOU ARE READING
Lacuna
RomanceBahagian kosong yang disengajakan antara celahan buku atau manuskrip... 'fenomena' yang di namakan 'lacuna'. Kalau bahagian kosong yang tiba-tiba saja ada dalam celahan memori ini - harus dipanggil apa pula? -Haikal- Benda terakhir yang diingatnya...