"Han,Farah! I dah siapkan sarapan ni. Mehlah makan sekali. Btw baru bangun ke tu? Penat sangat ke smlm? Hahhhah."
Kitorang seretak terkedu dengan pertanyaan Mika kepada kami.
"Owh mestilah penat kan baru pulang dari UK ann, ko ni pum Mika punya soalan."
"Ehh bukan penat tu alaa semalam bunyi riuh sangat tauu.. urmm biy i pun nak jugak." Lalu Mika memandang Farah dan mengenyit matanya.
Hahahha ikut turn ok mika? Farah memain angin si Mika lalu memandang Hania yang menahan marah kepada dorang.
Ehh stupido lah kau ni Mika. Bae pun sama ishhh! Hania mengentak kedua belah kaki. Lalu menyuarkan roti berinti jem strawberry ke mulutnya.
"Hahahaha lek meh.. i gurau saja laaa. Btw korang nk kuar kan, ambil saja anak kunci kereta Almera dekat rak putih berbunga sana. Kereta BMW yang Farah punya still dekat bengkel."
"Hah nk keluar beli barang pastu nak cari makanan sedap2 dekat KL ni lama ann tak balik. Rindu masakan KL." kata Farah.
Hania just makan jer kerjanya. Haih nasib tak gemok. Kalau gemok i dh pergi cari janda dekat Janda Baik, Pahang sana..huhuhu kata ku dalam hati.
........
Hah sampai pun dekat jalan chow-kit, Haih ramai pulak orang hari minggu ni. Pasti dorang pun turut sama ingin meluahkan masa bersama orang yang tercinta. Urmm sebab itu susah nak cari parking kosong. Nasib baik ada sorang pakcik naik kereta Myvi kuning nak keluar dah. Tu namanya rezeki tak salah alamat. Huhu. Degus farah dalam hati.
"Hah syg, kita dah sampai ni dekat jalan chow-kit tapi jauh sikit dengan kedai cendol durian yang viral itu. Takpe kan syg?" Aku memuncungkan mulotku agar Hania sikit cair dengan aku.
Takpe Bae. Syg tak kesah pum, asalkan dapat makan cendol durian yang viral tu pun dah bersyukur." Kata hania sambil membetulkan rambutnya serta mengenakan topi Blackpink diatas kepalanya.
"Hah jom syg, kita kena lalu dekat lorong tepi ni sebab kedai dia dekat sebelah sana."
............
Dalam kedai
"Ye boleh saya ambil order? Tanya pengambil order.
"Sayang nak apa?" Tanya Farah dekat Hania.
"Urmm sayang nak cendol durian extra durian satu. Pastu roti tempayan chesse satu. Tu jer Bae" sambil tunjuk menu di atas meja.
Owhh ok sayang.
"Dik kasi cendol durian extra durian 2, pastu roti tempayan chesse pun dua tau."
Okey tu jer kan.
"Hah dik"
...............
1 jam kemudian
Sebaik sahaja melangkah keluar dari kedai itu, dalam 300 meter ke tempat parking kereta. Mereka ternampak satu bakul berbunga-bunga di tepi bahagian kanan lorong. Bakul itu bergerak-gerak. Hania dan Farah pantas pergi dekat bakul itu sambil berkata
"Hei bae, tengok tu ada bakul corak flora dekat sana, bergerak-gerak pulak itu.. mesti isi dalam tu anak kucing. Kesiannya bae. Jomlah pergi dekat sana bae". Hania terus menarik tangan Farah.
astaghfirullah al azim!!!
Terkejut bukan kepalang aku apabila tiba-tiba sahaja ada suara bayi dari arah bakul tersebut. Terus aku menoleh kedalam bakul. Rupanya ada seorang bayi memakai baju tidur bewarna pink. Confirm ni bayi perempuan.
"kenapa ada baby dalam bakul ni? Siapa yang tergamak buang baby dekat sini?" Hania terus mengangkat bayi setelah saja melihat isi dalam bakul.
"Ya Allah siapa pulak yang buang dekat sini syg? Tak sayang ke? Mehlah syg kita bawa baby ni masuk dalam kereta, kesian dia kepanasan. Nanti kita check dalam beg kecil ni, maybe isinya botol susu, susu serta baju kot." Farah cuba menenangkan Hania.
Urmm siapalah mak ayah budak ni? Sanggup diorang bae buang anak mcm tu jer? Diorang ni takde hati perut ke bae? Diorang juga takde tempat lain ke nk letak? Letaklah dekat masjid. Ni tepi lorong dahlah banyak anjing liar pastu tikus. Ni nak cakap bodo ni! Try bae check beg kecik tu, takut ada benda penting."Panjang lebar Hania bercakap tentang baby ini.
"Tulah sayang, sampai hati dorang." Aku menyelongkar beg kartun doreamon, terdapat banyak baju, kain lamping serta susu. Terdapat juga Sampul surat berwarna maroon. Aku cuba membuka dan membaca isinya.
Aslm. Saya harap awak dapat jaga anak saya dengan baik, saya tahu saya tak dpt jadi ibu baik utk anak saya. Saya terpaksa buat mcm tu, kalau baby tu stay dengan saya mesti dia meninggal sebab sekarang saya kena buru dekat ahlong. Buatlah anak ini macam anak awak. Dan,
Wahai anakku, ibu mintak maaf sebab tak dapat jaga anak ibu dengan baik."Syg mak bby ni terpaksa buat macam tu. Takpelah kita balik umah dlu, bincang dengan mika jgk. Okey?"
"Baiklah bae". Hania mencium baby itu banyak kali sampaikan mengalir air mata melihat keadaan bayi tersebut. Hania memang pantang kalau bab baby. Hatinya mudah runtuh.
Btw kalau author salah tempat ke or apa2 mintak maaf ye. Dh lupa part lps🤣
YOU ARE READING
STAY 2!
RandomSecebis kenangan, sebuah kesetiaan untuk sesuatu bernama....CINTA💕 Bae just nak sayang jer! - Farah Khan Cinta perlu pergorbanan, pergorbanan memerlukan keredhaan- Hania Kevin Aku akan membuat semua menderita! Ingat tu.-Someone