2

104 16 2
                                    


"Hud?" Luna menggaru kepala perlahan. Macam pernah dengar. Tapi, dimana ya?

"Hud al Malik" kali ini diberi pula nama panjannya. Luna tersentak.

"Hud?" dia tersedar.

Nampaknya Aishah terlalu rindukan si dia.

"Aku rasa aku ingat"

"Boleh kau cerita siapa dia?" Akel meminta lembut.

Luna mengeluh. Dipandang Aishah yang sedang tidur penuh kasih. Disayangkan Aishah seperti keluarga dia!

"Masa darjah 5 , kitorang dapat budak baru.. Nama dia Hud. Hud Allah Malik bin Azhar"

Nafas ditarik panjang.

"Kitorang jadi rapat bila duduk satu kumpulan. Sampai darjah 6 pun sama... Tingkatan satu , kitorang satu sekolah lagi. Tapi lain kelas. Masa tingkatan tiga. Dua tahun lepas. Hud kena tuduh rogol anak orang." air matanya mengalir.

Dia tak sanggup.... Hud, aku rindu kau...

"Ada orang fitnah dia. Hud, biasalah. Dia hensem ramai orang dengki. Ramai orang suka."

"Aishah tak percaya aku pun. Lama lama Hud give up. Dia sedih. Dia terluka. Tapi Aishah selalu bagi semangat kat dia" Air matanya semakin deras. Laju.

"Aishah sayang dia. Lebih seorang kawan. Tapi dia tak pernah bagi tahu Hud. Satu hari , " Luna diam seketika.

"Ada sorang laki ni. Dia try buli Hud. Tapi Hud melawan. Aku dengan Aishah nampak. Tapi masa tu kitorang sorok sorok. Bila Hud kena lagi teruk, Aishah terus pergi sana. Masa tu kat tepi jalan raya dekat dengan bus stop sekolah."

"Diorang bergelut. Lelaki tu tolak Hud ke jalan raya. Ada ker--reta!"

Luna teresak esak. Hud!

"Hud kena langgar! Depan mata aku! Depan mata Aishah! Dia terpelanting! " kali ini air mata Akel pulak mengalir.

"Hud meninggal lepas dua hari dia koma. Kau mesti ingatkan bila Aishah try kurung diri? Dia tak dapat tengok Hud dikebumikan. "

"Mak kau halang dia keluar dari rumah! Mak kau langsung tak fikir perasaan Aishah! " suara Luna meninggi.

"Selain daripada Hud, perkara yang sakitkan Aishah ialah keluarga dia sendiri! " dia emo.

"Aku tak nak hilang kawan aku lagi...." tiba tiba badannya dipeluk.

"Akel....."

"Syuh... Aku ada.. Aku ada..." Akel. Dia tahu perkara ini salah. Dia terpaksa.

Luna sudah terlalu emosi.

Ya Allah, berat nya ujian yang kau berikan pada adikku...

Aishah Raudhah || Short Story | √Where stories live. Discover now