E.GHAZALI:Ali..........anak ayah.Bangun.Nanti lambat pergi sekolah.
ALI:Ha!Dah pukul berapa?
E.GHAZALI:5:45.Hehehehe
ALI:Ish.....ayah ni........😤
E.GHAZALI:Eh......janganlah merajuk.Kalau ali merajuk jugak.........ayah habiskan nasi lemak temponyak udang kamu tu.😈
ALI:Erk......ok2.Ali mandi dulu ye?😁
E.GHAZALI:Hehehe......ali.....ali.
Pukul 5:45 minit pagi,waktu yg sesuai utk bangun pagi dgn ketenangan tetapi tidak buat di rumah encik ghazali.Pagi2 lagi dah ade telatah dan kerenah.Agak bising kalau dibiarkan mereka dua beranak tinggal bersama.Hancur musnahlah rumah itu jika mereka bermain dan mengikut telatah masing2.Ayah ali berharap yg die boleh ade bersama anaknye pada setiap masa seperti dahulu.Kini,hampir 24 jam,7 hari seminggu die kena bekerja di menara gamma.Itu adalah tugasnye sebagai salah seorang peneraju bandar Cyberraya ini.Dulu,kerjanye x bertimbun namun apalah yg difikirkan oleh datuk bandar,Datuk Othman memberinye terlebih banyak tugasan.Kerja yg diberi bukannye mudah.Apa yg die tahu bagi,bagi,bagi.Lepas tu boleh pulak katanye"kalau boleh saya nak hari ni juga."Wah3 cantik muka kau.Encik ghazali terpaksa akur dengan perintah tersebut.Die wajib melaksanakan semua amanah dalam hidupnye.Die wajib melaksanakan amanah sebagai hamba terhadap tuhan.Die mesti menjalankan amanah sebagai seorang ayah kepada anaknye dan sebagai seorang peneraju.
Skip makan
E.GHAZALI:Ali......jom.
ALI:Ok....tapi ayah x kerja ke?
E.GHAZALI:Ayah kerja macam biasa.Alang2 kamu dah bangun awal,ayah bolehlah tolong hantar.Lepas ayah hantar kamu pergi sekolah,ayah pergilah kerja pulak.😁
ALI:Ooooo.......thanks,ayah.Saaaaaaaayang,ayah.
E.GHAZALI:Welcome.Sayang kamu juga.Dah jom.
Di dalam kereta,
E.GHAZALI:Ali.....ayah nak minta maaf tau.
ALI:Kenapa?
E.GHAZALI:Ayah rasa......ayah dah lama x meluangkan masa dgn kamu.
ALI:Alah......x pe.Ali maafkan.Ali faham ayah.Ali pon nak minta maaf jugak.Mungkin ali dah banyak buat salah dengan ayah.
E.GHAZALI:Ayah maafkan.Dah lah...x payah lah sedih2 pagi ni.Kite ceria sama ye?😁
ALI:Baik.Ayah dah sampai.
E.GHAZALI:Ha.....dah sampai apa lagi?Silakan turun,wahai putera ali.
ALI:Baik,ayahda.Kanda berterima kasih atas jasa ayahda kerana telah menghantar kanda ke sekolah.
E.GHAZALI:Sama2,anakda.
A,G:HAHAHAHAHAH
ALI:Ok lah,ayah.Ali pergi sekolah dulu.
E.GHAZALI:Duit ayah dah letak dalam beg tau.
ALI:Ok.Ayah salam.
E.GHAZALI:Ha.....belajar tu elok2.Assalamualaikum.
ALI:Waalaikumussalam.Bye.
Ali melambaikan tangan ke arah ayahnye sambil berjalan memasuki pagar sekolah.Setelah puas melambai,kereta bapanye terus bergerak dan ali memandang ke hadapan.Hatinye sangat tenang melihat persekitaran sekolah yg masih kosong x berpenghunikan pelajar.Hanya segelintir cikgu dan staf2 sekolah SRT Cyberraya.Ali berjalan dengan senang hati hingga ke kelasnye.Apabila tiba,die meletakkan beg di atas kerusi dan segera mengemas kelas itu.Dalam prinsip hidupnye,die diajar supaya mengutamakan kebersihan.Lima minit berlalu,kelasnye iaitu 6 Avencinna(entah betul ke x nama dgn ejaan die)kelihatan bersih dan dalam hati ali berkata yg kelas die boleh menjadi kelas terbersih di sekolahnye.Penat mengemas,akhirnye die duduk di kerusi lalu mengeluarkan sesuatu bende berbentuk bulat dan direnungnye.I.R.I.S.Die merenung lama objek itu.Die mengimbau kenangan kenangannye,dgn itu die mampu ketawa kecil.Ade juga lawaknye bile teringat kembali kisah silam itu.Hari ini,ali yakin semuanye berjalan seperti biasa.Itu bagi ali.Tapi sebenarnye,hari ni adalah hari di mana sangkaan itu akan berubah.Ali tidak mengetahuinye.
Ali dapat rasakan seperti ade seseorang berjalan ke kelasnye dan die cepat2 menyimpan semula objek itu ke dalam poket seluar sekolahnye.Selepas itu.......
ALI:Eh......alicia rupanye.Baik aku tegur die.(gumam hati ali)Err.........hai.....alicia.Heheheh.
ALICIA:Eh.....ali?hehehe.....bagus....x de sape ade kat sini.(dalam hati alicia)
ALI:Alicia.....kau si----
BUUUUUSHHH
Sebuah tumbukan mengejut datang ke wajah ali.Tumbukan tersebut berjaya menjatuhkan ali.
ALI:Hisssss......aduh.....eee....sakitlah!😤
ALICIA:Ade aku kesah?😒
ALI:Kau ni ke----argh......hmmmm......hmmmmm
Ali x dapat menghabiskan ayat kerana kakinye dipijak kuat oleh alicia.Alicia menutup mulut ali apabila die melihat ali mahu menjerit.
ALICIA:Baik kau diam sebelum aku sambung kat akedemi lebih teruk lagi!😈
Ali mengangguk lemah.Air mata mengalir pipi,menahan perit kaki dipijak.Alicia yg melihat tersenyum sinis lalu kata-kata sinis mula keluar daripada mulut alicia.
ALICIA:Heh.....kau nangis?Macam ni nak jadi ejen.Woi!Kau ingat sikit,kau jadi ejen sebab kau tu x sengaja hidupkan I.R.I.S tu jer.Kalau bukan sebab uncle kau tu mesti kau dah x de kat sini dan----
ALI:Kalau sebab aku,kau x de kat sini.
Mata alicia membulat hanya dengan kata2 ali yg ringkas dan perlahan sekali suaranye.Die x dapat mengawal kemarahannye.Alicia memulakan serangan ke atas ali.Kaki menendang tepat di wajah ali.Oleh sebab itu,bibir ali pecah,mengeluarkan darah.Beg ali dicapai oleh alicia dan membawa sekali bakul sampah yg dipenuhi dengan pelbagai jenis barang2 yg x diperlukan dibawa ke tong sampah di luar kelas juga dipenuhi bende yg sama yg ade di bakul itu.
ALI:ALICIA!KAU NAK BUAT APE DGN BEG AKU TU?!
Jeritan dan pertanyaan ali dibiarkan tergantung.Tangannye mulai menghumban masuk beg tersebut ke dalam tong itu dgn kasar,seterusnye sampah yg ade dalam bakul tersebut turut dimasukkan ke dalam tong itu.Beg merah ali tertindih dengan sampah,bakul sampah yg dipegang alicia dicampak ke arah ali yg leka melihat aksi yg x dijangkakan pada pagi itu.Ali menangis manakala alicia tersenyum puas.
YOU ARE READING
Seksa Hidup Ali
FanfictionAli seorang budak lelaki yg x sengaja menghidupkan I.R.I.S dan diserap masuk ke dalam agensi rahsia MATA.Die dibuli tanpa henti.Die dimarahi oleh rakan ejenye.