في قسم الشرطه وخاصه في غرفه الاستجواب
يقف شاب في نهايه العقد التاني من عمره يظهر على عينه الغضب الشديد يبدو وكأنه يريد قتل من أمامه يشرب السيجارة الخاصه به بشراسه وغضب.
الشاب:مش عايزه تعترفِ ليه؟!
المجرمة ببكاء:صدقني يا حضرت الظابط انا مقتلتش اختي.
الشاب بغضب:لآخر مره بسئلك عملتِ كده ليه؟!
المجرمة بغضب وبكاء:بقولك اختي مش هقدر اقتلها في ايه؟!
الشاب بغضب اكبر:امال لما جينا نحقق في الجريمه لقيناكي جنبها وكان في ايدك السكينه الي عليها دم الضحية وظوافرها الي الطب الشرعي اثبت انها قامت وجرحتك في وشك ودراعك والجروح الي ماليه وشك دي ايه هاااا؟!
المجرمة ببكاء وحرقه:صدقني مش انا الي قتلتها انا معرفش حاجه كل الي اعرفه اني كنت راجعه من الكلية و....
صمتت لبرهه لم تستطع إكمال حديثها أو بمعنى أصح لم ترد ذلك.
الشاب بسخريه :اممم وياتري حضرتك بقي كنتِ بتهزري مع قطه في الشارع وعملت فيكِ كده؟!
صمت قليلًا ثم أكمل حديثه بصوت جهوري :مفكراني عيل هصدق الهبل الي بتقوليه يا بت؟!
بكت الفتاه بحرقه وحسره علي ما وصلت له.
الشاب:عسكري فرج.
دخل فرج بعد أن أدى التحيه.
الشاب:تاخد البت دي حبس انفرادي فاهم.
فرج:فاهم يا حضره الضابط.
أخذ فرج الفتاه الباكيه ويذهب الشاب إلى مكتبه بضيق ودخل عليه شاب اخر بنفس الرتبه، جلس علي المكتب المقابل للشاب الاخر.
الضابط الذي دخل المكتب:وصلت لحاجه يا جوان.
جوان:لا يا ريان البت تحسها عايزه تتكلم بس بتفتكر حاجه تخليها تسكت وترجع في كلامها.
ريان:سبهالي جلستين وهخليها تقول كل حاجه.
جوان :لا يا ريان انا عرفت هعمل ايه بقولك.
ريان :امممم.
جوان:جدك عايز يشوفك ما تكلم جواد وخلينا نروحله.
ريان:فعلا جدي وحشني اوي بس مش عارف جواد هيجي معانا ولا لا ثواني اكلمه.
إتصل ريان بتوأمه جواد
جواد بمرح:حضرت الظابط بيكلمني بنفسه لا مش مصدق نفسي.
ريان بابتسامه خفيفه:لا صدق نفسك يا خفيف فاضي رايحين نزور جدك.
جواد باستهزاء :وهتقدر تروح يا ريان.
ريان ببرود:انا رايح اسلم علي جدك وجدتك وعمك ومراته وزمزم وجنه مش رايح اسلم عليهم.
جواد:انا فاضي نتقابل علي الطريق الرئيسي.
ريان:تمام.
أغلق ريان الخط ناظرًا إلى جوان الذي كان ينظر له.
جوان :ها وافق؟
ريان:آه وافق.
جوان:تمام يلا نروح بقي.
ذهب كلا منهم مترجلًا سيارته الفخمة متجهين إلى قصر الالفي.
اما في السجن الانفرادي...
كانت تجلس باكيه علي ما وصلت اليه بسبب تهور وحب شقيقتها الموجه للشخص الخاطئ الذي أودى بإستقرارهن وحياتهن، دلفت ذلك المكان منذ فتره كمتدربه في كليه إعلام والآن أصبحت سجينه به.
............................................................
في قصر الالفي..
كان الجميع يجلس بتحفز وفرحه بسبب قدوم ريان وجواد بفراغ الصبر بعد غياب دام شهر لتصدر أصوات ثلاث سيارات تعبر عن وصول أبناء الالفي
كان الجد والجده يجلسون في وقار منتظرين دخول احفادهم.
دلف الثلاثه القصر واتجهو ناحيه جدهم وجدتهم وسلموا عليه بحراره وحب نابع من القلب وقامو بالسلام علي عمهم وزوجته بحراره وسلموا علي والدهم ووالدتهم ببرود شديد، نزلت زمزم وجنه من غرفهم وإرتمت زمزم في احضان أخويها ودموع الشوق علي وجنتها
جنه بمشاكسه:ما خلاص اجدعان بقي قلبتوها محن كده ليه؟!
زمزم بضحك:ده الي اتفقنا عليه فوق!
جنه ببراءه:لا بس......
جوان بمرح:لاااا اختي بتعلميها الفسق والفجور يا فنانه لا غلط كده.
جنه موجه نظرها لأخيها جوان وببكاء مصطنع :شوفت يا جوني بتعمل ايه في اختك.
جواد:انتو هتحفلوا على اختي ولا ايه يا حبيبي انت وهووهي بيتك بيتك يلا
لينفجر الجميع بالضحك وتتوجه جنه لتسلم علي جواد وريان ليدق قلب جواد بعشقها ولكنه يخاف من تكرير مأساه والده ووالدته لينظر لوالده الذي كان يتكلم مع اخيه وينظر لوالدته ليجدها تنظر أرضًا يتساقط من عيناها الدموع.
شعر بغصه في قلبه وإقترب من والدته مخرجًا من جيبه منديلا لتجفيف دموعها
جواد بهدوء:اتفضلي.
نظرت له والدته بكسره وأخذت من يده المنديل، إبتعد جواد عنها ويذهب ليجلس.استوووووووب......الحلقه خلصت
توقعاتكم
ياتري ايه هي قصه ندي وعاصي
ياتري ليه جواد وريان وزمزم مش راضين اهلهم؟
ياتري المجرمه وهل هيكون ليها دور في الروايه ولا دور عابر؟
ياتري مين المجرمه؟
اتمني لكم قرائه سعيدهبقلم:مريم عماد
عايزه تشجيع كتير وأتمني انها تعجبكم بإذن الله ❤️