Korkunç Ivan

81 10 0
                                    

Korkunç Ivan ve Oğlu İvan, 16 Kasım 1581'i gösteren İlya Repin'in en meşhur tablolarından biridir.

Korkunç İvan oğlunu Öldürüyor.

1885'te tamamlanan tablo, Moskova'da Tretyakov Galerisi'nde sergilenmektedir.

Repin'in anılarında belirttiğine göre, bu resmin ilham kaynağı, II. Aleksandr'ın devrimci Narodnaya Volya  örgütü üyeleri tarafından katli ve bunun ardından örgüt üyelerinin idamından duyduğu huzursuzluktu. "Bu tarihsel trajedinin uyandırdığı, varlığımızın en derinliklerine uzanan acı duygularını bir tabloya yansıtmak doğaldı" diye yazmıştır. "Bu yıl bir dizi korkunç olaya tanık oldu. Tarihten bir çıkış bulmam normaldi. Yeni bir tabloya heyecanla başladım. Tablonun konusu, çağımızdaki zulümdü."

Bu cinayet Repin'i bunun arkasında yatan nedenleri düşünmeye itmiş, sonunda bir gece, Nikolay Rimski-Korsakov'un Antar adlı eserini dinledikten sonra tablonun konusu aklına gelmiştir. Repin, anılarında, konserde bu parçayı dinlerken hissettiği dehşet duygusunu resmine aktarmaya karar verdiğini yazmıştır.

Repin'in belirttiğine göre, tabloya etki etmiş olan bir diğer unsur, 1883 Avrupa gezisinde ziyaret ettiği sergilerde gördüğü çok sayıda boğa güreşi temalı kanlı tablolardı. "Rusya'ya geri dönünce Korkunç İvan ve Oğlu'nun kanlı sahnesini yapmaya giriştim. Ve kanlı resim çok başarılı oldu." diye yazmıştır.

Tabloda gösterilen mekân çar sarayındaki bir odadır. Oda zengince döşenmiş ve süslenmiştir. Yerlerde ince dokunmuş halılar, geri planda bir soba ve süs vazoları görünmektedir. Repin'in sunduğu sahne, Çar İvan'ın oğlunun kafasına demir bir asa ile şakağına vurmasından sonrasıdır. Resmin odak noktası olan çar ve oğlu sabah güneşi ile aydınlanmıştır. Çar halının üzerine diz çökmüş, ölmekte olan oğluna sarılmış, onun kanlı kafasını eliyle tutmaktadır. Çarın ifadesinde korkunç bir çaresizlik ve pişmanlık vardır. Oğlunun yüzünde ölüme teslim olmuş bir sakinlik görünmektedir, yanağında bir gözyaşı vardır. Ön planda, düşürülmüş asa, daha geride, devrilmiş bir koltuk görünmektedir. Resimde kırmızı renkler hakimdir, oğul çarın gömleğindeki pembeden, halıdaki çeşitli kırmızı tonlarına ve geri plandaki bordolara kadar.

Hikayesi;

Neden öldürdüğü net bir şekilde bilinmese de oğlunun eşini dövmesi ile oğlu arasında tartışma çıktığı söyleniyor. Eşinin şiddet üzerine düşük yapmış ve oğlu da bu sebeple babasıyla kavga etmiş, korkunç Ivan ise günler süren tartışmaların sonuncusunda elindeki asa ile oğlunun şakak kemiğine vurmuş.  Ivan ağlayarak kucaklamış onu ve yüzünü öpüp 'kahrolayım, oğlumu öldürdüm! oğlumu öldürdüm' diye ağlamaya başlamış. Oğul Ivan bi ara kendine gelip şöyle demiş: 'sadık bir oğul ve sade bir kul olarak ölüyorum'. ardından bu korkunç herif bir mucize beklese de bir ömür yasını tutacağı olay gerçekleşmiş ve oğlu birkaç gün içinde ölmüş.

Bu olaya şahit ise odada bulunan başbakan imiş.

Olay 1581'de yaşanıyor ve veliaht çar 19 kasım günü ölüyor.

Sanat 101Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin