-فى الفيلا، عاد مروان وسارة وادم ومريم ولكن معهم فرد جديد هى زوجة ادم (چيرمين) طبيبة مثله ،طيبة القلب حنونة ،و معهما أبنائهما (چينا) عمرها ثلاث سنوات ،ليرحب بهم كمال .
(كمال):اهلا اهلا بالناس الغايبة اللى مشيوا و سابونى،ليركض إليه مروان ومريم:انت اللى وحشتنا يابابا،وينظر يرى آدم ومعه زوجته وطفلة جميلة ليقول لادم .....
(كمال):ايه ياأدم مش عايز تسلم عليا لينظر له آدم بتردد ...
(آدم):لا ياجدو ازاى ليذهب إليه ولكن يمسك بيده زوجته وابنته وكأنه مستعد لدخول الحرب بسببهم .
لينظر له كمال بحزن وهو يعرف ما بداخله انه يخاف منه على زوجته وابنته ليذهب آدم إلى جده ليحضنه ليقول له جده بصوت لا يسمعه غيره كمال:متخافش مش هعملهم حاجة انا اتغيرت و ندمت بس متبعدهمش عنى،لينظر له آدم بتردد ولكن يرد على جده
(آدم):هجرب و خلى بالك أنا مش معتصم علشان أضحى بمراتى و بنتى حضرتك لو مش عاوزنا ممكن نقعد فى اى فندق .
-ليسمعه كلا من يوسف ومعتصم وهم ينزلون على السلم ليشعر كلا منهما بالخزى مما فعلوه كلا مع زوجاتهم عندما لم يدافعوا عنهم و بلعوا الغصة ليسمعوا كمال....
(كمال):ادينى فرصة وشوف مش هتعرفنى عليهم بقى .
-لينظر يوسف إلى معتصم باندهاش من كلام أبيه ومن كلام ابن أخيه الأصغر الذى دافع عن أسرته .(آدم):تعالى يا جيرمين اتعرفى على جدى ويقوم بتعريفهم عليها لينظر معتصم إلى ابنة اخيه و تنهمر دموعه ليأتى إليه أبيه ويقوم باحتضانه ليقول لأبيه.
(معتصم):عيالى يابابا أنا مشفتهم حتى لو شفتهم فى الشارع مش هعرفهم شفت تميمة قست عليا ازاى كانوا هيبقوا اكبر من جينا ليأتى إليه آدم.
(آدم): ايه ياعم هو انا مش واحشك هو أنا كنت بايت فى حضنك .
(معتصم): أيوة مش عاوز اسلم الا على السكر دى ليمسك جينا ويقوم باحضتانها ويقوم بشم رائحتها ويقول فى نفسه لما انتى كده امال هما ايه؟؟!!!
اه ياتميمة من عقابك واللى عملتيه فيا .
-ليجلسوا وأخذوا يتحدثون عن أحوالهم ، لتتحدث جيرمين بعفوية
(چيرمين):بص بقى ياكمال لينظروا لها مستغربين من كلامها والأغرب أن كمال بيضحك ويرد عليها
وكأنه مفيش حاجة ....
(جيرمين): أنا طول عمرى عايشة فى انجلترا رغم ان بابا وماما من هنا بس عمرى ماجيت فقررت انى اتفسح هنا ومحدش هيعرف يعمل دا غيرك بما انك البيج بوص بتاع الليلة دى قولت ايه؟؟وراحت عنده ولفت درعها على كتفه.
(كمال): ظل يضحك و نظر إليها قائلا: بس كده چيرمين هانم تأمر واحنا ننفذ .
-جلس كل من فى القصر في هالة ذهول مما يجري أمامهم. ظلت چيرمين تنظر إليهم بإستغراب شديد متسائلة
(چيرمين): هو فيه ايه؟؟!! مالهم؟؟!!
(كمال): اصل لو حد عمل كده غيرك هما عارفين كان حصلهم ايه.
(چيرمين):وانت عملت كده ليه ومعملتش ذى ما انت متعود ؟؟!!
(كمال):قربى كدة شوية، متحدثاً معها دون أن يستمع إليهم أحد قائلا: بصى بقى عارفة كل واحد فى دول أنا جرحته، ولما راجعت نفسى قررت أن لازم أصلح اللى عملته و اعالج جرح كل واحد،بس لو عملت كدة لوحدى محدش فيهم هيصدقنى بس لو انتى معايا هيصدقوا وكمان ممكن انك تقربى ما بينا ها قولتى ايه؟
(چيرمين):أنا سمعت عنك كتير وعارفة عن جبروتك،بس ماكنتش عارفة انك بتحبهم قوى كده وعلشان كده أنا معاك فى اي حاجة.
-كان الجميع مندهشا ولا يعلموا عن ماذا يتحدثون.
(يوسف):ولا ياأدم هى مراتك عملت فى بابا ايه؟
(آدم):انا عارف بس اللى غايظنى أنه مكلبش فيها كده ليه وكأنه لقى لقيه والأدهى هى كمان بس لما تيجى الهانم لاوريها.
-ينظر له معتصم باحتقار قائلا:انت يازفت بتغير من جدك؟!!
(آدم):ليه ياخويا هى لو كانت تميمة مكانها مش كنت عملت كده؟
-لينظر له معتصم ودموعه فى عينيه قائلا:بس ترجع وتعمل اللى هى عايزاه.
(آدم)أنا اسف يامعتصم والله هترجع متعملش فى نفسك كده. لينهض معتصم ويمسح دموعه
أنت تقرأ
وجع تميمة
Poetryيعتبر الخذلان هو واحد من أقسى التجارب التي قد تنقل الناس ، خاصة إذا كانوا من أقرب الناس إلى القلب ، وكانوا في قمة صدقهم ، وكسر القلب هو أصعب أنواع الألم النفسي ، والتي قد تسبب وجع القلب ،