Chapter 4~

43 6 0
                                    


             Aku meneguk secawan air kosong di dapur.Penatnya jadi mafia balik.Last mission,5 years ago.Aku duduk di ruang masak. 'Noona'.Aku memandang kearah Xiaojun. 'Nak air?'.Xiaojun menggeleng dan mengambil tempat duduk di sebelahku. 'Kau rapat dengan Lucas kan?'.Xiaojun mengangguk. 'Lucas takut sangat nak jadi bodyguard noona dulu.At the end,dia suka sangat2 dekat noona.Hampir setiap saat,dia bercerita tentang noona.Setiap masa,nama noona dia akan sebut.Nama dalam game pun,Na Lucas'.Aku hanya mampu tersenyum.Aku dah lupakan dia ke?Aku suka dekat Jae?.

'Xiaojun rasa,noona kena lupakan Lucas'.Aku memandang kearah Xiaojun. 'Sebab?'.Xiaojun tersenyum. 'Sebab....Dia dah kahwin.Dan,ada orang yang sayang noona lebih dari Lucas.Jagalah Jay hyung tu betul2'.Dahiku berkerut. 'Ini dah kali ketiga orang cakap yang Jay suka dekat noona'.Xiaojun tertawa. 'You don't believe us,don't you?'.Aku melepaskan keluhanku. 'Bukan tak percaya.Tapi,Kitorang kawan baik.Noona..'. 'Noona,Xiaojun tengok mata noona pun,Xiaojun dah tahu yang noona sayang Jay hyung.Jaga hyung tau.Dah lama hyung tunggu noona'.Aku terkesima.Tunggu aku?Jadi betul lah aku yang dia tunggu? 'Xiao...'.Xiaojun berlalu pergi sambil memegang sebotol air kosong.

Aku bangun dari lenaku.Pukul 8 pagi.Awal juga.Mungkin sebab,katil Jae ni best kot.Aku tersenyum sendirian dan terus ke bilik mandi.

'Good morning,Kun-ge'.Kun tersenyum. 'Good morning too,didi'.Aku tertawa perlahan. 'Boleh Doyeon tolong?'.Kun mengangguk. 'Pancake?'. 'Dorayaki.Jaemin kata,Doyeon suka dorayaki'.Aku terharu. 'Jaemin call semalam sebab dia tahu Doyeon sarapan dekat sini'.Aku menghidang makanan di meja makan. 'Nak perisa apa?'. 'Nak 2 boleh?'.Kun tertawa. 'Cukup ke 2?'.Dahiku berkerut. 'Kenapa?'. 'Diorang ni pun 4. Mkanlah 3'.Aku mengangguk. 'Doyeon dah lama tak makan Dorayaki.Bolehla 3'. 'Okayyyy'.

Aku menyuap dorayaki coklat kedalam mulutku dengan gembira. 'Happy-nya noona'.Aku memandang kearah Chenle. 'Nak susu?'.Chenle mengangguk. Aku menuangkan secawan susu. 'Nak jugak'.Aku memandang kearah empunya suara. 'Alaa hyungggg'.Aku tertawa. 'Sabar ye Jay'.

[J's] 'So,it's on your birthday,Doyeon?'.Doyeon mengangguk. 'Baju?'.Aku tersenyum. 'Jaemin yang tempah baju kau haritu kan?Masa majlis yang aku kena tembak tu~'.Doyeon mengangguk. 'Haah.Cantik kan?'.Aku mengangguk. 'Disebabkan aku yang hantar kau balik,kita boleh bincang baju dan majlis dengan Jaemin'.Doyeon tersenyum gembira. 'Tak sangka,aku akan kahwin dengan kau'. 'Apa2 jelah,DY'.

[Jaem's] Aku dipeluk erat olehDoyeon yang baru tiba dari rumah Jay. 'Rinduuu kauuu'.Doyeon melepaskan pelukannnya.'Awal balik'.Doyeon tersenyum. 'Kitorang nak bincang majlis dengan kau'.Dahikuberkerut. 'Majlis apa?Funeral siapa?'.Doyeon memukul peha ku perlahan. 'Majliskahwin aku dengan Jay lah'.Aku tersenyum sendirian.Aku dah agak dah,Doyeon punsuka dekat Jay,dari dulu lagi. 'Itulah kau,haritu sampai nangis2 takut.Aku dah kata dah jangan risau.Aku dengan atuk tak adalah jahat sangat nak suruh kau kahwin dengan stranger'.Doyeon tersenyum dan memelukku sekali lagi. 'Aku baring sebelah kau tau'.Aku mengangguk. 'Jay,duduklah sini.Kesian kau'.Jay mengangguk dan duduk di kerusi bilikku.

'Kalau kitorang serahkan majlis dan baju tu pada kau,boleh tak?'.Aku tertawa. 'Bayar lah'.Doyeon dan Jay memandang kearah satu sama lain. 'Kau kan kaya?Nak minta duit orang lagi?'.Aku tertawa lagi. 'Korang dua ni kan.Aku tolong je tau'.Aku bangun dari perbaringanku dan menarik tangan Jay dan Doyeon menuju ke bilik kerja ku.

Aku menyerahkan laptopku kepada Jaehyun. 'Pilih la korang nak wedding korang macamana'.Jaehyun dan Doyeon leka mencari contoh2 majlis perkahwinan.Akhirnya,cita2 budak berdua ni tercapai.

[Flashback]

Aku[Jaemin] terdengar perbualan Jaehyun dan Doyeon yang agak serious.Baru 5 tahun,dah nak kahwin.Pelik2 je budak2 ni. 'Kau dah janji kan nak kahwin dengan aku?'.Jaehyun mengangguk. 'Kenapa kau nak kahwin dengan aku pulak?'.Doyeon mencubit pipi Jaehyun kuat. 'Sakitla,Yeon'.Doyeon tersenyum. 'Sebab,kau comel.Atuk aku pun kata kau comel'.Aku hanya mampu mendengar dari belakang sambil merakam video. 'Sebab tu je?'.Aku tertawa perlahan.Apalah Jaehyun. 'Ish.Yelah,aku bagitahu kau.Sebab,kau dah janji nak jadi kawan aku sampai bila2.Omma aku cerita yang appa aku pernah janji dengan omma macamtu dulu.Aku nak kau setia macam appa aku'.Aku tersenyum dan menghentikan rakaman. 'Eh2,cerita pasal kahwin pulak.Jom balik'.Jaehyun dan Doyeon menggeleng. 'Dah kenapa pulak tak nak balik?Nak sambung cerita pasal kahwin?'kataku sambil ketawa. 'Taklah.Sebab,Jaehyun dah janji nak main dekat sini sampai petang'.Aku memandang kearah Jaehyun,dan dia mengangguk. 'Nasib dekat dalam kawasan rumah je korang ni.Hyung pergi dulu lah'.Mereka mengangguk serentak. 'Bye,Jaeminnnn'.Aku tersenyum sendirian.Kerja rumah pun tak siap,na k sibuk hal kahwin orang.Jaemin2. [End flashback]

'Jaemin, ni cantik tak?'.Jay menunjukkan gambar majlis dari laptop.

Jay menunjukkan gambar majlis dari laptop

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

        Aku mengangguk. 'Cantik weyh.Duit nak bayar ni pun cantik'.Jaehyun tertawa. 'Aku bayar la.Alaaa'.Aku tertawa. 'Aku tahula.Dan,aku dah ada idea untuk baju kahwin.So,don't worry.Semua dah settle.Doyeon,kau serious nak yang ni?'.Doyeon mengangguk. 'Baguslah,korang dua kan suka langit'.Aku mengambil semula laptopku dari pegangan Jaehyun. 'Kau ingat lagi?'.Aku mengangguk. 'Kita kan NCT'.Jaehyun tersenyum. 'Ha?Kau NCT ke,Jaemin?'.Jaehyun memegang tangan Doyeon. 'Jaemin kawan baik Jeno hyung'.Doyeon tertawa. 'Seriouslah?Aku tak tahu pun'. 'Kau mesti tak baca lagi profile kitorang kan?'.Doyeon tersenyum luas. 'Dah jom.Lunch dah siap'.Doyeon dan Jaehyun berdiri. 'Jom,ajak atuk makan'.Aku memegang tangan Doyeon dan menarik Doyeon dan Jaehyun kebilik atuk.

[Atuk's] Aku terdengar ketukan dari pintu bilikku.Jaemin dengan Doyeon je yang selalu ketuk bunyi pelik2. 'Masuk'.Dan ternyata,sangkaan aku benar.Jaemin,Doyeon dan cucu angkat kesayanganku,Jaehyun. 'Atukkk'.Doyeon memelukku erat. 'Rajin melawat atuk ni.Nak apa?'.Doyeon dan Jaemin tertawa. 'Nak kahwin'.Aku tertawa perlahan. 'Nak marah atuk lagi?'.Doyeon menggeleng. 'Jom makan,atuk.Dah lama Hyun tak makan dengan atuk' kata Jae sambil memegang tanganku perlahan. 'Jom'.Mereka bertiga tersenyum dan membantu aku untuk berdiri. 'Here we go,grandpa~'.

Doyeon,Jaemin dan Jaehyun kembali rapat seperti dahulu.Aku tersenyum sendirian. 'Atuk.Tadi kan,Hyun dengan Yeon bincang pasal majlis dengan Jaemin.Nanti,Jaemin siapkan baju2 kita'.Aku tersenyum dan mengangguk.Nampaknya,pilihan aku tepat.Hanya Jaehyun yang mampu menjamin kebahagiaan Doyeon,walau apa pun yang terjadi. 'Atuk,Hyun rindu nak dengar cerita atuk.Atuk ceritalah,macam dulu'.Aku berusaha untuk menahan tangisanku. 'Okay2.Atuk cerita'.Doyeon,Jaemin dan Jaehyun fokus mendengar cerita2ku.

Jaehyun dan Doyeon berlalu pergi ke taman setelah habis makan tengahari,meninggalkan aku dan Jaemin. 'Kenapa diam je ni?Jarang Jaemin diam kalau ada Doyeon'.Secara tiba2,air matanya mengalir. 'Kamu ni'.Aku memeluk jaemin erat. 'Jaemin gembira,sebab Doyeon dah lama tak senyum macamtu.Pilihan atuk tepat'.Aku mengusap belakang badannya perlahan. 'Sudah2,atuk kan ada boleh teman Jaemin,walaupun tak lama'.Air mataku juga tumpah. 'Atuk harap dengan pilihan atuk ni,segala kesalahan atuk terhadap Doyeon dimaafkan'.

[J's] Aku tersenyum gembira.Tapi,aku pelik.Kenapa Jaemin diam tadi?Jarang Jaemin diam kalau berborak dengan atuk. 'Haaa,berangan apa tu?'kata Doyeon sambil tersenyum manis.Hilang segala kerisauan aku. 'Tak adalah.Aku tak macam kau.Asyik berangan je'. 'Kita balik yang kena.Sudahlah.Aku nak naik bilik aku jap,ambil laptop'.Aku mengangguk dan terus mencari atuk dan Jaemin.

'Hyun,jomlah borak'.Aku mengangguk dan duduk di sebelah atuk. 'Jaemin,kau okay tak ni?'.Jaemin tersnyum dan mengangguk. 'Jangan risau,kan aku dah janji nak jaga Doyeon'. 'Bukan sebab tu,Hyun'.Dahiku berkerut. 'Habistu,kenapa atuk?Majlis kahwin mahal ke?'.Atuk tersenyum hiba dan Jaemin menghulurkan envelope kepadaku.Na Jo Yeong?Ni nama atuk.Aku membuka envelope tersebut dan air mataku tumpah.Jaemin menekup wajahnya.Aku memandang kearah atuk yang juga menangis. 'Atuk takut,atuk tak sempat nak tengok kamu berdua dekat majlis cantik tu'.Aku memeluk atuk erat. 'Janganlah,pergi atuk.Nanti,Hyun rindu'kataku sambil menangis teresak-esak. 'Atuk kena rehat.Jay,jom tolong aku angkat atuk'.Aku mengesat air mataku dan menolong Jaemin memapah atuk sambil memegang envelope tersebut. 

~The Empire~Where stories live. Discover now