4

30 4 4
                                    

di office ejen YB

jane suh dan far berdiri tegak berhadapan dengan meja bos mereka sambil menunggu ketibaan ejen YB. "lamak juak ejen YB tok oh" kata far kepada jane suh. "gik berak kali" sahut jane suh pendek. mereka diam selama beberapa saat. janggal.

"urm, nama kmk farraco. tunggah jak far. ktk?" soalan far mengejutkan jane suh. jane suh mengalami mini-panik buat seketika. "za- um. jane suh. tunggah jane suh jak" jawab jane suh dengan nada tegang. "ooo. kmk ada jiran nama jane suh dolok time gik kecik. bestfriend kmk. tapi time kmk 7 tahun kmk pindah. lamak sik jumpa nya. i wonder where she be right now" kata far. jane suh hanya terdiam. " kali nya sik ngelala aku gik nak tegal aku dah glow up " kata jane suh dalam hatinya. beberapa seketika, ejen YB sampai.

"awal ktk org datang. sorry lambat, cirit birit tek. ha jemput dudok" jane suh dan far duduk di kerusi di hadapan meja ejen YB. "so, ktk org mesti tertanyak² kenak kmk suroh ktk duak datang sitok" ejen YB menyerahkan sekeping fail putih kepada mereka berdua. sambil jane suh dan far memeriksa isi kandungan fail tersebut, ejen YB bersuara.

"ada kes baru berkenaan dengan penculikan cucuk menteri kewangan sarawak. kmk mok ktk duak siasat apa motif nya culik cucuk menteri kewangan and carik sapa dalang sebalik penculikan tok. dah ya jak. bersurai" jane suh dan far berdiri lalu melangkah keluar. "um ejen illechil" panggil ejen YB, membuatkan jane suh dan far yang berada di pintu office ejen YB berpaling kearah ejen YB.

jane suh mengankat kening kiri nya menandakan 'apa?'. "bila dah tauk sapa dalang ya, please, please, jangan bunoh dolok. suroh team gamma plan dolok, baruk boleh bertindak. far, as jane suh's partner, kmk mintak ktk tolong salu remind jane suh untuk x bertindak ekot suka hati nya. thats all. bersurai"

skip

jane suh dan far mengambil keputusan untuk makan tengahari di restaurant cafe meow meow yang berhampiran dengan agensi mereka. mereka bercadang untuk membincangkan pelan mereka untuk menangkap penculik sambil makan. jane suh memesan nasi goreng cina dan air boba tealive. far pula memesan mee kolok dan kopi o.

"okay, ktk ada idea sik gine kita nak start plan tok?" soal jane suh kepada far sejurus waitress yang mengambil pesanan mereka beredar. far menggelengkan kepalanya. "tapi kmk ada beberapa soalan" jane suh mengangguk kecil tanda 'silakan'. memang kebiasaan untuk ejen baru untuk menjadi seorang yang ingin tahu.

"apa team gamma?" "okay, agensi kita ada 3 team utama. team alpha, penyerang, senjata, penindak. team beta, technology, under cover, pengorek maklumat. team gamma, IQ, planner, apa² urusan mesti go through team gamma. got it?" far mengangguk. "in case you're wondering, ktk lom ada dalam mana² team gik. mission tok akan tentukan ktk team ne. as for me, kmk team alpha. ejen angel ngan ejen karma team beta. angel hacker n stalker, karma under cover n korek maklumat. mutawasitah team gamma. nya salu plan semua benda. buat masa kinek, since kmk partner and mentor ktk, ktk have to stick ngan kmk empat since kmk empat lam 3 team kmk sebut tek. any other question?" far mengangguk.

"tadik ejen YB suroh kmk remind ktk supaya jangan bertindak sesuka hati. kenak?" jane suh mengeluh panjang. "dolok, kmk pernah on a mission. ada miak kenak culik. kakya kmk intip dari luar. penculik² ya plan nak rogol miak ya. sik kan kmk nak biar. kmk dah manas. so kmk tembak sidak semua. tapi kmk tertembak juak miak ya. so i got to double trouble. first, kmk org sik sempat korek maklumat dari penculik² tegal kmk dah bunoh sidak. second, kmk paksa bayar ganti rugi agensi sebab kenak saman ngan parents miak ya for their daughter death. nasib parents sidak sik ngkah kmk rah jail. mun sik, dah lamak geruk kmk tok bersatu ngan tali gantong" far hanya terdiam sambil menunduk. mungkin rasa bersalah menanyakan soalan itu kerana jane suh mula nampak sedih.

tingg

SINGLELISM batch 04

jasmine: ne do ktk jane suh?

marla: aok eh. ampe lamak ngan ejen babyshark

me: mekrang da mission do

soph: shioh

soph: pa do mission ktk org

soph: kmk org da mission baru juak do

me: ada kes culik so perlu carik sapa dalang

me: replying to soph mission pa takrang

jasmine: shio

marla: kmk org carik sapa bunoh pelakon ya marek

me: shio da pelakon kenak bunoh?

me: sapa?

marla: pelakon baru, nur aisya

me: shio nur nok belakon cerita 'cinta 24 jam' ya ka?

jasmine: aok do

jasmine: sedeh eh

jasmine: dah kmk minat cita ya

mimin: dah lah kmk diaggak ulat gonggok ritok

mimin: sedeh eh hidup kmk

me: oi sorry oi got to go

me: perlu bincang plan

soph: samalah oi

soph: dah habis bincang plan kelak chat gik

jane suh menutup hp nya. dia dan far pun sambung membincangkan plan untuk mencari dalang disebalik penculikkan cucu menteri kewangan sarawak.

ejen singlelismWhere stories live. Discover now