Angin pantai bertiup lembut menyapa kulit. Aku memejam mata seketika. Tenangnya dekat sini. Tak sangka idea aku untuk datang ke sini boleh dikira bernas jugak kan? Dan yang lebih menambah kedamaian bila Iddiya ada di sisi aku. Dia nampak girang. Macam tak pernah datang pantai jer lagaknya. Asyik ke sana ke sini. (Upss aku tak berniat rap lagu tuh. Sekian.)
"Isyaa berdiri lah kat situ. Tuh bawah pokok tuh. Akak nak ambik gambar."
"Mana? Pokok tuh? Jauhnye kak"soalku seraya menunjuk ke arah sebuah pokok Rhu yang agak besar di situ.
"Alahh jalan lah sikit. Bagi exercise. Awak tuh dah makin gemuk akak nampak!"selambe jer dia kutuk aku. Pergh budak nih kalau aku celup dalam air laut kasi dua tiga jam agak-agak hidup lagi tak?
Nak tak nak aku jalanlah jugak. Ikut jelah kemahuan dia. Bila lagi kan? Lepas ni dia dah kahwin biar laki dia pulak yang jadi mangsa ! Erk nape aku rasa lain bila sebut ayat ni? Serius aku kene jumpa doktor ni.
"Senyum...1...2...3..."ujarnya. Aku hanya mempamirkan gaya cool. Senyuman senget dengan kedua-dua tangan aku masukkan ke dalam poket. Angin kuat meniup baju kemeja yang aku pakai di bahagian luar t-shirt hitam menambahkan lagi aura poyo aku.
"Aishh kerek nak mampus,"dapat aku baca gerak bibir Iddiya mengutuk aku. Malas nak layan biar jelah. Bagi chance. Tapi lama pulak aku rasa dia ambik gambar kali ni... Jangan-jangan...
"Akak rakam ehh?"aku macam boleh dengar jer gelak jahat Iddiya disebalik senyuman yang terbit saat mendengar kata-kataku. Dia nih sumpah nak kene!
"Comellah Isya bila marah. Janganlah serius sangat. Jom ambik gambar kita berdua jer,"ujar Iddiya cuba memujuk. Dia datang mendekati aku.
"Smile..."ujarnya lembut ditelingaku. Terkejut punya pasal drastik aku berpaling ke sebelah dan...
Klikk!
Gambar ditangkap saat bibir kami bertemu. Aku sedikit terkedu. Begitu juga Iddiya. What the... Aku tak tahu nak bereaksi macam mana. Masa seakan-akan terhenti untuk kami berdua. Pandangan kami bertaut lama sebelum Iddiya cepat-cepat menarik wajahnya kembali. Suasana menjadi awkward antara kami.
"Akak nak makan apa-apa tak? Jom pergi gerai sana. Nampak banyak makanan. Lagipun kita tak makan apa-apa pun sejak tadi,"ujarku cuba memecah kesunyian.
"Yupp jom. Akak dah lapar nih. Rasa macam dah kempis dah perut nih," Iddiya selamba mengusap perutnya. Dia nampaknya dah kembali ceria. Syukurlah.
"Isya nak makan ape? Yang tuh nampak sedap kan? Wahh akak nak yang tuh jugak. And tuh pun wahh sedapnyaaa,"semangat Iddiya memilih makanan. Tang makan memang nombor satu. Tuh yang aku nampak dia makin bulat. Dah macam labu sayong aku tengok.
"Isy..."
Debukk!!!
Haaa kan. Lenkali jalan pandang belakang lagi. Aku segera medapatkan Iddiya yang dah jatuh terduduk kat atas jalan tuh. Hailahh adik aku pun tak macam nih.
"Akak okay tak? Luka?"soalku cemas. "Taklah akak okay jer,"aku cuba membantu dia bangun. Mataku melirik ke arah orang yang dirempuh Iddiya tadi.
Ayiee?
"Sayang,awak buat ape kat sini?"...
•
•
•
Kami berempat duduk menghadap antara satu sama lain. Di sisi aku of courselah Iddiya. Tak hamak aku nak duduk tepi Aizat. Eeieww.
"So ada sapa-sapa nak explain?"soal Iddiya memecah kesunyian. Aku malas nak campur urusan rumah tak tahulah ada tangga ke tak diorang nih. Malas. Complicated!
"Owhh erkk macam nih. Kami err kami nih sebenarnya..."Ayei kelihatan terkial-kial cuma menerangkan pada Iddiya.
"Kami sebenarnya ada urusan kat Johor. Tapi tiba-tiba client cancel. Alang-alang tuh kami terus cau datang sini,"potong Aizat. Aku perasan mata dia sikit pun tak pandang Iddiya. Asyik betul dia pandang air kelapa tuh. Tak tahulah kalau ada kepala ke ape dalam tuh.
"Laaa yeke? Nape tak cakap. Kalau tak kita boleh set location sekali. Tapi dah terjumpa nih dah rezeki lah kot,"kata Iddiya ceria. Okayh kalini aku rasa membara. Bukan tujuan kami datang sini nak lepak BERDUA jer ke? Aku ulang B.E.R.D.U.A!!!
Aku jeling wajah Aizat kat depan aku. Dia pun nampak macam tak puas hati. Adakah kami berkongsi perasaan yang sama? Dahsyat...
Tapi kenapa pulak dia nak marah? Or dia suka Ayei? Nih lagi dahsyat. Tapi kalau tengok rupa takkanlah. Sebab Aizat nih kategori macho bhaii. Muka dia handsome. Mesti ramai awek minat dia. Dengan tingginya lagi. Sumpah maskulin. Tapi aku langsung tak tertarik hahahaha. Tiber.
Nak banding dengan Ayei dorang nih macam langit dan bumi. Sebab Ayei tuh kalau nak banding dengan lelaki lain dia macam sedikit kecil. Dengan tinggi yang tak seberapa tinggi. Aku lagi tinggi kot? Tapi Ayei nih jenis flawless. Muka ala-ala korea. Lady boy kot hahahaha. Abaikan.
"Isya jom,"tepukan pada bahu menyentak aku dari lamunan. Aku sedikit terpinga-pinga.
"Isya sayang sekarang nih nak dekat maghrib dah. Takkan nak tido sini kot?"soal Iddiya sambil tertawa kecil. Ceh. Lambat-lambat aku melangkah. Aku nampak Iddiya dah jauh. Dia berjalan sambil berpegangan tangan dengan Ayei. Haishh apelah nasib orang single macam aku nih. Pegang handphone jelah. Hurm pasrah.
Aku pakai airpod. Lagu Grateful berdentum keras di telinga. Aku kuatkan lagi volume sampai tahap maksima. Biarlah aku nak layan perasaan.
This is the time when music is the only way to help you breathe.
#stayathome
#covid19
YOU ARE READING
Love Me To You
RomanceCover by @redribbon30 Dia hanya gadis biasa. Yang tanpa sengaja terjatuh cinta pada housemate merangkap seniornya dia kolej. Iddiya,gadis cantik yang nakal telah membuatkan seorang Airisya menjadi hilang arah. Namun hasrat itu dibiar sepi kerna Iddi...