Lina menutup buku sekolah yang diberi oleh cikgunya pagi tadi. "Puan! Turun makan! Saya sudah masak makan malam!" Jerit Bibik Q. "Okey!" Lina menyahut semula.
Dia menuruni tangga. Sebaik sahaja dia memijak tangga yang terakhir, dia ternampak keluarganya sudah ada di meja makan. Dia mengeluarkan satu buku yang sentiasa dia membawa ke mana sahaja.
"Mama, Papa, Kakak selamat pagi."
Tengku Hashina dan Luna tidak mempedulikannya. "Hmm." Itu sahaja jawapan dari mulut Tengku Adam. Walaupun itu sahaja tetapi dia sangat bahagia.
"Lina hari ni balik awal sikit. Papa ada tetamu. Kamu kena serve kami. Faham?" Arah Tengku Adam. Lina hanya menganguk tanda setuju. Bagi dirinya, walau papanya dia tidak menyayangi dirinya seperti kakaknya, Luna tetapi dia bahagia kerana papanya masih bercakap dan kenalkan dirinya kepada kawan-kawan sekerja.
"Papa, siapa pulak datang hari ni?" Tanya Luna dengan penuh minat.
"Kawan papa yang kahwin dengan orang Jepun tu. Diaorang datang dengan anak lelaki diaorang." Jelas Tengku Adam.
"Handsome tak?" Tanya Luna lagi.
"Mama ada tengok gambar dia kat kawan-kawan mama semalam. Handsome... sesuai sangat dengan kamu." Sibuk Tengku Hashina.
"Papa nak join sama boleh?" Pinta Luna.
"Boleh tapi jangan tunjuk perangai tak elok. Diaorang tu datang sebab nak bincang pasal kerja. Sebab tu papa suruh Lina serve dia orang." Kata Tengku Adam.
"Ala... kalau pasal busines, Luna pun tahu." Rajuk Luna.
"Yelah tu... masa papa nak kamu jaga syarikat kat London tu, haa apa jadi? Hampir bankrup kan..."Kutuk Tengku Adam.
Ya, perkara itu betul. 2 tahun lepas, Tengku Adam menyuruh Luna pergi London untuk jaga syarikatnya selama sebulan. Tetapi tak tahu apa yang jadi, hampir bankrup dibuatnya. Nak, tak nak dia menghantar anak perempuan yang sorang lagi ke sana. Nasib baik dapat diselamatkan. Sejak itu, dia akan bawak anak perempuannya itu ke meeting atau jumpa kawan-kawannya agar anaknya itu boleh kendalikan syarikat dengan lebih cepat.
∆∆∆∆
Aurora High SchoolDi kelas, Lina duduk di hujung untuk mengelakkan orang bercakap dengannya. "Korang senior putera korang tu dengan senior puteri jaga kelas kita nanti. Cikgu Yus tak datang." Kata seorang murid lelaki.
Semua perempuan dan lelaki di kelas itu, menjerit kegembiraan. Ini kali pertama senior yang terkenal di sekolah Aurora itu datang ke kelas mereka. Tetapi tidak bagi Lina. Dia datang ke sekolah untuk belajar bukan nak bergedik.
"Duduk! Kenapa bising-bising ni?" Seorang lelaki yang tegap masuk ke kelas 3A4.
Lina menjeling sedikit lelaki itu. Tengku Sato Khai, lelaki kacukan melayu jepun. No.2 paling jandsome di sekolah Aurora.
"Relakslah Sato. Kau ni asyik tegas je...macam mana nak dapat makwe.." Ejek kawannya, Izwan. No.3 lelaki paling handsome di sekolah Aurora.
"Tulah... kan aku dah cakap. Dia ni asyik tegas je..nasib kawan. Dah masak dengan perangai.."Ejek lagi seorang kawan lelakinya, Dani. No.1 lelaki paling handsome di sekolah Aurora.
Sato tidak bercakap apa-apa. Kawannya itu bila dapat gelakkan dia memang sampai esok pun tak habis. Dalam diam, dia memerhati seorang perempuan yang duduk di belakang dengan tanda misteri. 'Tak pernah pulak nampak dia kat sekolah ni' Bisik hati Sato.
"Okay, korang ada murid baru. Silakan masuk." Pelawa Sato. Seorang perempuan berambun hitam masuk ke kelas 3A4. "Sila perkenalkan diri anda." Ujar Sato lagi
"Ni hao, Saya Juleka. Saya ada kacukan cina sikit dan selamat berkenalan." Juleka memperkenal diri begitu sahaja.
Puh... power betul perempuan ni...Sikit je. Kalau perempuan yang lain dah panjang berjela.
Juleka duduk di sebelah Lina kerana di situ sahaja ada tempat kosong. "Ni hao, saya Juleka Juliana. Awak?" Tanya Juleka.
"Saya Lina Liyana Binti Tengku Adam." -Lina
Juleka agak pelik kenapa Lina tidak bercakap sahaja. Dia mahu tanya tapi dihalang oleh Sato. "Sekarang buat group. Satu group ada lima orang.
Seperti biasa Lina akan berseorangan. Dia sudah biasa. Walaupun sorang saja tapi dia boleh buat kerja dengan tenang.
Dia mengambil satu kertas kecil. 'Bahasa Jepun'. Nampaknya hari ni, dia kena buat ayat kanji Jepun. Setakat buat kanji dari kecil dia sudah tahu. Ini kerana dia suka tengok cartun Jepun, 'Black Bulter'. Siap ada satu set baju.
Dia mula menulis puisi pendek bahasa Jepun tanpa agak-agak.
'Kono sekai de kanpekina hito wa dare mo imasenga, jibun jishin o kanpeki ni suru hito wa irudeshou.'Bermaksud 'Tidak ada yang sempurna di dunia ini, tetapi akan ada yang akan menyempurnakan diri.
Lina tersenyum apabila dia sudah menyiapkan dengan mudah. Dia mengangkat tangan tanda siap.
"Cepat betul kau siap. Bahasa apa kau dapat?" Tanya Luna. Luna memgambil kertas itu dan menganguk. "Okay." Dia meninggalkan Lina sorang-sorang.
Dia memang tahu adiknya itu pandai bahasa Jepun. So...tak pelik kalau adiknya dapat A+ dalam subjek bahasa Jepun.
"Semua dah siap?" Tanya Izwan. "Dah!" Jerit satu kelas itu. "Aku nak satu orang dari group masing-masing keluar bentangkan di hadapan." Arah Dani.
Selepas selesai semua group, tinggal Lina sorang sahaja. Dia bangun dan bentangkan menggunakan tulisan yang telah di sediakan semasa perbentangan group lain. Semua di kelas baca tulisan itu. "Kejap. Kenapa tak kau bercakap? Ada mulut kan, cakaplah. Apa yang susah sangat?!" Sato mencampak buku Lina ke keluar kelas. Semua pelajar dalam kelas itu terkejut. Mereka dah biasa sebab Lina memang tak pernah bercakap dengan sesiapa. Ada orang kata dia bisu, Ada orang kata dia sombong, tetapi tak ada siapa tahu sebabnya.
"Sato, you ambik balik buku dia." Arah Qilla. "Why?" Lawan Sato. "No reason. Just take it and give her book back." Lawan Qilla. "Just why?! Is she mute or what??!" Lawan Sato. "Yes! She mute but doesn't mean she can't school here. And i know you nak bersikap adil but not like this. You don't know anything about her right?" Terang Qilla.
Qilla Rutiana, satu-satunya kawan baik Lina yang sudi berkawan dengannya semasa first year. Tetapi mereka rahsia hubungan kawan mereka kerana tidak mahu menarik perhatian.
Sato agak terkejut apabila Qilla memberitahunya yang Lina itu sebernanya bisu. Rasa bersalah,kesian pendam dalam hati. Baru sahaja ingin meminta maaf, Lina berlari keluar dari kelas sambil menangis.
'Sato Khai...what did you just do?..' Bisik hati Sato. Sato meraup mukanya.
"Bro, aku tak nak cakap tapi aku rasa kau buta sangat sampai tak kenal Lina Liyana. Semua orang tahu dia tu bisu sejak first day sekolah lagi." Kata Izwan.
Sato mendiamkan diri. Dia tekad ingin meminta maaf. Esok...Ya esok..
Sorry kalau sikit sangat tapi idea dah tak banyak...😭😭😭
YOU ARE READING
Speak with you
RomanceLina Liyana seorang perempuan yang banyak rahsia. Dia tidak bercakap sejak incident 13 tahun lalu. Walaupun, dia tidak bisu tetapi dirinya menjadi sepi sejak kejadian. Keluarga terus tidak mempedulikan dirinya kerana dia tidak bercakap walaupun sepa...