8 • Hikayat Bunga Suri

127 17 8
                                    

princemint

Pertama sekali, maafkan aku sebab lambat review buku kau yini. Dan... izinkanlah aku menggunakan aku, kau ya!

Tajuk buku : For me, dah naiseee sangat! Sebab aku suka perkataan bunga tu. Entahla, semua benda yang berkaitan dengan bunga aku in love hshshs. And... berdasarkan tajuk, apa yang aku dapat teka is, buku ni mengisahkan tentang hidup seseorang yang bernama Bunga Suri. Maybe laa... aku teka je.

Sinopsis/Blurb : Hmm betulla kan apa yang aku teka tadi hahaha. Okey, back to the description. Hmm... apa yang aku faham, kisah Bunga Suri ni sangatlah tragis dan semestinya tidak seindah drama melayu yang klise. Then... aku takde komen la, sebab description kau pendek macam ni pun dah gempak. Best weh ayat kau tu. Ni real tau, aku tak tipu punya! Ceh, melambung aku puji kau ni hahaha.

Jalan cerita : Pertama sekali, tahniah sebab kau dah berjaya buat aku minat buku klasik dan bersejarah macam ni. Sebab bagi aku, genre tu tak masuk sangat dengan pemikiran aku tapi buku kau ni berjaya buat aku nak baca and baca lagi sampai habis. Uish... sampai bab 7 tau aku baca. Entahla kenapa, tapi aku suka baca buku ni.

Hikayat Bunga Suri ni bermula dengan Awang dan Embun yang dah lama berkahwin, tapi tak ada anak. Tambah lagi diorang ni hidup susah. Suatu hari, Awang terjumpa kerak nasi yang serupa bayi menangis waktu nak balik dari kerja. Dan, dia putuskan untuk bawa kerak nasi tu balik ke rumah. Embun bagitahu, orang tua-tua kata kerak nasi tu tanda semangat dan diorang akan menimang cahaya mata. Bagi aku part kerak nasi tu sangat unik sebab aku tak pernah jumpa dekat mana-mana buku lain. So agak wow di situ!

Tak lama lepas tu, Embun mengandung dan seterusnya melahirkan anak perempuan bernama Bunga Suri. Sejak Suri dilahirkan, kehidupan Embun dengan Awang berubah. Dari hidup susah ke hidup senang. Apa yang mengagumkan bagi aku, waktu Suri umur 14 tahun pun dah ramai orang nak masuk meminang. Yela... Suri pun cantik, padanlah orang nak dekat dia kan. Semestinya, semua pinangan tu ditolak oleh Suri. Kalau aku pun aku tolak, siapa je nak kahwin dengan lelaki tua yang dah isteri. Euw, tolonglah.

Tapi kan... kenapa Suri boleh suka Kasa doo. Dahlah umur Kasa dah nak 40an, ada isteri pulak tu huhuhu. Okey abaikan orang yang Suri suka tu! Kita teruskan waktu Suri umur 24 tahun. Waktu tu Datuk Pekermajaya Jata sibuk nak jadikan Suri sebagai isteri padahal dah ada bini yang setia, si Walinong tu. Ceh, ada hati kau! Dan dalam masa yang sama, Tarung, adik Datuk Pekermajaya Jata pun ada hati jugak dekat Suri.

Last-last Tarung la yang dapat. Yeay! Hahaha. At least Tarung tu tampan, gagah, sopan. Hmm tu je aku boleh review pada jalan cerita ni sebab baru sampai bab 7 kan. Moga-moga kau updatelah, aku nak baca. Keh keh keh!

Kata-kata terakhir : No komen pasal penulisan kau, bagi aku dah naiseee. Best je bila baca. Bahasa melayu baku tu pun tak kekok. Ada ilmu yang aku dapat dari buku ni. Cuma, ada beberapa typo yang aku kesan tapi tak banyaklah. So, kalau rajin kau checklah balik ya. Selain dari tu, semoga kau teruskan lah menulis buku ni. Jangan tergantung weh! Aku nak baca huaaa!

Dan buat sesiapa yang minat buku klasik dan bersejarah, aku suggest sangat-sangat baca buku ni. Satu bab tak panjang pun weh. Lepastu penulisannya senang kau nak faham. Haa kau bacalah sendiri! Mana tahu tercyduk ke. Hahaha.

Rate : 90/100

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: May 16, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Review & Rate Your BookWhere stories live. Discover now