Sára pospíchala domů a cestou přemýšlení o Nele.
Dům , ve kterém bydlela, byl mnohem menší než dům Diany Novákové a stál osamělé na hladké a rovné skále s výhledem na moře .
„ Nemyslela jsem si , že mi ta holka bude tak sympatická," říkala si pro sebe nahlas. Líbilo se jí, jak se Nele třpytili oči , když mluvila , a jak byla klidná , když ji pomáhala s Diablem .
„ A jestli je pravda , že zase brzo odjedou ," mluvila dál sama pro se sebou , „nemusím se bát , že zaberou Sedlový ostrov. Možná se o něm Nela vůbec nedozví ."***
„Tati!" Zavolala Nela .„Pojď se podívat , co jsem našla ! Vypadá to jako mapa ostrova pokladu."
„ Mapa pokladu? Ukaž !" Vykřikl Ondra a proběhl ze svého pokoje . Mapa vysela nad podkroví v Nelinym pokoji . Nelin otec vešel nízkými dveřmi dovnitř a sehnul nad zarámovanou mapou . Sundal ji ze zdi , posadil se na postel a rozložil ji na kolenou . Nela si sedla z jedné strany a Ondra z druhé strany . „To je mapa Sedlového ostrova, " řekl jim. „ Vypráví se o něm spousta příběhu -o pirátech , ztroskotaných lodích a pašerácích , kteří tam nechali poklad , ale naše rodina tam za posledních sto let nic nenašla vůbec nic ." „Chceš říct ze to je nás ostrov ? Zeptal se Ondra a vykulil oči . „Ten ostrov patří tetě Dianě" opravil ho táta patří k téhle farmě . Váš pradědeček tam kdysi choval koně ." „Takže naše rodina ma ostrov , kde se chovali koně ..."libovala si Nela a Hladila starou mapu prstem .„To je super ! Pojedeme se tam podívat ?" Nelin táta se rychle postavil a položil mapu zpátky na zeď .„Teta by asi nebyla ráda , kdybychom tam jeli ." „Stejně musím zítra odpoledne odjet a do te doby zařídit spoustu věci musím vak koupit kola , motor do starého motorového člunu , který je v rybářské chatce , aby mohl jet Ondra na ryby . Musím ti zařídit jízdy Nelo ..." „Škoda ze musíš tak brzo odjet ."
„Taky mě to mrzí , ale musím nastoupit do práce ,"odpověděl táta a pohladil Ondru po krátkých vlasech. „Dávej pozor na tu rohož je to rodinné dědictví ." „Tenhle starý koberec?" Zeptal se Ondra překvapeně . „Háčkovala ho vaše prababička. Povídá se že její muž, Ronald Novák, byl pašerák . Prý pašoval rum." Ondrův obličej se rozjasnil . „A je to pravda ?" „Je . Jednou ti to budu všechno vyprávět . Ale teď bychom už měli jít spát . Musíme dodržovat tetina pravidla!"***
Sára vyndala z mikrovlnky kukuřici a odnesla ji do obýváku .
„Dneska jsem potkala Nelu , " řekla mámě .„Tu která sem přijela na návštěvu . Pomáhala mi chytit Diabla."
„ Myslíš praneteř Diany Novákové ? Jaká je ? " Zeptala se Sářina matka a nabrala si kukuřici . Byla štíhlá a měla jsme hnědé vlasy jako Sára . Sára se rozvalila na Gauči a mísu kukuřice si položila do klína . „Je fajn ." Odpověděla krátce. „ Taky je hezká a umí to s koňmi ." Nela má kudrnaté kaštanové vlasy , je vysoká a vypadá ze se nikoho a ničeho nebojí ." „To je zajímavé ," odpověděla sářina máma . „Vzpomínám si , že přesně tak vypadala její babička Elizabeth Nováková . Když umřela , byla jsem ještě malá holka , ale nikdy jsem nezapomněla , jak byla krásná . A hrdá . Vždycky jsem si říkala , jaké to muselo pro Denise ( Nelinyho táty ) být , když přišel o oba rodiče tak brzy ."
„Já ho neviděla ," opakovala Sára .„ Ani jejího brachu Ondru ." „Ondra je stejně starý jako ty , viď ?" Zeptala se Sáry její máma a zase si nabrala kukuřici „Třeba se mu budeš líbit . Romantický ctitel a dálené země !"„Nech toho mami , " řekla naštvaně Sára , a v duchu přemýšlela jestli bude Ondra stejně zajímavý jako jeho sestra .***
První noc v Darkportu nemohla Nela vůbec usnout . Měla pocit , že se křivý strop v pokoji každou chvíli zřítí dolů, a taky musel pořad myslet na pana Harefielda a jeho bič . Takový hnusný chlap! Slyšela , jak Ondra vedle v pokoji se neklidné obrací v posteli . Měla o něj starost . Jak ti bude snášet , až táta zítra odjede ? Musela na chvíli usnout , protože když uslyšel hlasy z kuchyně , byla už kolem tma . „Doufám ze ten kluk nebude pořad jenom na lodi . Bude muset taky pomáhat v domě ," uslyšela tetu .
„Nebuď tak mrzutá , této," odpověděl táta unaveně . Nela ležela pod prošívanou dekou a ani se nepohnula . Jak tady s tetou vydrží ?
„Abych řekla Pravdu, Denisy , ty peníze se mi hodí . Ale dat dvě děti na starost staré ženě mi připadá jako bláznivý nápad ."
„Ale vždyť ty nejsi stará ."
„Je mi padesát pět . Rozhodně už nejsem nejmladší ."
„Nela je v pubertě . Když si mě vzala k sobě , bylo mi taky třináct a zvládli jsme to ."
„To bylo něco jiného . Vyrůstal jsi tu a znal si mě i tenhle dům ."
Nela slyšela, jak si táta povzdechl . „Nemůžu je vzít s sebou, teto. Ale v diamantový dole vydělám spoustu peněz , platí mě opravdu dobře . Mužů našetřit dost ,abych poslal obě děti studovat , a tobě to taky pomůže."Nela slyšela , jak teta odšoupla židle od stolu a pustila vodu .
„To všechno vím . Musíme to zkusit , ale nebudu tady trpět nějaké hlouposti . Pravidla budu určovat já ."
„Buď na ně hodná . Hlavně na Ondru . Potřebuje mateřskou péči ."
„ S Ondrou žádné problémy nebudou . To Nela mi dělá starosti . Je stejně divoká jako její babička Elizabeth. Dobře sem si toho všimla . Vůbec nepřemýšlí nad tím , co dělá. Bodu ji muset držet zkrátka nebo..." „Nela je hodna holka . Je energetická a chytrá a záleží jí na věcech které má ráda."
„Nejsem rád že takhle o Nele mluvíš. Má svou vlastní osobnost . Nechci , aby vyrůstala v drsném hornickém táboře , to není místo pro třináctiletého holku ."
Dlouho bylo ticho.
„Když jim umřela máma , neměli to lehké . Myslím , že by bylo dobré, kdyby mohli žít aspoň několik let na jednom místě ."
Několik let ! Nelu by ani ve snu nenapadlo , že by je tady táta nechal tak dlouho .***
Druhý den ráno bylo zataženo a pršelo.
Kolem oceánu se vznášela mlha .
Chtěla si s tátou promluvit o tom , co slyšela včera večer . Nemohla uvěřit , že by tu měli s Ondrou zůstat několik let .
Ale táta měl plné ruce práce . Spravoval s Ondrou starý zelený člun a nakupoval kola . Nela se mezitím procházela v přístavu a pozorovala příliv .
Nakonec táta zavolal panu Harefieldovi a zařídil ji hodiny jízdy na farmě .
„Můžeš tam dojet na kole . Teta Diana říkala , že to není daleko ," řekl .
„Tati ! " vybuchla Nela „jak dlouho tu budeme muset zůstat ? Řekni mi pravdu !"
„Už jsme o tom přece mluvili ," odpověděl táta a v ruce držel pořad telefon .
„Teta Diana mě nemá ráda ."
„poslyš ,Nelo ," řekl táta tiše a pohladil ji po vlasech .
„Teta je přísná , ale je moc hodná . Vychovávala mě od mých třinácti let , tak bych to měl vědět . Budu ji každý měsíc posílat peníze , aby vás mohla živit a aby mohla udržovat dům . Poslouchají ji a uvidíš , že bude všechno v pořádku ."
Tak takhle to je , pomyslela si Nela . Teta Diana nás vzala k sobě , protože potřebuje peníze . A pokud dodržuješ její pravidla , je moc hodná . To samé by mohl říct o nějaké vychovatelce ze školy nebo o zloději ve vězení .
Nakonec se přiblížil čas odjezdu a Nela a Ondra se venku na dešti s tátou naposled objali .
„Budeš tři tisíce kilometrů od nás , " zašeptl Ondra.„Co když tě budeme potřebovat ?"
„Tak mi zavoláte a já přijedou."
„Slibuješ ?"
„Jasně."
Jejich táta nasedl do auta a rozjel se .
Když auto zmizelo za zatáčkou, Ondra si vzal motorový člun a kroužil s nim po přístavu jako racek se zlomeným křídlem .
Nela váhala , jestli má řeknout bráchovi o tom , co slyšela včera v noci , ale nakonec se rozhodla , že ještě počká .
Třeba to nakonec dopadne úplně jinak . Hlavně aby už přestalo pršet !
ČTEŠ
Útěk k oceánu
AdventureNela tráví se svým bratrem Ondrou prázdniny u tety Diana . Jednoho dne Nela potká diabla bílého koně , kterého si na první pohled zamiluje . Jeho majitel pan Harefield , si myslí ze je nebezpečný a pokusí se koně zbavit . Nela se rozhodne koně zac...