Buda nesi şimdi?
Matematik çalışan Ali ve Ayşe diye iki kişi olsun.
Alinin argümanları:
Ben neyi bilmediğimi swot yöntemiyle tespit ederim.
Ayşe ise :
ben günlük 500 soru çözerim kafaya atarım.Şu cümleyle başlayalım nereye gideceğini bilmeyen vardığı yeri de anlamaz.
Ayşe eğer toplama işlemini biliyorsa 500 ün 250 sini toplama üzerine çözdüğünü varsayalım. Bilmediği soruları da sormazsa kendinin farkına varamaz yeteneklerini keşfedemez.
Ali ise toplama işleminde, 3 basamakları toplayamadığını anlar ve bunun üzerine çalışacağını anlayarak ilerler. Ve erken önlem alır. Diğer konuları da hücrelere metodu ile listeler ve konularda açık bırakmaz.
Burada Ali hertürlü kazançlıdır. Ali az zaman kaybeder. Peki ali neyi doğru yaptı? Ayşe neyi yanlış yaptı? Ayşenin sorunu neydi?
Ayşe amiyane tabirle rastgele çalıştı. Ali ise kendini farkederek çalıştı. (psikoloji bölümünde tekrar değinilecek) Farkındalık aslanpayı önem taşır bu vakalarda. Kendini farketmek olumlu değil ama olumsuz yönlerini farketmek bağlamında önemli. Sevgilisi olan kız sevgilisinden ayrıldığında yaşayacağı aşk acısısını yarıya indirecektir,eğer ilişkinin ve kendinin zayıf yanlarını biliyorsa. Ne demek istiyorum?
Eğer kız, sevgilisinin ondan zeki olduğunu ve etrafında başka kızlar olduğunu biliyorsa, görünen o ki başkasına gidecek diye düşünür. Çünkü erkeklerin doğası böyledir.
Kız bunu önceden tahmin edip bunu kabullenirse daha az acı çeker.( Bkz değersiz değilim. )Zayıf yönlerini herkes önce bul kabullen yada kapat onları.
Farkındalık oluşturan kişiler de görülen özelliklerden biri başkaları ne derse desin onları takmazlar. Olumluların siyah, olumsuzların beyaz yanlarını görürler. Görünenin ardındında görünmeyen bulmayı bilirler. Yapılan övgülerde kalan eksik yanları bilip gaza gelmediler gibi, yergilerede bozulmalar.
Farkındalık oluştururken yetkinlik önemlidir. Eğer geri dönüt veren kişi sağlam ise bunu listeye ekleyin. Fakat şuda unutulmasın ki profların bile eksik kaldıkları yada senin görüşlerine yada isteklerine cevap vermiyecek görüşleri olabilir. Yada bi sivrisinekten bile öğüt alabilirsin. (Bkz yetkinlik ve sivrisinek bölümü)