10

16.4K 565 25
                                    

~Zara Dahlia~

Tergamam aku seketika. Aku pandang muka Adli yang duduk di hadapan aku. Pandangan Adli penuh mengharap. Aku mengalihkan pandangan ke tempat lain. Kekok pulak nak pandang lama-lama. Zati menghilang ke washroom sedang kami enak menjamu selera di Starbucks Design Village. Beria-ia Zati ajak aku temankan dia ke sini. Rindu nak minum kopi Starbucks katanya. Alih-alih Adli sudah menunggu kami.

"Zara fikir dulu. Abang tak minta jawapan sekarang." Kata Adli bila tengok agak lama aku mendiamkan diri. Speechless aku! Memang bala! Tak bagi hint langsung. Terus kena serbu.

"Rasanya saya tak sesuai untuk awak. Saya minta maaf."

"Kenapa?"

"Perlu sebab ke?"

"Perlu. Sebab cepat sangat Zara buat keputusan. Kita berkawan dulu. Kenal-kenal dulu dalam sebulan dua. After that, baru Zara buat keputusan. Okey?" Ini jenis susah nak give up ke jenis tak faham bahasa?

"Saya dah cakap kan?"

"Fikir dulu. Bukan Abang nak jawapan sekarang." Ayat tu jugak dia ulang.

"Dah settle?" Belum sempat aku nak membalas kata-kata Adli, Zati sudah pun memunculkan diri. Aku memandang Zati yang tersengih-sengih memandang abangnya dan aku silih berganti. Sah-sah si Zati jadi mastermind. Aku ingatkan dia main-main je cakap abang dia sukakan aku.

Adli berdehem.

"Abang gerak dulu, nanti apa-apa Whatsapp Abang, Zati." Adli sudah berkira-kira untuk beredar.

"Zara, please think about it. I'm waiting good news from you." Memang kamikaze betul si Adli ni. Sama je perangai macam Zati. Aci redah je. Kenal sebulan dua dah berani confess kat aku. Itu pun kenal gitu-gitu je. Tak pernah pun bersembang lama-lama ke apa. Rapat tu jauh sekali.

"Macam mana?" Zati tersengih sambil angkat kening double jerk. Aku jeling Zati. Sebal!

"Macam mana apa?" Saja aku tanya Zati, sengaja buat-buat tak faham.

"Saja je hang ni kan. Buat-buat tak faham."

"Kau mastermind ke?" Dari tadi lagi aku rasa nak cekik-cekik Zati. Pandai-pandai nak kenenkan aku dengan abang dia.

"Aku cuma tolong buka jalan untuk Abang aku je."

"Kenapa tak bagitahu aku dulu? Terkejut aku tahu tak!" Aku dah masam muka. Bengang pun ada. Zati hanya ketawa.

"Kalau aku bagitau hang, tak ada la effect muka terkejut hang tu. Tapi sebelum ni pun, aku ada je bagi hint kan. Hang yang tak percaya cakap aku. Hang ingat aku nak main-mainkan hang."

"Tapi agak-agaklah, Zati oi! Terkejut aku! Nasib baik jantung aku ni sihat lagi. Kalau tak, tak pasal-pasal aku kena heart attack."

Kena heart attack pun tak apa. Abang aku kan doktor. Bolehlah dia bagi kau CPR. Eh! Dia nak ke aku kena heart attack? Bertuah punya kawan! Aku jeling Zati. Betul-betul tak puas hati dengan tindakan Zati.

Orang kena heart attack mana ada buat CPR? Sedap mulut kau je kan bila bercakap tu. Main taram je. Aku cebik bibir. CPR untuk orang yang diserang sakit jantung. Sewel!

"Macam mana? Hang on ke dengan abang aku?" Ingat aku suis kipas ke apa nak on-on bagai. Nak je aku cepuk Zati yang tersengih-sengih depan aku.

"Tak naklah aku. Aku tak ada rasa apa-apa pun kat abang kau."

"Pasai apa? Abang aku boleh tahan handsome jugak. Doktor lagi tau!"

"Kat hospital tu confirm ada nurse yang cun-cun. Takkan abang kau tak berkenan."

Encik Suami Mr Kertu (PUBLISHED)Where stories live. Discover now