"المريضه نور الشافعي اتحجزت هنا من ست شهور لاصابتها بمرض الوهام "
ليقاطعه طرق الباب لياذن بالدخول ليدخل الطارق ويقول:" دكتور المريضه نور رافضه تاخد الادويه بتاعتها وعمالا تصرخ"
"خلاص أنا رايح اشوفها وانتي جهزيلي حقنه مهدئه وتعالي بسرعه" ليخرج سريعآ
________________
في مكان اخر وتحديدا غرفه من غرف المصح النفسي نجد فتاه تصرخ وتكسر أي شي امامها وتقول " ابعدو عني أنا مش هاخد اي ادويه غوري من وشي "
لتقول احدا الممرضين " طب اهدي أحنا عايزينك تخفي عشان تخرجي من هنا زي مانتي عايزه"
لتصرخ الفتاه "انتي غبيه بقولك مش هاخد ادويه أنا مش مجنونه عشان اخدها وهخرج من هنا غصب عنك "
ليدخلو في هاذا الوقت الدكتور ويقول "اهدي اهدي متخفيش أحنا مش عايزين ناذيكي اهدي أنا هخرجهم ونتكلم مع بعض شويه ماشي"
لتقول بصراخ " انت مش بتفهم بقولك أنا عايزه اخرج من هنا انت سامع "
ليقترب هو منها ويشير الي الممرضه في الخفاء ويقول "حاضر هخرجك بس لازم تهدي عشان اخرجك اللي بتعمليه دا بيثبتلهم انك مجنونه "
لتقول بصراخ وهي تبعد نظرها عنه " أنا مش محنونه عشان تكلمني ..." ويقطع كلامها امساكه لها بقوه لتكبيل حركتها ليضعها علي الفراش وهي تصرخ وتحاول تحرير نفسها ليصرخ هو علي الممرضات ليساعدوه في مسكها لاعطائها حقنه مهدئه.
لترتخي حركتها وتذهب في النوم ليتنفس الصعداء فهي حالته الجديده ويبدو انها سوف تتعبه
_________________
بعد فتره من الزمن نراه جالس في مكتبه يفكر في حالته الجديده وكيف سيتعامل معها،ليقطع تفكيره رنين الهاتف ليبتسم عندما يرآ الاسم ليرد
مراد"الو يا حبيبتي"
المتصل_______
مراد "لا يحببتي شويه وجاي"
المتصل_______
مراد "سلام يحببتي"
ليلتقط اشياءه ويخرج وقبل ذهابه يمر علي غرفة نور ليجدها مازالت نائمه فيخرج لذهاب الي منزله ليصل بعد فتره لمنزله وقبل ان يطرق الباب يتفاجا ....
_________________
في مكان اخر بعيد نجد شخصين جالسين
ليقول الاول "مالك بتفكري في ايه"
ليرد الثاني "أنا مينفعش اجي هنا تاني"
ليعتدل الاول في جالسته "ليه حد شك في حاجه"
الثاني "لا بس من ساعة اللي حصل وانا خايفه لحد يعرف "
ليحتضنها الاول "متخافيش ياقلبي وبعدين اللي كانت هتكشفنا خلاص راحت اهدي بقي " لينظر في عينها ويتابع "أنا معاكي متقلقيش"
________________
وقبل ان يطرق الباب يتفاجا به يفتح بقوه لينظر للفتاه التي ظهرت بابتسامه لتقول هي بضيق "بتضحك يا جباروتك يااخي "
ليقول هو بضحك "أنا عملت ايه"
لتقترب منه "يعني مش عارف ، دا اللي شويه وهاجي انت ايه ياخي مش بتحس أنا هموت من الجوع بسببك"
لتنطلق ضحكاته في المكان لتهم هي بقول شي لتقاطعها امها بقولها "هبه انتي موقفه اخوكي علي الباب ليه ، حبيبي تعالا انت أكيد تعبان " لتوجه نظرها للواقفه عند الباب " انتي واقفه مكانك ليه يلا علي المطبخ جهزي الاكل لخوكي وانت غير هدومك لحد ما تخلص "
ليبتسم هو قالآ " حاضر ياست الكل" ليذهب الي غرفته لتغيير ملابسه وبعد فتره قليله نراه جالس شارد لتاتي والدته وتربت علي يديه وتقول "مالك ياحبيبي بتفكر في ايه "
ليبتسم قليلا لها ويقول "متقلقيش شويه مشاكل في الشغل انتي بس ادعيلي"
لتقول "بدعيلك يابني بدعيلك انتي واختك اللي هتموتني بدري دي"
ليضحك هو لتقول"روح ياحبيبي نام "ليقبل يديها ويقول " تصبحي علي خير"
"وانت من اهل الخير يابني"
وينتهي اليوم بما فيه وياتي الغد حامل لنا أحداث جديده
يستيقظ مراد ويجهز نفسه ويخرج ليقابل والدته تحضر الفطار ليذهب لها ويقبل راسها ويقول " صباح الجمال علي الجميل بتاعي " لتبتسم والدته "صباح النور يابكاش" ليفطر ويذهب الي المستشفى وعند وصوله يتجه الي مكتبه ليضع اغراضه ثم يتجه الي غرفه نور ......نهاية الفصل الاول
اللي يشوفها يعمل فوت وفولو عشان اعرف أن كنت اكمل ولا لا
أنت تقرأ
الوهم
Mistero / Thrillerالوهم :هو اضطراب عام في التفكير ويتسم باعتقاد ثابت خاطئ لا يتزعزع حتى لو اعتقد الاخرون من حوله خلاف ذلك أو برزت له أدلة دامغة تنفي ذلك . و هو اعتقاد راسخ في نفس المريض، ويتصف هذا الاعتقاد بأنه زائف أو خيالي أو مبني على الخداع. وفي عالم الطب النفسي،...