-مشيت الدكتورة والكل ساكت مش بيتكلم لغاية ..
(صفية):يعنى ايه الكلام دا يعنى ايه حامل مين دى اللى حامل تميمة لا لا لالا وتصرخ مش هيحصل تانى ابدا .
(مريم):بس ياصفيه مش كدة .
(صفيه):مش كدة ايه ها هيكون فيه صفيه تانى وتميمة تانى حكايتى هتتكرر تانى لا مش هيحصل
الحمل دا لازم ينزل .
(كمال):كان فرحان وأنه هيجى وريث للعيلة بس لما سمع صفيه زعق وقالها انتى تخرصى خالص مسمعش صوتك حمل ايه اللى هينزل انتى اتجننتى
الحمل هيكمل وبعد كدة تخدى بنتك وتغورى من هنا سمعه ولا لا .
(مروان):ايه يابابا الكلام دا بس ياصفيه مش كدة وبعدين يابابا مش وقته الكلام دا لما تميمة تقوم بالسلامة نبقى نشوف .
(كمال):نشوف ايه هى هتغور هى وبنتها بعد الولادة ودا اخر كلام واللى يتكلم تانى يمشى معاهم .
(معتصم):وانا خلاص مليش كلمة مش هى دى مراتى واللى جاى دا ابنى ولا ايه.
(كمال):يعنى هتعصينى يامعتصم .
(معتصم ):لا ياجدى بس المكان اللى هكون فيه هيكون فيه مراتى وابنى ومش هتنازل عنهم ولا هسيب تميمة كفاية كدة ظلم ليها وحضرتك حر فى قراراتك .
-لينظر له كمال بذهول مما سمعه هل هذا معتصم من قام بتربيته ليصبح من بعده لا لن يحدث .
-وفى وسط الخناق تأتى تميمة من الغرفة فيشاهدها الكل فيسكتون بتتكلم وتقول ......
(تميمة): سكتم ليه كملوا
(صفيه):تجرى عليها وتأخذها فى حضنها انتى اتكلمتى ياتميمة صح يا مريم هى اتكلمت صح يا سارة انتى سمعاها مش كدة .
(معتصم ):حبيبتى انتى فوقتى .
-لتنفض أيديهم وتنزل على السلم .
(معتصم):تميمة انتى رايحه فين.
(تميمة):لتقف وترد رايحة اوضتى .
(معتصم):تميمة أوضك من هنا ...
(تميمة):سلامته نظرك يامعتصم بيه اوضتى تحت اوضة الخدم اللى انا اتربيت فيها واه بس علشان مخك انت وكمال بيه ميروحش بعيد انا هكمل الحمل ومش هنزله ذى ست صفيه ما بتقول لا هكمله علشان لما أولد هدهولك علشان امشى من السجن اللى انا عايش فيه.
(معتصم):يعنى ايه اوضة اللى عايزة تعيش فيها دى وتمشى تروحى فين ها انتى اتجننتى .
(سارة):تميمة ياحبيبتى تعالى روحى أوضك انتى لسه تعبانة .
(كمال):عارفه ياتميمة انتى الوحيدة اللى قلتى الكلام صح .
(تميمة):لا متخفش ياكمال بيه دا انا اعجبك دا انا حافظة الكلام دا من يوم مادبحتونى انت وحفيدك ولا يمكن انسى الكلام ابدا بس فيه معلومة صغيرة انا هتنازل عن ابنى بس مقابل ما تخلى معتصم يطلقنى وهمشى بس لوحدى من غير حد حتى لو كان ست صفيه همشى لوحدى .
(صفيه):مش عايزانى ياتميمة .
- لتنظر إليها تميمة وترى الدموع فى عينيها ولكن لا لن يصعب عليها أحد سوف تكمل للاخر ....
(تميمة ):حتى انتى ياست صفيه
-لتقع صفية على الارض عندما تسمع تميمة ولا تستطيع أن تتنفس ....
(سارة):بس ياتميمة حرام عليكى انتى بتعملى فيها كدة ليه دا هى استحملت كتير علشانك كفاية يابنتى كدة متبقيش قاسيه.
(معتصم):بس كدة ياتميمة وياله على اوضتك كفاية كدة جنان ويمسك ايديها
(تميمة):اوعى كدة عارف لو لمستنى تانى انا هنزل الحمل دا وانت ملكش دعوة بيا خالص انت عليك بس تاخد ابنك وبس ودا تمن خلاصى منك ومن العيلة دى فاهم ولا
(معتصم):لدرجه دى عايزة تسيبى ابنك وتتنازلى عنه ......
(تميمة):لتنظر له تميمة بقوة فى عينيه ايوة عايزة اتخلص منه عارف ليه علشان كل ما اشوفه هفتكر يوم ما اغتصبنى وافتكرتنى زانية وتنفض أيديهم وتركهم وتمشى إلى غرفتها .
(معتصم):لينظر فى أثرها من تلك التى كانت تتحدث هل هى تميمة التى قام بتربيتها على يديه ام تميمة التى قتلها فى زواجه ليصعد إلى غرفته ويغلق عليه الباب .
(صفيه):عليه العوض البنت اللى استحملت كل حاجة علشانها راحت وأخذت تتحسبن فيهم جراء ما فعلوه فيها وفى بنتها وذهبت إلى الغرفة التى بها تميمة .
(كمال):لاول مرة يحس بنغصة فى قلبه نعم أراد كل ذلك ولكن عندما حدث لم يشعر باللذة ولكن بالشفقه ولاول مرة ولكن لا لن يحدث سوف يكمل ما بدأه.
(مريم):حرام كدة حرام عليك يابابا هو يوسف اللى غلط زمان بس هم اللى بيتحسبم .
(كمال):ليقوم بصفعها انا معرفتش اربى
(مريم):خليكم كدة وانت يايوسف خليك كدة لغاية ما يجئ اليوم اللى هتندم فيه كلكم هتندموا وسابتهم ومشيت .
-مرواناخد سارة ودخل غرفتهم ..
(سارة):تبكى ليه بيحصل كدة دا تميمة كانت روحها فى معتصم ومعتصم روحه فيها ليه بيحصلهم كدة انا قلبى واجعنى عليهم ولا صفية دى هتموت من الزعل عليها وهى جايبة كل الذنب عليها .
(مروان):بس ياسارة يمكن الولد اللى يجئ يقرب الكل محدش عارف اللى هيحصل .
(سارة):يارب يا مروان يارب .
(يوسف):بابا عايز حاجة انا رايح الشغل
(كمال):وانت مالكش رأي يابنى انا عايز اعرف انت كدة اذاى .
(يوسف):بضحكه مستفزه هههههههه انتى جاى تسألنى رأى دلوقتى.
(كمال):لينظر له ايوة يابنى .
(يوسف):حاضر هقولك انا ماليش بنات وانتم حريين مع بعض ويتركه ويخرج .
-تجلس تميمة على السرير بتاعها وتشاهد صفيه ولكن لا لن تضعف الان لقد جاء وقت انتقامها من الكل وتضع يدها على بطنها وتقول فى سرها انت عارف ان الكلام اللى قولت من وراء قلبى بس وحياتك لادفعهم الثمن كلهم واولهم ابوك .
**************
-خلص يا مصطفى بسرعة لازم كل حاجة تكون جاهزة علشان تميمة لما تولد أخدها هى وابنهاو صفية واسافر بيهم انا مش قادر اكتر من كدة.
-حاضر أهدى انت بس وكله هيكون ذى ماأنت عايز
-ربنا يسهل شكرا يا مصطفى على اللى بتعمله معايا
-مفيش بنا حاجةاهم حاجة تكون مبسوط كفاية كدة .-مين الاثنين اللى بيتكلموا ؟
-تميمة ناوية على ايه؟
-معتصم هيعمل ايه مع تميمة؟
أنت تقرأ
وجع تميمة
Poetryيعتبر الخذلان هو واحد من أقسى التجارب التي قد تنقل الناس ، خاصة إذا كانوا من أقرب الناس إلى القلب ، وكانوا في قمة صدقهم ، وكسر القلب هو أصعب أنواع الألم النفسي ، والتي قد تسبب وجع القلب ،