episod 12

1.5K 73 47
                                    

Seorang budak laki-laki duduk di atas sofa empuk bak awan sambil menonton televisyen yg berada di ruang tamu.Jarum jam menunjukkan hampir pukul 1:30 minit petang.Budak itu bangun,tangannye mengambil alat kawalan jauh lalu ditekan punat merah utk mematikan televisyen tersebut.Die tahu yg beberapa minit dari sekarang,waktu solat zohor akan menjelma.Dengan itu,langkah dibuka menuju ke bilik air bertujuan ingin berwudhuk sebelum berangkat ke masjid.Sesudah itu,budak itu menaiki satu per satu anak tangga supaya sampai ke biliknye.Pintu dibuka lalu die segera ke rak baju,mencari pakaian yg elok utk dipakai ketika solat.Baju yg dicari sudah dipakai,die juga mencalit sedikit minyak wangi di pergelangan tangan dan serta merta ia digosok ke badan.Semua persiapan sudah lengkap,tepat pada masanye,azan berkumandang menandakan masuknye waktu zohor bagi kuala lumpur dan kawasan2 yg sewaktu dengannye.(#tiber)

Ali melangkah keluar dari rumahnye dan segera mengunci pintu.Dalam perjalanan,azan masih lagi berlagu.Alunan azan yg merdu meredakan hati ali yg sedih bercampur dgn sayu.

Skip solat di masjid

Ali pulang ke rumah dgn wajah ceria kerana die dapat makan tengah hari secara percuma.Seorang pak cik yg baik hati mengajaknye ke kedai makan yg berhampiran.Selepas makan bersama ali mengucapkan berjuta-juta ucapan terima kasih kepada pak cik yg mulia hatinye itu.Kini,perut ali diisi dengan kekenyangan.Die bersyukur kerana dalam hari die kehilangan dua orang yg die sayang,die dapat rezeki yg tak disangka-sangka.Itulah kelebihan jika kita bersabar menghadapi ujian Allah.Inshaallah,jika kite bersabar dgn ujian,Allah akan memberi ganjaran.Mungkin kalau bukan di dunia,mungkin Dia mahu beri di akhirat.

Perjalanan ali terhenti apabila melihat kucing kesayangannye berlari ke arahnye.Ali sangat gembira setelah sekian lama x berjumpa dgn comot.Kemudian,ali meneruskan perjalanan utk sampai ke rumah.Ketika ali sudah sampai di rumahnye,ali membuka pintu lantas memberi salam sebelum masuk.Segera die berjalan memasuki biliknye utk menukar pakaian.Selepas siap,ali memanggil comot.

ALI:Comot.....oo...comot...

Kucingnye berjalan dan mengiau ke arah ali.Ali pantas membawanye ke dapur utk diberi makan.

Skip

Ali kembali semula duduk di sofa.Kucingnye pula sedang tidur.Ali rasa macam tiada cerita menarik di tv.Anak mata ali tertumpu pada headphone yg berada di atas meja dan juga telefon pintarnye yg terdapat seutas wayar yg disambungkan dengan headphone.Ali mengambil barang tersebut lalu die mendengar lagu.Perasaan ali sekarang agak bercelaru.Die mahu melepaskan tekanannye dgn menangis selama mana die mahukan.Lagu sedih sengaja dipasangkan utk die menitiskan air matanye.Die mula menukar posisi duduk kepada baring.Lengan diletakkan secara melintang di mata.

Lagu ini benar2 membuatkan air mata ali bergelinang sebelum jatuh.Setiap rangkap lagu ini diterjemahkan oleh dirinye.Ali menghayati serta memahami setiap kata2 dalam lagu tersebut.Memori bersama arwah ayahnye dan juga arwah pak cik dan unclenye membuatkan ali mengalirkan air mata deras sederas air sungai yg baru saja dilanda hujan lebat.Memang inilah yg ali mahukan.Sebuah tangisan yg x dapat dikatakan perasaannye.Sudah lama die memegang masalah yg berat akhirnye semua beban itu terlepas dgn keadaan ini.

Ting tong

A,V:Assalamualaikum....ali

Ali menjawab dgn perlahan lalu ali bergegas membuka pintu utk tetamu yg datang.Die sangka yg datang itu cuma kawan karibnye sahaja tapi ali x pula mengetahui yg ade orang lain turut sama mengikuti viktor.Ali tidak mengambil peduli tentang air mata yg belum dilap.Ali x mahu mengelapnya sebelum die betul2 rasa yg masalahnye sudah terlepas.Setelah pintu dibuka,viktor menatap ali dgn tatapan sayu.Die juga melihat air mata yg laju turun.

ALI:Vik......

Viktor perasan yg ali sedang sedih terus memberinye sedikit ketenangan dgn pelukan seorang sahabat.

ALI:Jom...masuk.

VIKTOR:Ok...

Ali perasan yg viktor sorang sahaja masuk ke dalam manakala alicia masih berdiri tegak macam tiang di luar rumah ali.Ali terus memanggilnye masuk.

ALI:Icha....kenapa ni?Jom lah masuk.

ALICIA:X pe lah ali.Aku datang nak tahu pasal keadaan kau je.

ALI:Ala....x pe...jom.

ALICIA:Aku x layak masuk rumah kau ni,ali.Lepas aku layan kau macam binatang....aku rase....aku x layak dapat layanan baik kau.

ALI:Icha.......semua orang layak ade peluang kedua.Semua orang layak diberi layanan baik.Dah....jom masuk.

Ali menarik tangan alicia utk masuk ke dalam.Ali terkejut kerana secara mengejut alicia memeluknye.

ALICIA:Terima kasih,ali.(menangis)

ALI:Sama2.

Ali mengelap air mata alicia menggunakan ibu jari lalu dilemparkan senyuman manis kepada perempuan tersebut.

ALICIA:Aku x nak tengok kau nangis.Tolong ali.....aku x sanggup...

Kini,alicia pula menyeka air mata ali.Ali terpaksa mengalah.

Skip







Ali dan alicia kini berada di ruang peringatan ejen2 MATA yg telah berkorban nyawa utk Cyberraya.Setelah melawat,ali segera pulang.Die memang perlukan masa utk berseorangan.Selepas itu,beberapa ejen muda mula berbual.



RUDY:Nampaknya...ali dah keseorangan.Jadi senanglah kite nak musnahkan die.

JET:Bukan kite semua dah maafkan die ke?

RUDY:Memang.Tapi aku tetap nk balas dendam aku dan hapuskan die.

MIKA:Kau dah gile,ke apa?Kau nak die belasah kite lagi teruk ke?!

RUDY:Itulah silap kite......kite pandang remeh dgn die.Aku pon takut nak lawan dgn die.Tapi kali ni aku x berlawan dgn die.Aku nak bunuh die.

CHRIS:Hambo dok mahu terlibat.Hambo dah insaf.

Lalu chris segera beredar dari situ.

ROZA:Kalau kau kata macam tu....kitorang ikut.Asalkan kite x lawan....dan dapat bunuh die......kitorang ikut,kan mika?

MIKA:Ye...😈

JET:Wow!!Kalau macam ni,aku join...

RUDY:Hehehehehe.....kite akan buat waktu malam.Bile die tidur,kite bunuh die.Kalau dah ready bile harinye....aku akan bagitahu.Korang stand by je.

R,J,M,R:HAHAHAHAHAAHHAAHAHAHAHAHHAAHAH😈😈😈😈

























































Aduh....ali jadi target utk dibunuh.Adekah ali akan mati atau masih hidup?Tunggu episod seterusnye.Sorry kalau episod sebelum ni korang rasa x best.Sorry kalau episod ni juga x best.

Chau lu....Assalamulaikum.

Seksa Hidup AliWhere stories live. Discover now