episod 11

1.5K 73 18
                                    

Pagi subuh yg indah.Azan subuh berkumandang di masjid berhampiran dgn kawasan perumahan ali.Dua orang lelaki dewasa dan seorang budak lelaki keluar dari rumah berniat utk sampai ke masjid dgn berjalan kaki.Kelihatan seperti dua orang lelaki dewasa itu berjubah putih manakala budak lelaki itu memakai baju melayu bewarna merah serta kopiah masing2 bewarna putih.Apabile  mereka telah menjejakkan kaki di pintu depan perkarangan masjid,ketiga-tiga lelaki tersebut terus memasuki ruang solat.Mereka sudah berwudhuk dari rumah.Jemaah masjid nampak sudah berdiri utk menunaikan solat subuh secara berjemaah kerana mereka semua telah memandang tok bilal bersedia mengumandangkan iqamah.





E.ZAIN:Ali.....nah.Pakai minyak wangi ni.

ALI:Ok.....pak cik dgn uncle dah pakai?

E.DJIN:Baru je kami pakai.Kamu pakailah ali.Wangi.

ALI:Baiklah.





Sejurus selepas ali memakai minyak wangi,ali bersama dua pak ciknye bergerak utk memenuhi saf.Semasa solat pada rakaat kedua,imam sujud selepas dibaca doa qunut diikuti dengan makmum.Kemudian..............






















































Perkara yg x dingini berlaku.Imam sudah naik dari sujud dan die duduk antara dua sujud.Ali dan jemaah lain mengikut pergerakan imam.Ali perasaan yg dua orang pak cik di sebelah kiri dan kanannye masih belum bangun daripada sujud.Ali sangka mereka akan bangun sekejap sahaja lagi.Imam sujud,jemaah lain sujud kecuali mereka berdua.Ali mula rasa x sedap hati.Akhirnye...................imam memberi salam,ali cepat2 mengikut tapi x terlalu laju.Die membetulkan kedudukan dan mula menggerakkan tubuh badan dua orang pak ciknye namun tiada apa2 respon.Mereka berdua masih berada dalam keadaan bersujud.Jemaah lain semua terkejut tapi mereka perlu membaca doa dahulu sebelum mereka bertindak,sama juga dengan ali.Seusai doa,mereka bangun lalu menggerakkan dua orang yg sdg sujud itu.Akhirnye,tubuh mereka berdua tumbang.Ali mengalirkan air matanye dgn sangat deras.Sebahagian jemaah menguruskan jenazah mereka berdua dan segelintir sedang memujuk ali yg menangis teresak-esak itu.Selepas reda sedikit,seorang pak cik bertanye kepada ali.





P.CIK:Adik.........adik kenal ke,dua orang tu?

ALI:Ye,pak cik.Diorang pak cik saya......hiks...........

P.CIK(2):Sabar ye,nak.Sekarang mereka sudah tenang di sana.

P.CIK(3):Adik baliklah dulu......nanti pukul 8 adik datang balik ye?Kite baca yasin sama2 utk mereka.Kite solatkan mereka.Adik jangan risau,inshaallah mereka akan dilindugi dari seksa kubur dan inshaallah mereka akan ditempatkan bersama2 orang beriman oleh Allah.Allah sayang mereka,dik.Allah sayang kite.

ALI:Baik...pak cik.

















Ali balik ke rumah dengan perasaan yg sangat hampa.Ali x boleh berbuat apa2.Ini adalah ketentuan tuhan.Die hanya perlu redha dan sabar.







Skip sembahyang jenazah dan pengebumian








Ali x dapat hadir ke sekolah hari ini disebabkan pak cik zain dan uncle djinnye baru sahaja meninggal dunia.Ali sempat memeluk dan mencium dahi mereka berdua sebelum mereka dikebumikan.Berita ini masih belum sampai ke pengetahuan MATA.Maka,ali bercadang selepas pulang ke rumah arwah pak ciknye,die mahu pergi ke MATA utk memberitahu akan hal ini.Sesampainye ali di rumah,die mengemas sedikit rumah itu.Sebelum die mengunci rumah itu,die sekali lagi sempat memandang seluruh kawasan dalam rumah tersebut.Walaupon sekejap ali duduk di situ,banyak kenangan dicipta bersama arwah pak cik-pak ciknye.Otaknye dapat mengimbau sedikit kenangan lama yg menggembirakan sedikit hatinye.Setelah itu,pintu ditutup dan dikunci oleh ali dan die mengucapkan..............






Seksa Hidup AliWhere stories live. Discover now