الفصل الثانى عشر والثالث عشر

159 7 3
                                    

الرواية الأكثر من رائعه ⏪🌼يوميات ملتزمة مستجدة🌼⏩

⏪بسم الله الرحمن الرحيم⏩

🔅 الفصل 12 و 13🔅

⏪ الفصل الثانى عشر⏩

لا أجمل من العودة الى الله والإنابة إليه، يفتح لك بابه دائما، مهما تعاظمت الذنوب والأثام فالله سيمحيها لك، فقط عد إليه.
"قل ياعبادى الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله إن الله يغفر الذنوب جميعاً إنه هو الغفور الرحيم- وأنيبوا إلى ربكم وأسلموا له من قبل أن يأتيكم العذاب ثم لا تنصرون- واتبعوا أحسن ما أنزل إليكم من ربكم من قبل أن يأتيكم العذاب بغتة وأنتم لاتشعرون" الزمر(٥٣-٥٥)

تابعت مريم حديثها لشقيقتها: ربنا يغفر كل الذنوب مهما كانت، إنتى هتكونى اعظم من ذنب الرجل ال قتل مائة نفس ،هتكونى اعظم من ال كان مشرك وحارب وقتل من المسلمين، هتكونى اعظم من ال زنى من ال آكل الربا ربنا بيغفر لكل ده.
نورمن بين شهقاتها:يعنى بجد ربنا هيسامحنى انا وحشة اوى.

مريم وقد دمعت عينها:هيسامح يا حبيبتى هيسامح ده غفور رحيم تواب كريم عظيم جليل رحمن رحيم، تفتكرى ربنا بصفاته العظيمة دى ،ميحنش ويغفر لحتة عبد مننا، لا ذنوبنا ال اذنبناها هتنقص من ملكه شئ، ولا توبتنا وعباداتنا هتزود فى ملكه شئ.
نور بدموع غزيرة نادمة على البعد:يااااه قد كده ربنا كبير يااااااارب.
مريم بدموع:ايوه ربنا كبير اوووى ، ربنا قبلنى وردنى ليه، ويسرلى الصحبة الصالحة ال تقربنى منه، وممهدلى الطريق إليه، مفيش أرحم من ربنا علينا، سبحانه أرحم من الأم على طفلها.

ثم مسحت دموعها واستعدت لمغادرة الغرفة:انا هسيبك دلوقت تقومى تصلى ركعتين توبة لله، طلعى كل ال نفسك فيه لربنا ،اتكلمى معاه فى كل حاجة، ادعيله.

.....................................
تركت مريم أختها فترة طويله ريثما تأخذ وقتها وتستعيد هدوء نفسها، خرجت من غرفتها واتجهت قاصدة المطبخ لإحضار الغداء لها ولشقيقته ثم حملته لغرفتها، أوقفتها والدتها قبل الدلوف.
الأم بلهفة:ها يا مريم نور مالها؟
مريم بطمأنة:متقلقيش يا ماما هى كويسة، كانت بس متضايقة، بس بقت كويسة بدليل انى هاكل انا وهى دلوقت.
ثم اشارت الى الطعام برأسها.

دلفت مريم الغرفة وجدتها تقرأ القرآن بخشوع ودموعها على وجنتيها، فأوقفت قراءتها ومسحت دموعها بطرف اسدالها التى ترتديه.
فصاحت مريم بمرح: يلا يا نونو الأكل جاهز يادوك.
جلست بجوار اختها بهدوء أمام مكتبها التى وضعت مريم الطعام عليه بعدما أزاحت الكتب.

تناولا الطعام بصمت، ثم توقفت نور عن الطعام متعللة بالشبع بعدما استحثتها مريم على تناول المزيد، ثم اطرقت برأسها فى الأرض بصمت.
تنحنحت مريم ثم حركت كفها أمام عينيها:ايه يا نونو نحن هنا.
رفعت رأسها ونظرت لمريم:مريم انا عايزة البس الخمار.
مريم بدموع:ايه.

يوميات ملتزمة مستجدةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن