-بعد مرور ثلاث اشهر منذ ذلك الليلة ومازالت تميمة فى غرفتها القديمة ترفض الرجوع إلى غرفة
معتصم كما ترفض الكلام معهم وكذلك صفية مازالت تحاول التحدث معها ولكنها ترفض ومعتصم يحاول معها وهى تأبى وكمال فرحان لحمل تميمة ويحلم باليوم الذى سوف يتخلص فيه منها هى وأمها ومازال يوسف على مبالاته وكذلك مريم وسارة ومروان وادم يحاولون مع تميمة ولكنها ترفض وبشدة وفى يوم أحضرت صفية الأكل:
(صفية):ياله ياتميمة انا حضرتلك الأكل قومى كلى
(تميمة):شكرا ياست صفية .
(صفية):برضوا كدة ياتميمة مش راضية تسمحينى يا بنتى حرام عليكى عمرك ما كنتى قاسية كدة.
(تميمة):اسامحك ليه على انك سلمتينى ليهم بايدك.
(صفية): انا ياتميمة. انا عارفة انك كنتى بتحبى معتصم واذاى تعبتى بعد جوازه من لينا وقولت هو اللى هيكون معاكى ضد جدك وابوكى ويكون سندك .
(تميمة):اهو قولتى كنت قبل مايروح يتجوز اختى ويعاملنى المعاملة دى استريحتى دلوقت بصى انا مش قادرة اتكلم ولا عايزه أعاتب لانى لو عتبت معنى كدة انى ممكن اسامحكم وانا مش هسامحكم على اللى عملته فيا و دلوقتى عايزة حاجة واحدة تسبونى فى حالى وبس .-كل هذا على مرمى وسمع معتصم ليغمض عيناه ويضرب بيده على الحائط بجواره ويعاتب نفسه هو اللى وصلها لكده وهو برضوا اللى لازم يرجعها ليه أما صفية فكانت تبكى لمعاملة تميمة لها .
(معتصم):ها كلتى ياتميمة .
(تميمة):لا رد ..........
(صفية):جاى ليه يامعتصم وهى بتمسح دموعها .
(معتصم):جاى اخد تميمة علشان نروح للدكتورة اطمن عليها.
(تميمة):تضحك باستهزاء عليا و لاعلى البيبى متخفش البيبى كويس .
(معتصم):انا ياتميمة خايف على البيبى وانتى لا .
لا ياتميمة انتى الاول وبعد كدة البيبى ياله البسى ومش عايز نقاش .
(تميمة):نقاش على ايه ياله روح وانا هلبس واحصلك .
(معتصم):هو متغاظ منها طيب ياله وتركهم .-راحوا عند الدكتورة وكشفت على تميمة بعد غضب معتصم لرفض تميمة دخوله معها اثناء الكشف ليدخل بعدها معتصم .
(الدكتورة):تميمة كويسة جدا و البيبى كويس.
(معتصم): تمام .
(تميمة):بصت وضحكت بأستهزاء وسكتت .
-ليغضب معتصم منها ويشكر الدكتورة ويمسك بيد تميمة ويخرج ويركب عربيته وينطلق بها .
(معتصم):وبعدين ياتميمة مش هتبطلى البرود دا
(تميمة):لا رد............
(معتصم):طيب مش عاوزة تعرفى انا عملت كدة ليه .
(تميمة):لا
(معتصم):ينظر لها بذهول لا ليه بطلى البرود اللى فيكى ولازم تسمعينى .
(تميمة):لا ليه علشان انت فقد انى اسمعك و تسمعنى لأنك مهما عرفت كان المفروض انك عارفنى بس لا اذاى معتصم عرف وحكم ونفذ من غير ما يدينى فرصة ادافع عن نفسى انت عايز ايه دلوقت يا معتصم علشان نخلص من الليلة دى .
(معتصم):ليلة ماشى ياتميمة انا عايز افهمك وننسى اللى فات ونبدأ من جديد انا وانتى وابنى ولو عايزة نمشى من الفيلا نمشى .
(تميمة):هههههههههه حاضر يا استاذ معتصم هدوس على الزرار اللى بينسى وانسى علشان حضرتك عايز كدة.
(معتصم):ليخبط عل دريكسون العربية بعنف ويصرخ بصوت عالى تميمة .
-بصت له تميمة بنظرة باردة خاوية ليست بها اى حياة .
(تميمة):وأن قلت لا يامعتصم أنا مش عايزة أعيش معاك عارف ليه لانى كل ما ابص فى عيون ابنى هفتكرك وانت اذاى اغتصبتنى واذى ذلتنى مش هنسى يا معتصم وكفاية كدة أنا عايزة اروح .-لينظر لها معتصم ويقول فى نفسه ما الذى فعلته بها إلى ماذا حولتها ليشغل العربية ويذهب إلى الفيلا.
-ليدخلوا الفيلا بوجه عابس ليقابلهم كمال
(كمال):معتصم انت عامل كدة ليه فى حاجة حصلت رد يابنى .
(معتصم ):لا ياجدى الدكتورة بتقول انها كويسة .
(كمال):طيب دى حاجة كويسة هيكون عندى اللى يكمل من بعدى امال انتى زعلان ليه عملتلك ايه بنت صفية .
(معتصم):بس ياجدى هى معملتش حاجة .
(تميمة):بتضحك باستهزاء وتتركهم وتمشى إلى غرفتها
-ومعتصم يهز رأسه بيأس ويذهب لغرفته .
-ليقول كمال انا لازم اتخلص منك انتى وامك فى اسرع وقت وتميمة رايحة لغرفتها سمعت ....(سارة):كفاية كدة ياصفية لازم تقولى لتميمة على كل حاجة انتى تعبانة وهى تايهة مش عارفة تعمل ايه و بتعاقب الكل.
(صفية):لا يا سارة مش هيحصل لو عرفت هتتعب اكتر انتى مش عارفة هى كان عندها امل ان ابوها فى يوم هيحبها بس لو عرفت دلوقتى هتعرف قد انها جات من جوازة اسبوع ياسارة اسبوع ابوها مقعدش غير اسبوع وبعد كدة ندم و ذلنى وجدها قعدنى هنا علشان يزلنى .
(سارة):وبعدين ياصفية هتفضلى لغاية امتى تعاتبي نفسك على حاجة ماكنتش بايدك .
(صفية):لا ليا لما حبيته ووثقت فيه وكان المفروض لما اشوف بنتى رايحة فى نفس الاتجاه كنت امنعها كلهم زى بعض .
(سارة):برضوا كدة ياصفية ابنى زييهم انا معرفش معتصم ليه عمل كدة بس مش زيهم معتصم عنده استعداد أنه يقف قدام جده علشانها.
(صفية):بعد ايه ما خلاص تميمة وبتعاقب الكل حتى انا .
(سارة):وبعدين ياصفية
(صفية):مفيش انا بعد تولد هخدها وامش ومش هسيب ابنها لحد ونهرب.
(سارة):تهربى فين انتى عارفة حتى لو هربتى كمال بيه مش هيعرف يجيبك لا ياصفية مش هيحصل وبعد كدة عايزه تحرمينى من حفيدى.
(صفية):سارة لو بتحبينى ساعدينى ....
-لكانت تميمة تسمع لهم ولكن عندما أحسوا بها سكتوا وبصوا على بعض وعليها وبصوت مهزوز
(صفية):انتى جيتى ياتميمة امتى.....
(تميمة):نظرت لهم ولم تجب وذهبت على سريرها ونامت.
(صفية):تميمة انتى جيتى امتى
(تميمة):لا رد.......
(صفية):ردى عليا متسبنيش كدة
(سارة):بس ياصفية مش كدة تميمة جيتى امتى والدكتورة قالت ايه.
(تميمة):بصت على امها بنظرة استهزاء وقالت أنا لسة جاية.
(سارة): طيب ياحبيبتى الدكتورة قالت ايه .
(تميمة):قالت كويسة والبيبى كويس تمام كدة .
(سارة): فرحت سارة وقالت تمام ياحبيبتى .- صفية صعبت عليها نفسها لان تميمة مردتش عليها ورضيت تكلم سارة وبتكلم نفسها لسه ياتميمة المشوار طويل .
-اما تميمة فى نفسهاكل يوم بتأكد أنها لازم انفذ اللى هعمله وهتعاقب الكل حتى امها لأن الكل خذلوها .وقالت لوسمحتم أنا عايزة أنام .-بعد مرور ٧ اشهر على حمل تميمة .
-صفية تصرخ بأعلى صوتها تميممممممممة
-الكل خرج على صوتها .......لماذا تصرخ صفية ؟
ماذا حدث ؟
أنت تقرأ
وجع تميمة
Poetryيعتبر الخذلان هو واحد من أقسى التجارب التي قد تنقل الناس ، خاصة إذا كانوا من أقرب الناس إلى القلب ، وكانوا في قمة صدقهم ، وكسر القلب هو أصعب أنواع الألم النفسي ، والتي قد تسبب وجع القلب ،