حياة جديده تنتظرني لا اعلم هل سأصل ام لا.....
وصلت لندن و الجو عباره عن تلج نازل و معه رزاز حق مطر مته من البرد مرقت الجكيت بتاعي و لبسته و لسه حاسه بالبرد، بقيت اتلفت و م عارفه امشي وين و لا اجي وين ف تاكسيس واقفين مترصين كده مشيت لي واحد كنت كاتبه العنوان ف ورقه اللي هي مدينة اكسفورد فيها الجامعه بتاعت اكسفورد و الداخليات و كده ،، الرحله استغرقت ١٠ ساعات يعني لمن وصلت لندن كانت عشره صباحاََ،،
_Excuse me sir!!(لو سمحت ي اصلي) 😂😂
= Yes.(نعم)
_I want to go to this address, i am new in london.(اريد ان اذهب الى هذا العنوان انا جديده هنا في لندن)
=Ok show me(حسنا اريني)
_How much it costs? (كم التكلفه)
=25£ (٢٥ جنيه استرليني. )
_ok let's go (حسنا هيا لنذهب)
مدينة اكسفورد(هي مدينة سياحيه و جاذبه للسياح تبعد عن لندن حوالي 56.1 ميل، يوجد فيها الكثير من المتاحف القوميه و الحدائق النباتيه الجميله الجاذبه للسياح و اشهرها حديقة جامعة اكسفورد،، و يوجد فيها اقدم الجامعات و اهمها ف انجلترا و هي جامعة اكسفورد اذ يقصدها الاف من الاشخاص من مختلف البلدان،، و هي مدينة مبانيها قوطية الشكل، و هناك ايضاََ نهر التايمز و العديد من الاماكن الرائعه الجاذبه).
وصلت الجامعه ختيت شنطتي ف مكتب برا كده و بقيت شايله حقة الظهر بس سالت المرا البرا وصفت لي المكتب حق المنح،، مشيت دقيت الباب لقيت لي تلات رجال كبار كده قاعدين جنب بعض و قدامهم تربيزه و كرسيين (الروايه د و بالزات بالنسبه للجامعه الاسماء م حقيقيه و ف حاجات برضو حاضيفها).
قعدت و بدوا يسألوا فيني(interview).
_hello please sit down,speak about yourself and why u have chosen our university?!
(مرحباََ ارجوك اجلسي، تحدثي عن نفسك و لماذا اخترت جامعتنا).
الاول قال لي: اشقر كده و عمره بكون كم و خمسين
I'm mister:Richard
And i'm the headmaster.
(انا مستر ريتشرد و انا المدير)
المهم انتهيت من المقابله و رحبوا بي ووريتهم تخصصي،قالوا لي ارجعي المكتب و المرا الهناك حتوديني الداخليه و توريني غرفتي و كده،
رجعت اسمها evee( ايفي) لون شعرها بني كده و رشيقه و ضعيفه و عمرها بكون كم و اربعين، انا كنت حادوخ من التعب عاوزه امشي ارقد 😢،، الداخليه بعد شارعين من الجامعه و فيها سوبر ماركت و مطعم المهم كامله مكمله،، مقسم لعمارات لكل قسم و سنه عماره انا كنت ف الطابق التالت (في اصانصير😂)،وفي زي خمسه غرف ف الطابق الواحد و جوا كل غرفه حمام و زي مطبخ صغير كده و صاله صغيرونه فيها تلفزيون و كنبتين و تربيزه ف النص مضروبه ابيض و فيها علامة الجامعه بتاعت اكسفورد و الباب برضه فيه نفس العلامه،، المطبخ فيه زي تلاجه صغيره و كولر بتاع مويه ايضاََ صغير و صحانه حبه كده و ملاعق و حاجات المطبخ د، و الحمام و بس،، المهم حلوووه شديد😍♥️،،المرا قالت لي و هي ماشه بعد ورتني بنتمني انك تكوني طالبه مجيده و مهذبه و لازم تجتهدي عشان تحافظي ع منحتك اذا سقطي مرتين ف ماده واحده بتفقدي المنحه،، ف زي سته منافسين اتنين بطلعوا منكم من سنه تانيه و شرحت لي،، و اتمنت لي سنه سعيده و مرقت(تعامل الاجانب راقي جداََ و ف فرق شاسع واسع بيينهم و بين العرب) ختيت شنطي بالجنبه و ي سرير جاك زول.......
يتبع......