„Neměla si tam lézt !" Volal kluk .„Je to nebezpečné !"
Velká skála , na které Nela seděla , byla teď ostrovem , kolem kterého burácelo moře pokaždé , když se vlny přihnaly ke břehu .
Nela zalapala po dechu .kde je pláž ? A kde se tu vzalo tolik vody?
Začala lézt ze skály .
„Počkej !" Zastavili kluk .„Nikam nechoď. Pomůžu ti ." Brodil se zpěněným příbojem ,skákal ze skály na skálu .
„Až ti řeknu ,tak skoč!" Zavolal a natáhl k ní ruku .
„Neboj se . chytnu tě ."
Nela na něho zírala a srdce se ji rozbušilo . Opravdu ji chytí ?
„Teď !"
Nela se zhluboka nadechla a skočila . Kluk ji chytil a zhoupl se s ni ke břehu . Spustil ji dolů na trávu , zůstal stát a díval se na ní.
„Za přílivu nemá nikdo na Tesáku co dělat . Každý rok se tu ztratí několik turistu ," řekl a oddechoval námahou.
Takže tahle skála se menuje Tesák ? Pomyslela si Nela a snažila se předstírat , že se nic moc nestalo . Vlny teď narážely na skálu a zpěněná voda stříkala vysoko do vzduchu .
„Kde máš loď?" Zeptala se.
„V přístavu ,"odpověděl kluk a ukázal na pláž.
„Nemohl sem sní připlout až sem . Ztroskotalo tu už hodně lodí . Řekl jsem si , že se sem radši vrátím a podívám se , jestli tu ještě sedíš . Mezi Tesákem a pobřežím je za přílivu nebezpečný protiproud . Není snadné dostat se odsud zpátky na břeh ."
Nela se postavila a najednou si uvědomila , že má vlasy celé špinavé a šaty mokré a přilepené na tělu . Vypadá , jako když by ji za sebou táhnul kůň . A tenhle kluk si určitě mysli , ze je úplně padlá na hlavu . Snažil se ji varovat a ona mu jako trdlo mávala zpátky .
„Díky za pomoc ," zakoktala , ale neodvažovala se odejít .
Kluk se ušklíbl.
„Myslím že mi zachvíli moc nepoděkuješ . Volal jsem tvoji tetě. Támhle zrovna přichází . Promiň "
„Ale jak jsi věděl , kdo ..." Nela neměla čas otázku dokončit , protože teta Diana se k nim hnala jako vichřice . Běžela po pláži a obličej měla celý rudý námahou zlostí .
„Co jsi dělala za přílivu na Tesákovi ?" Sotva popadala dech . „Nevíš , že když někdo děla takové hlouposti , muže se utopit
Nela zavrtěla hlavou .
„Když sem lezla na skálu , byla všude kolem pláž . O přílivu jsem slyšela, ale nevěděla jsem , že přichází tak rychle ," bránila se .
„No tak teď už to víš !" Odsekla teta Diana a zatřepala dlouhými šedivými vlasy .
„Díky ,Lukáši . Už půjdeme ."
Nela si připadala jako malé děcko . Teta Diana ji propadla za ruku , vedla ji domu a celou cestu ji hubovala . Co si Lukáš pomyslí ?
„Výš jak mi bylo , když sem vás volala k snídani a zjistila jsem, že nejsi doma ? A pak najednou telefon ..." odkašlala si a pak se k Nele otočila .
„Potkala jsem Sáru s Diablem ," vysvětlovala Nela .
„Chtěla jsem se jen projet po pobřeží , ale on se rozběhl rovnou do moře ."
„Tak dokonce plavala s koněm v oceánu ?" A začala křičet : „Váš táta sotva odjel a ty uděláš tohle ..." Dívala se na moře a vypadala , jako by se celá zmenšila . Nela přešlapovala z nohy na nohu . Měla strach , že se teta rozpláče, ale ta jen pohodila hlavou a zase se narovnala .
„Ještě ze je Diablo zdravý a silný kůň ," řekla .„Kolem pobřeží je protiproud ." Chvíli se dívala na Nelu a pak zavrtěla hlavou : „Je mi jasné děvče, že s tebou budou problémy . Ale já už si uděláme domě pořádek !"
Nela šla za tetou . Jak to že se tak rychle dostala do problému ?***
U snídaně teta vyhlásila nová pravidla . Ondra a Nela seděli u stolu a jedli borůvkové lívance , které plavala v javorovém sirupu . Horké borůvky se přímo roztávaly v puse, ale Nela byla tak nešťastná , že si jídlo ani nemohla poradně užít .
„Za prvé! Očekávám ,že budete pravidelně a včas chodit k snídani i k večeři ," burácela teta a mávala ji vařečkou před obličejem .
„Za druhé ! Žádné koupání . Ať vás ani nenapadne lézt do moře . Je tam spodní proud , který vám podrazí nohy a spláchne vás dřív , než budete moct zavolat o pomoc . Posloucháš mě Ondro?"
„Ano teto Diano " odpověděl Ondra a spolkl velký kus lívance . „Mňam! Tohle je nejlepší lívanec jaký jsem kdy jedl ."
Zrádče , , pomyslela si Nela .
„Za třetí !" Pokračovala teta a ukázala vařečkou na Ondru . „S tou lodí zůstaneš tady před domem . Budete pod dohledem . Dokud neuvidím ,že mate k oceánu úctu . Je to jasné ?"
„Jenže ," zkusila to Nela „my jsme si chtěli udělat výlet na Sedlový ostrov ."
Teta zbledla.
„Tak to ať tě ani nenapadne . K tomu ostrovů se vůbec nepřiblížíš," řekla chraptivým hlasem .„Ztroskotala tam už spousta lodí."
„Ale vždyť Ondra je zvyklý jezdit ve člunu od šesti let . Všude kde jsme bydleli , byla jezera ."
„Ale oceán není žádné jezero !" Vykřikla teta a zčervenala vzteky .„To se ti tu celou dobu snažím vysvětlit . Na oceánu jsou přílivy , mlha a náhlé bouřky ."
Zhluboka se nadechla a podívala se oběma dětem do oči .
„Slyšeli jste moje pravidla a doufám , že je budete respektovat ," řekla .„Vás táta je pryč a já jsem za vás zodpovědná ,"
„Teto Diano!" Vykřikl najednou Ondra. „Lívance !"
Ze sporáku se kouřilo a kuchyně byla plná Spáleného dýmu .
„Tak se podívejte , co jsem kvůli vám vyvedla !" Vykřikla teta . Propadla pánev a mávala s ní ve vzduchu .„Už ať jste pryč z mojí kuchyně !"***
Ondra a Nela vyběhli ven na slunce a vydali se do přístavu.
„Jsem z tebe úplně znechucená ," řekla Nela .
„Stačilo jen pár lívanců a zobeš tetě z ruky ."
„Nevím o čem to mluvíš ,"odpověděl Ondra a zašel do rybářského domku. Po chvilce vyšel s rybářském prutem v ruce a zavřel dveře .
„Na všechno kýváš hlavou a vůbec nebojuješ, " stěžovala si Nela .„Myslela jsem , že se chceš taky podívat na Sedlový ostrov . Když zůstaneš s lodí před domkem , tak nikam nepojedeme ."
Ohlédla se a prohlížela si modrý domek . Na každé straně od dveří bylo jedno okno .
„Táta nám stejně říkal, že tam žádný poklad není ," zabručel Ondra.
Pokrčil rameny a s prutem přes rameno se vydal k zelenému člunu .
„Mužů rybáři u tady . Chytím tu spoustu ryb ," řekl , když oba naskočili do člunu . „ Podívej jaké jsem chytil kraby, pyšnil se a ukazoval jí dva kraby na dně koše .
„Stejně si myslím ,že se vzdáváš moc brzo ," řekla Nela a mávla rukou směrem k zeleným ostrovům v zátoce .
„Copak ty se tam nechceš podívat? Nechceš to všechno prozkoumat ?"
„Jasně, že chci , ale musíme se snažit s tetou vycházet ," řekl Ondra a sklonil se na dno člunu pro rybářský prut .
„Ty možná ! Ale já nebudu poslouchat nějakou starou bláznivou tetu , která si myslí, že spadneme do oceánu a hned se utopíme ." Pořad ji mrzelo , že jí teta před Lukášem tolik ponížila .„Jsem ráda , že s ní nemusím strávit celý den . Pojedu na farmu pana Harefielda , a když se po mě bude ptát, řekni , že tam zůstanu na oběd ."
ČTEŠ
Útěk k oceánu
AventuraNela tráví se svým bratrem Ondrou prázdniny u tety Diana . Jednoho dne Nela potká diabla bílého koně , kterého si na první pohled zamiluje . Jeho majitel pan Harefield , si myslí ze je nebezpečný a pokusí se koně zbavit . Nela se rozhodne koně zac...