البارت (26)

2.8K 71 6
                                    

-لينظروا الى الباب ليجدوا حسن
-ليقول آدم اذاى احنا مفكرناش فى عمو حسن .
(يوسف):بلهفة.حسن صفية عندك .
(حسن):طيب سلم عليا الاول وقول حمدالله على سلامتك.
(يوسف):متلعبش باعصابى قولى صفية عندك .
(حسن):أيوه يايوسف .
(يوسف):الحمد الله .حسن صفية كويسة .
(حسن): أيوه كويسة .
(يوسف):ليصرخ بغضب ،طول ماهى كويسة ماتصلتش تقولى صفية عندك ليه ؛هى دى الأصول يا حسن؛ويتنهد ويقول طيب ياله علشان نروح نجيبها .
(حسن):كل دى اسئله .طيب استنى لغاية ما اخد نفسى وبعد كده نروح .
(يوسف):لانقعد ولا نستنى أنا هروح اجيب مراتى ونتحاسب بعدين .

-ويتركه ويمشى ولكنه يسمع صوت حسن ...
(حسن):مسألتش نفسك صفية سابت البيت ليه .لينتظر الرد ليقول له .
-طيب اجاوب أنا . لو كانت حست بالأمان مكنتش سابت بيتك .

-ليتوقف يوسف عن الحركة وتشهق تميمة و يصرخ كمال فى حسن ....
(كمال):حسن انت بيقول ايه ؟
(حسن):بقول الصح .يوم ما جيتوا خدوا صفية حلفت ياكمال بيه انت ويوسف انكم تخلوا بالكم منها . بس اللى حصل أن صفية كانت بين الحيا والموت ومحدش بلغنى ؛ و دلوقت لما خافت ما لقيتش غير بيتى تحتمى فيه .يبقى تسمى دا ايه ياكمال بيه هى دى الأمانة .

-ليصرخ يوسف فى حسن .

(يوسف):متتكلمش كده .صفية من يوم ما رجعت والكل بيتعامل معاها باحترام ومحدش يقدر يمسها وان كنت بتتكلم على الحادثة صفية هى اللى موثقتش فى حد وأحنا كلنا كنا حواليها.أما المره دى محدش عملها حاجة ولا فاهمين حاجة وكنت سايبهاكويسه.غير كده المفروض أن لما يحصل معاها حاجة أول واحد تفكر فيه هو أنا مش انت .غير أن بنتها تعبانة والمفروض تفضل جامبها مهما حصل مش تمشى وتسيب مهمتها كأم مش تسيب البيت ذى المراهقين.

(حسن):عارف يايوسف لولا تعب تميمة وينظر حسن الى تميمة على عينى تعبك يابنتى ولو اقدر اعمل حاجة ،كل اللى اقدر اعمله أنا وخالد هنعمل التحاليل ونشوف واتمنى من ربنا حد يطلع متوافق معاكى .
-وينظر الى يوسف صفية مشيت خايفة منك يايوسف ومن خوفها كانت هتعمل حاجة كان بسببها كنت هتصل بيك واقولك تعالى احضر دفنتها .

-لتشهق تميمة وسارة ومريم ويوسف يقف و لايتحرك ولايرد بسبب ماسمعه وفى نفسه (ممكن ماأشوفش صفية تانى ممكن تضيع منى )ويسمع كمال الكلام لينظر سريعا الى ابنه ويقلق عليه لعدم وجود رد فعل منه.

(كمال):معتصم هات عمك وقعده هنا .
-ليقوم معتصم بإحضار عمه ويطلب كمال من حسن أن يذهب معه إلى المكتب ليرفض حسن ...

وجع تميمةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن