Cerita
Enam orang gadis maut dilanggar kereta yang laju.
Melihat keratan akhbar itu,Elysha tersenyum jahat.Dia memotong keratan berita itu dan menampalnya di dalam buku kosong yang dibelinya ketika kejadian yang sama.Dia kemudiannya teringat yang dia memberitahu tiga abang Shield-nya yang ketika itu menumpang kereta yang sama digunakan untuk melanggar gadis-gadis itu yang dia terlihat bonggol jalan.Padahal sebaliknya,dia ingin membalas dendam yang disimpan sejak dari sekolah rendah hingga dia tamat belajar.Melihat bahagian hadapan keretanya yang remuk akibat impak pelanggaran yang sangat kuat,dia tersengih sekali lagi.
Elysha Pov
Saya masih teringatkan apa yang berlaku,enam hari selepas saya melanggar Ezah dan rakan-rakannya dengan kereta saya.
*Enam hari yang lalu*
Saya dan tiga abang Shield saya membeli buku untuk dibaca apabila kami sampai di rumah.Saya mengenakan hoody berwarna hitam dan rambut pula dibiarkan lepas untuk menutup wajah saya.Saya membeli buku komik dan ensiklopedia bendera dunia,juga saya membeli Oshaberi Doubutsu yang berwarna merah jambu berupa seekor arnab.Dean,Roman dan Seth pula memilih untuk membeli buku novel bergenre cinta.Saya juga membeli novel tetapi ianya bergenre seram.Setelah membayar harga barang yang dibeli disitu,kami pergi ke medan selera untuk makan kerana kami berempat sudah lapar.Sebelum membeli,kami bermain "Kawi Bawi Bo" untuk membeli makanan apa.Saya memenangi permainan itu dan membeli empat jenis onigiri dan tiga sandwic serta semangkuk nasi claypot untuk dimakan.Saya juga membeli empat jenis air untuk diminum.Selepas menghilangkan lapar dan dahaga,kami membeli baju,barang dapur,barang untuk bilik mandi dan seumpamanya.Selepas semuanya beres,kami pulang ke rumah.Dalam perjalanan pulang,saya memandu dengan kelajuan sederhana.Kami semua memakai tali pinggang keledar untuk keselamatan diri.
Roman Pov
Saya memandang ke luar sementara Elysha memandu kereta.Keretanya ialah jenis Vellfire berwarna merah gelap.Sementara di belakang kami,Seth telah tertidur kerana mengantuk manakala wajah Dean disinari dengan cahaya dari telefon bimbitnya.Sinar dari cahaya matahari yang terbenam di sebalik bukit menambahkan kecantikan langit pada waktu senja.Elysha pula memfokuskan pandangannya ke jalan yang dilalui untuk cepatkan perjalanan pulang.Cahaya lampu kereta menerangi jalan pulang kami.Ketika saya mengelamun,saya merasakan yang kelajuan kereta makin meningkat.Saya pun bertanya Elysha:
Roman:Sayang,kenapa awak lajukan kereta?Perlahankan sikit!
Seth yang tadinya tertidur,terkejut kerana suara saya yang agak kuat disertai Dean yang hampir tercampak telefonnya.
Seth:Bro,kenapa?!
Roman:Elly lajukan kereta!
Seth:Elly,perlahan sikit bawa kereta ni!
Saya sempat melihat mulut Elysha seperti mengatakan sesuatu tetapi saya kurang pasti apakah yang disebutnya.Tiba-tiba saya terdengar bunyi seperti bunyi benda dilanggar.Kami bertiga terkejut serentak dek bunyi hentakan itu.Elysha tidak menunjukkan sebarang emosi.Dia hanya tercegat di tempat duduk pemandu sambil membawa kereta dengan kelajuan yang menurun.Barulah saya terperasan yang ada percikan cecair seperti darah di tingkap kereta.Saya tak berkata apa-apa,begitu juga Seth dan Dean yang diam membisu.Kami berhenti di tepi jalan untuk berehat seketika.Saya pun bertanya Elysha soalan yang sama:
Roman:Sayang,kenapa awak lajukan kereta tadi?
Elysha Pov
Roman:Sayang,kenapa awak lajukan kereta tadi?
Saya kemudiannya mula bersuara:
Elysha:Ada bonggol tadi.Tu yang saya lajukan kereta tadi.
Dean:Tapi Roman nampak kesan darah pada tingkap kereta.Awak langgar orang ke?
Saya kemudiannya bersuara sekali lagi:
Elysha:Memang,memang saya langgar orang.
Seth:Kenapa awak langgar orang?!
Elysha:Saya nak elak bonggol,tapi terlanggar orang pula.
Roman:Awak langgar siapa tadi?!
Elysha:Nanti awak tahulah.Sekarang awak bertiga duduk di tempat duduk dan pakai tali pinggang awak semua,okey?!
Saya bertegas dan mereka duduk semula di tempat duduk mereka sambil tertunduk.Sambil itu saya membersihkan darah dengan wiper tingkap yang disertai dengan pancuran air.Sampai di rumah,saya terus disoal Seth.
Seth:Elly,saya nak tanya awak.
Elysha:Apa dia,abangku?
Seth:Siapa orang yang awak langgar tadi?
Saya lantas mengambil sebuah album dan membukanya.Itu adalah album sekolah saya yang lama.Saya menunjukkan orang yang saya langgar tadi yang ada dalam gambar dalam album saya.
Seth:Awak langgar mereka ni?!
Elysha:Ya.Ianya disebabkan dendam yang saya simpan selama dari zaman sekolah rendah hingga tamat belajar.Saya benci dengan mereka!
Roman yang ketika itu mengetahui semuanya mendatangi saya dan Seth.
Roman:Patutlah awak langgar orang tadi,dah lama simpan dendam rupanya.
Dean yang juga mengetahui semuanya juga ingin mengetahui punca dendam saya yang berakhir dengan sekelip mata.
Elysha:Ni nama mereka.
Lantas Seth membaca nama gadis-gadis yang dilanggar saya dengan jelas.
Seth:Syazani,Najiha Hezry,Aishah,Ayu Arlina,Ezah,Fateha.Ini nama mereka rupanya.
Dean:Apa yang mereka buat pada awak sampaikan awak langgar mereka serentak sampai mereka mati?
Saya pun bercerita punca dendam saya pada mereka.
Elysha:Ketika sekolah rendah,saya dibuli oleh mereka.Mulanya cuma untuk bergurau senda tetapi ianya jadi keterlaluan.Sampai ke sekolah menengah,saya tetap bertahan.Tahap kesabaran saya kadangkala menurun dengan teruk disebabkan mereka.
Dean:Lepas tu,apa yang berlaku?
Elysha:Mereka mula memanggil saya dengan panggilan yang memedihkan hati dan mata saya.Mereka juga mula pandai mencuri barang saya.Mula dengan pensel,pemadam,cermin,makanan,buku dan sebagainya.Saya berasa sangat sedih.Disebabkan itu,saya mula mengalami depresi yang teruk,banyak menangis ketika pulang,muka yang penuh kesan lebam,luka di anggota badan dan seumpamanya.Sampai satu tahap,saya hampir melakukan cubaan terjun dari tingkat kelas saya.
Seth terperanjat apabila mendengar cerita saya.
Seth:Kenapa awak buat sebegitu?Bahayalah!
Dean:Betul tu.Orang yang bunuh diri akan terkurung dalam neraka buat selama-lamanya.
Elysha:Saya tahu,tapi masa tu saya terlalu memikirkan tentang reaksi mereka apabila saya telah tiada lagi di dunia ni.
Roman:Teruk betul mereka tu.Kalau saya masih di bangku sekolah dengan awak,dah tentu saya akan belasah mereka.
Elysha:Saya tahu,tapi semasa saya mula bersekolah,awak bertiga sudah dewasa.Saya pun masih tak kenal awak bertiga lagi.
Dean:Ya.Tapi kami masih ingat lagi waktu kami jumpa awak buat kali pertama.Umur awak masa tu berada di angka sebelas.Awak sangat comel masa tu.Tapi awak pula sudah menjadi wanita dewasa yang sangat cantik apabila kita bertiga bertemu sekali lagi seperti sekarang.
Muka saya menjadi merah apabila teringat kali pertama saya bertemu abang Shield saya.
*2012,The Shield fanmeet*
Elysha(11 tahun):Tapi abang,kita tinggal berjauhan.
Roman(27 tahun):Tak mengapa,kita akan berjumpa sekali lagi.
Elysha(11 tahun):Ya ke?
Roman(27 tahun):Ya,saya akan jumpa awak sekali lagi,cuma tak tahu bila.
Elysha(11 tahun):Abang,nanti bila saya habis sekolah,saya mahu jadi yeochin abang!
Roman(27 tahun):Yeochin?
Elysha(11 tahun):Maksudnya teman wanita.Saya janji akan simpan azam saya dan tunggu sehingga saya cukup dewasa untuk menjadi teman wanita atau lebih tepat lagi,isteri abang.
Roman(27 tahun):Ala,abang takut abang tak bolehlah.
Elysha(11 tahun):Ah waeeeee~
Roman(27 tahun):Hahaha,abang bergurau je la.
Elysha(11 tahun):Hehehe,janji!!
Roman(27 tahun):Abang janji,abang akan tunggu sampai awak dewasa nanti ya.
Elysha(11 tahun):Okey!
*Sekarang*
Roman:Teringat masa kita buat perjanjian dulu.
Saya pun bersuara:
Elysha:Saya pun sama.Saya teringat masa kita ikat janji yang awak akan tunggu saya sampai saya cukup dewasa dan akhirnya,saya jadi teman wanita awak.Janji kita telah pun ditepati,kan semua?
Dean:Ya.Awak pandai simpan janji awak pada Roman ketika dari awak masih kecil hinggalah awak sudah dewasa,awak telah tepati janji awak.Kini awak dan Roman telah menjadi pasangan yang manis seperti buah tembikai.
Kami tersenyum bila mendengarkan itu.
Roman:Selepas itu,apa yang berlaku?
Elysha:Saya mula ponteng kelas kerana ingin bersembunyi dari mereka.Kadang-kala,saya dijumpai dan secara paksa rela,saya kena hadap perangai mereka yang makin lama,makin teruk di dalam kelas.Saya tahu sekolah ialah tempat saya belajar,tapi kerana tertekan,saya sanggup ponteng untuk elak dibuli.Ketika saya ponteng kelas,tempat paling selamat untuk saya bersembunyi ialah surau sekolah kerana pertama,tempat itu adalah tempat paling efektif untuk bersembunyi dan berdoa.Kedua,saya beragama Islam,jadi selamatlah saya untuk bersembunyi.Waktu tingkatan lima rehat ialah waktu paling selamat untuk saya keluar dari tempat saya bersembunyi,kerana ketika tingkatan lima rehat di kantin,budak tingkatan tiga sudah memasuki kelas masing-masing.
Seth:Jadi,ketika awak tingkatan tiga la masa tu?
Elysha:Ya.Saya tidak kisah pasal pencapaian akademik saya,yang saya risau ialah tentang keselamatan saya dan hati saya.Biarpun saya bertukar sekolah,saya masih risau tentang diri saya.Saya kemudiannya memasang azam untuk membalas apa yang mereka buat pada saya iaitu,melanggar mereka serentak.Apabila teringat apa yang mereka buat,sakitnya saya yang tahu.Ibu cuma berkata yang saya kena get over it.Dia tak faham perasaan kena buli macam mana!Saya menjadi tertekan.Pertama,saya hampir bunuh diri.Kedua,saya mengalami sindrom Autisme yang juga punca saya dibuli.Biarpun saya menghidap Autisme,saya pun ingin hidup seperti remaja yang biasa.Akhirnya,saya sudah pandai membersihkan rumah sendiri,mencuci pakaian,dan seumpamanya.Biarpun saya bekerja di kedai mengedit gambar,tetapi saya tetap bersyukur.
Saya meluahkan apa yang tertulis di hati saya yang sudah sembuh dari dendam yang tersimpan.Kini saya mempunyai seseorang untuk diluahkan perasaan.
Tiga hari selepas jenazah mereka selamat dikebumikan,saya mengatakan pada diri saya yang saya sudah memaafkan kesilapan mereka.Hati saya pun sudah tenang.Pada mulanya,hati saya remuk kerana saya sudah menyebabkan mereka mati.Tetapi bila teringatkan apa yang mereka buat pada saya,saya tersenyum jahat kerana mereka membuat saya menderita sepanjang hidup.
Roman Pov
Melihat Elysha yang telah tersenyum semula,saya tersenyum sama.Saya duduk di sofa yang sama tempat Elysha duduk.Saya pun melihat dia dan dia melihat saya.Kami saling tersenyum.Kemudiannya,saya menarik dia ke dalam pelukan saya.Dia memeluk saya semula dengan senyuman comelnya.Sambil mengelus wajahnya,saya mencium dahinya.Tatu saya di bahagian lengan dielus lembut dengan jarinya.Elysha melentok manja di dalam pelukan saya sambil membiarkan rambutnya yang panjang dan berwarna coklat di sisir oleh jari saya.
Cerita
Roman membiarkan Elysha memeluknya,untuk melepaskan perasaan sedih yang ditahan selama ini.Sungguh,Elysha telah mempunyai hidup yang sukar biarpun senang.Kerana dicemburui kaki buli sekolahnya,dia dibuli dengan teruk.Kini,semuanya telah berakhir.Bekas kaki buli sekolahnya telah mati dan Elysha hidup dengan gembira selamanya bersama rakan dan kekasih barunya.TAMAT...💔❤️