4. Luku. Lentolehtinen.

73 4 0
                                    

Kaikki tiesivät, että Kelmit olivat koulun pahimmat pilailijat. Lähes jokainen Tylypahkan oppilas oli joutunut heidän uhreikseen ja osa opettajistakin oli saanut kokea pilat nahoissaan. Kukaan koulussa ei kuitenkaan tiennyt, että pian myös Kelmit saisivat tuta kostonsa. Ei edes niiden toteuttaja. Ainakaan vielä. Lauantaina aamulla Luna heräsi aikaisin ja lähti huonetovereitaan herättämättä aamiaiselle. Hän ei ollut erityisemmin tutustunut keneenkään, mutta ei jaksanut edes yrittää etsiä ystäviä. Hänellä oli usein vaikeuksia voimiensa kanssa, joten hän pelkäsi muiden lähellä olemista.

Eteisaulassa Luna törmäsi Kelmeihin. Siis kirjaimellisesti käveli päin Remusta, joka oli kulkenut joukon ensimmäisenä. "Anteeksi", Luna mutisi luomatta katsettakaan poikiin. Sirius pysäytti tytön ennen kuin tämä ehti Suureen saliin. "Etkös sinä ole Luna Moonlight?" poika kysyi ärsyttävän flirttailevaan sävyyn. "Mitä se sinulle kuuluu?" Luna tokaisi viileään sävyyn kohottaen katseensa Siriuksen myrskyn harmaisiin silmiin. "Kaikkien hurmaavien tyttöjen asiat kuuluvat minulle", Sirius virnisti itserakkaaseen tapaansa. Muut Kelmit puikahtivat saliin jättäen Siriuksen ja Lunan kahden. "Voi miten hauskaa", Luna nälväisi. Sirius rypisti otsaansa.

"Esität hankalaa", poika huokaisi teeskennellysti. "En, vaan olen Luihuinen, enkä halua kaveerata kanssasi", Luna vastasi. Sirius tuntui unohtaneen sen, koska poika tuijotti häntä suu auki. "Ei noin sievä tyttö voi olla Luihuinen", tämä sanoi. Luna hillitsi raivonsa, jotteivat hänen voimansa ottaisi valtaa hänestä. "Arvaa mitä. Kyllä minä kuulun ja olen onnellinen, etten ole samassa tuvassa tuon ylisuuren egosi kanssa!" hän kivahti ja marssi Siriuksen ohi saliin tönäisten poikaa matkalla. Sirius jäi yllättyneenä tuijottamaan hänen peräänsä. Luna ei välittänyt. Hänellä oli tarpeeksi ongelmia voimiensa suhteen.

Luna istui Luihuisten pöytään ja seurasi katseellaan miten selvästi masentunut Sirius istui toisten Kelmien seuraan Rohkelikkojen pöytään. Vahingossa tytön katse harhautui Siriuksen vieressä istuvaan Remukseen. Tuohon poikaan, joka oli hyvännäköinen, mutta usein täynnä arpia. Mistä lie johtuikin? Remus oli kuulemma hyvä koulussa. Yhtäkkiä Remus kääntyi katsomaan häntä. Poika näytti säpsähtävän huomatessaan Lunan katsovan häntä, mutta hymyili sitten pikaisesti. Luna ei vastannut hymyyn vaan nousi pöydästä ja lähti kävelemään ovia kohti. Remuksen kohdalla hän tyrkkäsi pergamentin palasen pojan käteen. Remus jäi tuijottamaan lappua, kun Luna katosi ovista ulos.

***
"Mitä siinä lukee?" Sirius kysyi uteliaana. Remus taitteli lapun auki ja luki sen lyhyen, mutta ytimekkään tekstin. Tulkaa tänä iltana koulun korkeimpaan torniin niin nähdään oletteko niin mahtavia, kuin kuvittelette. "Mitä tuo tarkoittaa?" James ihmetteli. Remus rypisti otsaansa. "Otetaan siitä selvää. Kysytään häneltä", Sirius ehdotti. Toiset suostuivat ja lähtivät ulos, koska oli aurinkoinen päivä. Myös Lily ja hänen ystävänsä, joihin kuului nykyään myös viidesluokkalainen Evian, olivat ulkona. James lähti heti johdattamaan Kelmejä tyttö nelikkoa kohti. "Hei Evans", poika tervehti. "Voisittekin saman tien poistua", Lily vastasi. "Eikä voida. Meillä on asiaa Evianille", Sirius virnisti.

Evian katsoi heitä kysyvästi. Kukaan ei nähnyt tammen latvassa istuvaa Lunaa, joka tarkkaili tilannetta ja kirjoitti muistiinpanoja keskustelusta. "Tunnetko sinä sen uuden Luihuisen? Luna Moonlightin?" James kysyi. Evian nyökkäsi epäröimättä. Kelmit vilkaisivat toisiaan. "Tiedätkö miksi hän antoi meille tämän?" Sirius kysyi napaten lapun Remuksen kädestä ja ojentaen sen Evianille. Tyttö luki sen ja virnisti. "Tiedän, mutta en kerro teille, ellette tee vastapalvelusta", Evian naurahti. Sirius aikoi juuri väittää vastaan, mutta Remus keskeytti. "Minkälaista palvelusta?" poika kysyi. Lily, Alice ja Violetkin näyttivät uteliailta.

"Menette ensilauantaina treffeille niiden kanssa, jotka teille määrään", Evian virnisti. Kelmit huokaisivat, mutta suostuivat. "Ketkä sinä sitten päätät?" Sirius kysyi. "Sinä menet Hannah Dawsonin kanssa, James Isabella Pearsonin kanssa, Remus Fiona Collinsin kanssa ja Peter Emily Fosterin kanssa", Evian luetteli. "Luihuisen!" Sirius rääkäisi kuullessaan oman seuralaisensa nimen. "Se oli tarkoituskin. Kaikki he ovat eri tuvissa. Hannah Luihuisessa, Isabella Rohkelikossa, Fiona Korpinkynnessä ja Emily Puuskupuhissa", Evian nauroi. "Kerrotko jo miksi Luna antoi tämän?" Sirius kysyi ärtyneenä. "Sitten, kun olette suorittaneet treffinne", Evian virnisti.

Tytöt lähtivät nauraen takaisin linnaan jättäen valittavat Kelmit taakseen. "Pahus, että tuo tyttö on ovela!" Sirius huokaisi haroen hiuksiaan. Kelmit lähtivät tyttöjen perässä linnaan, ja kun nelikko oli kadonnut ovista sisään, Luna hyppäsi alas puusta ja riensi linnaan. Siellä hän piiloutui tyhjään luokkahuoneeseen, loihti muistiinpanoistaan lentolehtisen, piiloutui näkymättömyysviitan alle ja hipsi eteisaulaan. Kun kukaan ei ollut näkyvillä, hän kiinnitti lentolehtisen ilmoitustaululle ja meni piiloon seuraamaan tilannetta. Vähitellen oppilaita alkoi kerääntyä ilmoitustaulun luokse.

Kelmit laskeutuivat juuri marmoriportaita alas päivällisen vuoksi, kun näkivät suuren joukon oppilaita ilmoitustaulun edessä. "Mitä siellä nyt on?" James pohti ja he raivasivat tien eturiviin. Kelmit lukivat lentolehtisen ja heidän suut loksahtivat auki. "Mitä?" Sirius ärähti ja nappasi lentolehtisen. He kiirehtivät tyhjään luokkahuoneeseen, mutta Luna ehti pujahtaa huoneeseen ennen kuin Sirius paiskasi oven kiinni. "Kuunnelkaa", Remus, joka oli ottanut paperilappusen, kehotti ja alkoi lukea ääneen.

"Tiesitkö? Kelmit alkavat sortua. Viimeisimmän tiedon mukaan Kelmien tavoitteet alkavat kärsiä. James Potterin (Sarvihaara) tiedetään rakastavan Lily Evansia koko sydämestään, mutta onko se sittenkään totta. Rohkelikon huispausjoukkueen kapteeni ja etsijä on viimein kääntänyt kasvonsa punaisista hiuksista vaaleisiin. James on kuulemma päättänyt lähteä ensi Tylyahon reissulla läheiseen kylään yhdessä Rohkelikon joukkueen parhaimman jahtaajan Isabella Pearsonin kanssa. Ei ihme, että poika on kiinnittänyt huomiota häneen. Isabella on tuplasti kauniimpi kuin Lily Evans."

"Mitä?" James älähti. "Kuka edes väittää, etten rakasta Lilyä?" hän kysyi raivosta täristen. "Rauhoitu Sarvihaara. Teksti jatkuu. Katsotaan kenestä seuraavaksi puhutaan", Remus tyynnytteli. He hiljenivät taas kuuntelemaan, kun Remus luki lentolehtistä eteenpäin.

"Sirius Musta (Anturajalka) on kieltämättä koko koulun pahin naistenmies, mutta menettääkö hän sen arvon lähiaikoina. Sirius Musta on kuuleman mukaan lähdössä Tylyahoon yhdessä Luihuiseen kuuluvan Hannah Dawsonin kanssa, mikä viittaa hyvin tuon nimenomaisen pojan naistenmiehen maineen menettämiseen. Ensinnäkin Sirius vihaa Luihuisia yhtä paljon kuin Kalkaros shampoota. Toisekseen hän ei koskaan käy yhden tytön kanssa kahdesti Tylyahossa, mutta Hannahin kanssa hän on ollut jo kerran treffeillä."

"Kuka näitä kirjoittaa?" Sirius rähisi. "Joku, joka haluaa pilkata meitä", James vastasi. "Ja on vielä onnistunut hyvin. Kuunnelkaapa tätä", Remus keskeytti Siriuksen ja Jamesin rähinän ja rykäisi. Toiset kolme Kelmiä hiljentyivät taas kuuntelemaan, vaikka Sirius hengittikin kiivaasti silmät leimuten.

"Remus Lupinin (Kuutamo) tiedetään saavan arpia ties mistä. Kysymys kuuluu mistä. Mitä on tuon salaperäisimmän Kelmin ulkokuoren alla? No. Sen voi yrittää selvittää hänen tulevien treffiensä toinen osapuoli, Fiona Collins, joka on myös Korpinkynnen joukkueen kapteeni ja pitäjä. Fiona on oikein sievä ja terävä tyttö, joten on hyvin todennäköistä, että hän on Remuksen sielunkumppani. Lisäksi tiedetään, ettei Remus ole ollut erityisemmin innostunut tapailemaan tyttöjä toisin kuin hänen aiemmin mainitut ystävänsä."

"Mitä? Joudut pian pulaan tuon...sen...juttusi vuoksi!" James älähti, koska Remus pudisti vikkelästi päätään. "Kuka vain voi kuulla", poika sihahti. Kelmit katselivat hetken ympärilleen, jolloin Luna perääntyi hiljaa pimeimpään nurkkaan, vaikka hänellä olikin näkymättömyysviitta. "Joku tietää, että olemme menossa treffeille noiden tyttöjen kanssa", Sirius sanoi, kun oli nähnyt vielä viimeisen kappaleen, jossa luki jotain Peteristä ja Emilystä. "Lily ja hänen ystävänsä. He kuulivat kaiken, kun Evian luetteli nimet!" Sirius parkaisi. "Lily se ei ainakaan ole!" James esteli.

"Ehkä olisi parasta mennä syömään", Remus huokaisi, rypisti lentolehtisen ja nelikko häipyi luokkahuoneesta. Luna odotti hetken ja lähti sitten Kelmien perässä alas pitäen sopivan välimatkan poikiin. Hän jäi piiloon seuraamaan eteisaulan tapahtumia, koska neljä tyttöä pysäyttivät Kelmit.

Girls from different worldsWhere stories live. Discover now