"ALONG..macam mana dengan keadaan budak itu?Ada apa-apa in progress ke.Baba dan bonda nak jumpa keluarga mereka.Kita hutang nyawa pada mereka."Dato' Seri Syed Usmani duduk di sisi Hakeemy yang mengelamun.
"Saya dah jumpa keluarga Alvin. Mereka baik baba, along rasa bersalah atas apa yang terjadi.If I knew something like this was going to happen, I would have avoided it."Hakeemy mengeluh dia mula teringat gadis yang menamparnya di hospital tempoh hari,makin buat dia rasa bersalah.
"Setiap apa yang berlaku pasti ada hikmah.Allah takkan turunkan ujian tanpa bersebab.Cuma kita kena bersabar dan percaya pasti ada jalan penyelesaiannya."Dato' Seri Syed Usmani menepuk bahu Hakeemy memberi semangat.Hakeemy tersenyum dia masih terfikir gadis itu.
VIVIANNA duduk di sisi Alvin.Stella dan Marsha datang melawat mereka simpati dengan apa yang terjadi.Stella mengusap bahu Vivianna.
"I still tak percaya dengan apa terjadi dekat Alvin.You kena kuat Vivi,papa you ada call I suruh you jangan lupa makan."Stella dan Marsha pandang sesama sendiri sejak kejadian tempoh hari Vivianna berubah dan tak ceria.Kelas pun datang tak datang.
"Apa-apa terjadi you bukan seorang Vivi..Kami masih ada untuk you ingat itu.I hope Alvin boleh survive,you pun tahu dia bukan jenis cepat mengalah,"Marsha memberi kata-kata semangat.
Diam seribu bahasa.Vivianna memandang sahabatnya lalu dia terus peluk.Melepaskan rasa hati yang terbuku kesedihan yang membuatkan dirinya terseksa.
"I takut..beb.. Takut dia tinggalkan I.Benda yang I paling takut."Vivianna teresak menangis hidupnya tak seindah dulu.Terasa beban yang ada susah untuk dia pikul.
"You kena ingat you are not alone.We are BBF,jangan putus asa Alvin masih kuat lagi.Dia tengah fight lawan.So you as girlfriend dia jangan cepat down."Stella memeluk Vivianna Marsha juga rasa sedih dia turut ikut peluk.
Setelah hampir sejam Marsha dan Stella melawat akhirnya mereka pulang.Hatinya rasa tenang sikit mendengar kata-kata dari mereka.Dia harus berpikiran positif agar perkara baik akan berlaku.
"Alvin...you kena berjuang ok.I tunggu you.I really miss you."
Vivianna mengusap anak rambut Alvin,wajahnya kelihatan polos dengan tidur yang panjang.BERITA baik yang Hakeemy dapat dari pihak hospital ada organ baru.Hakeemy dan kedua orang tuanya bergegas ke HSI untuk menziarah keluarga Alvin.
Sampai saja di wad Hakeemy memperkenalkan kedua ibubapa Alvin,Puan Ji Yoo dan Martin Chong.
Dato' Seri Syed Usmani bersalaman dengan Datin Seri Sharifah Kalsum juga.Mereka berbincang mengenai apa yang terjadi.Hakeemy keluar sebentar menemui Dr. Zaidi."Doktor bagaimana sekarang.Boleh kita buat operation ke dalam masa terdekat ini?"kata Hakeemy.
"Sebelum kita buat pembedahan saya nak terangkan dulu dekat dato' tentang situasi Alvin dan proses yang akan berlaku."Dr.Zaidi memperlawa Hakeemy duduk dan mendengar penerangan terlebih dahulu.
"Pemindahan hati orthotopic adalah pemindahan hati penderma ke tempat yang biasa di ruang subfrenik di sebelah kanan. Pada masa yang sama, pertama, hati berpenyakit dikeluarkan bersama sebahagian dari vena cava inferior, dan hati penderma (keseluruhan atau hanya sebahagian) diletakkan di tempatnya."
"Pesakit sudah kehilangan fungsi hati menyebabkan kerosakan ketara pada tubuh.Kemerosotan fungsi organ ini berlaku sudah lebih 75%, selnya rosak. Oleh itu, penghidap penyakit hati yang menderita kegagalan hati akut atau kronik memerlukan rawatan pemindahan hati bagi mengelak risiko tinggi mendapat komplikasi atau kematian."
"Pemindahan hati adalah prosedur pembedahan bagi membuang hati yang sudah tidak lagi berfungsi dan menggantikannya dengan organ yang sihat daripada penderma. Di Malaysia, pemindahan hati dijalankan di Hospital Selayang dan Pusat Perubatan Universiti Malaysia (PPUM)."
"Alvin masih ada peluang untuk sembuh cuma masalah sekarang dia masih dalam keadaan koma.Ada risikonya tapi jika kita tak jalan pemindahan ini akan lebih berisiko untuk dia.Kami akan cuba berbincang dengan waris beliau.Harap mereka akan membuat keputusan yang terbaik."panjang lebar Dr.Zaidi memberi penerangan."Kalau family mereka terima tolong buat dekat PPUM dan saya nak doktor terbaik dekat sana untuk jalankan operation ini.Kos rawatan semua saya akan tanggung.Saya cuma nak dia sembuh.Ada apa-apa tolong call saya ok.Terima kasih saya balik wad."
Hakeemy faham penerangan tadi lalu dia minta diri dan bersalaman.Dia kembali ke wad Alvin menemui kedua orang tuanya."Mana kamu pergi tadi."tanya Datin Seri Sharifah Kalsum.Hakeemy duduk di sisi bondanya.
"Bonda,baba saya jumpa doktor tadi.Uncle saya ada bincang pasal Alvin dekat Dr.Zaidi nanti dia akan terangkan segalanya.Pasal kos semua saya tanggung saya harap uncle dan auntie boleh terima.Saya akan tolong.."Hakeemy memandang mereka semua dengan tenang sekali.
"Dato'....kami harap Alvin cepat sembuh."David Chong memandang isterinya.
ALVIN akan menjalankan pembedahan ke PPUM besok Vivianna mendapat berita dari ibu Alvin.Dia berharap Alvin selamat dia mahu ikut tetapi dia harus menyelesai exam semester akhirnya.Mungkin dia terpaksa tunda untuk melawat dan menjaga Alvin kerana ibu Alvin mahu dia fokus dengan exam.Benda yang paling susah dia untuk terima adalah berjauhan dengan kekasihnya.
Tertapi dia harus kuat untuk pegang janji Alvin supaya belajar rajin-rajin.
Marsha dan Stella yang sedang rancak berborak tertapi dia masih termenung."Vivi...kita datang sini sebab nak hilangkan stress kita.Jangan you mengelamun okay."Marsha menghulur air Vivianna tersenyum lalu menyedut air.
"Ok..I terpikir Alvin..esok dia ada operation.Tapi I kat sini."Stella dan Marsha pandang sesama sendiri.
"You rasa terpaksa ke?I ajak sebab taknak you fikirkan sangat pasal Alvin.Lagi pun kita baru habis paper tadi.Mama Alvin pun dah cakap jangan risaukan Alvin." Stella mula bersuara.
"Sorry...babe I just feel bad.I tak rasa terpaksa pun ikut you all dekat sini.Thanks ok."Vivianna rasa serba salah.
"Kita ke sanalah."Stella cuba mengalirkan topik bicara mereka.Marsha hanya ikut Stella.
Vivianna tahu Stella marah.Dia mengeluh dan hanya follow mereka dari belakang.Matanya memandang bawah dan terus berjalan tanpa sedar dia dilanggar seseorang yang sedang tergesa-gesa.
"Heii...buta ke.."Vivianna terkejut air yang pegang basah terkena bajunya.Marsha yang berapa langkah di depan melihat keadaan yang berlaku.Vivianna terkedu, Hakeemy terdiam.
"Vivi, baju you basahlah.Encik you buta ke main langgar orang.Mata you dekat mana."Marsha mengeluarkan tisu lalu megelap tempat yang basah.
"Sorry saya nak cepat tak sangka terlanggar awak dekat sini.By the way, tolong ambik ini sebagai ganti rugi ok cari baju baru.Saya nak cepat ini."Hakeemy mengeluarkan 5 keping note RM100.Vivianna hanya membeku di situ.Hakeemy faham dia masih marah atas apa yang berlaku lalu dia hulur ke Marsha yang pada mulanya teragak-agak.
" Cik, tolong Vivianna belikan baju baru ye.Saya ada appointment sekarang. I am apologise for about this.I need to go now,"Hakeemy memandang sekilas kearah Vivianna lalu dia pergi.
"Vivi,how does this guy know your name?Ada benda lain lagi ke yang kita orang kena tahu."Marsha memandang duit di tangannya sambil memandang Vivianna yang madih membisu.
"Kenapa korang ni lamba
T sangat I tunggu lama dekat depan sana tafi tau.Vivianna kenapa dengan baju you ni?"Stella mula bertanya terkwjut tengok baju Vivianna yang basah."Accident ada orang langgar dia and he give this.But yang pelik dia tahu nama Vivianna."Marsha menunjukkan duit di tangannya.
"Wow......that guy macam kaya je.Bagi cash money camni."Stella pun teruja mendengar cerita Marsha.
"Dia penyebab Alvin dalam wad.I nak balik sorry,I no need this money.You nak ambik la."Vivianna berlalu meninggalkan Marsha dan Stella yang terkejut dengan kata-kata Vivianna sebentar tadi.
YOU ARE READING
Senafas Kasih
RomanceWatak -Vivianna Koh/ Nur Vivianna Raisyah Bte Abdullah -Dato Syed Hakeemy Bin Dato Seri Syed Usmani -Dato Seri Syed Usmani Bin Haji Syed Al-Attas -Datin Seri Sharifah Kalsum Bte Syed Adam -Alvin Chong -David Chong -Ellen Jlow -Sofi Alya Bte Maslan ...